Heimevernets Skole- og kompetansesenter holder videregående lagførerkurs i Januar 2019.

Slik skaper skolen effekt

Hvordan er det å være instruktør for cirka 1200 HV-soldater hvert år? Bli kjent med tre av de som hver uke deler av sin kunnskap for å øke operativiteten i Heimevernet.

For at HV-strukturen skal få den kompetansen som trengs til å gjøre jobben Heimevernet er satt til å gjøre, krever det dyktige instruktører på Heimevernets skole- og kompetansesenter (HVSKS). Dette er motiverte og engasjerte mennesker. De trives i rampelyset. Ikke nødvendigvis for å fremheve seg selv, men for å dele av sin kunnskap og viten, slik at Heimevernets soldater får med seg kunnskap og holdninger på veien. Vi har tatt en prat med tre av dem.

– Hva er det som gir motivasjon og pågangsmot for å være instruktør på kurs ved HVSKS?

– Hovedmotivasjonen er forventningsfulle og motiverte soldater, er de enige om.

En annen tanke som slår dem er at dette er kompetanseheving til den spisse enden av HV. At det skal deles på kunnskap med dem som skal omsette dette i praksis. Kunnskapsutveksling med noen som skal, i ytterste konsekvens, kunne ta liv. Det setter store krav til veileder og instruktør.

– Vi må forstå hva vi skal formidle og hvordan vi skal formidle budskapet. Vi må være ærlige, respektfulle og ydmyke i en slik situasjon, sier de.

20190408JVE_0O3A5039.jpg

Variasjon

Både Torgeir Sæteren, Jon Haanshus og Knut Hammerhaug synes det er spennende med den store variasjonen av elever på kursene. Her er sivile og militære. Lærere, siviløkonomer, fiskere, brannmenn, helsearbeidere og vinduspussere. Elevmassen er et speilbilde av samfunnet. Det gjør at kursbefalet strekker seg litt lengre, for at elevene skal få en positiv opplevelse. 

– Hvordan er miljøet ved skolen og hvorfor har du valgt å jobbe akkurat ved HVSKS?

– HVSKS er arbeidsplassen der alle prater med alle. Alle anstrenger seg for at våre oppgaver skal bli løst på best mulig måte, forteller Torgeir Sæteren. Han tilføyer at man som ansatt ved skolen har stor innflytelse på sin egen arbeidssituasjon og at man jobber med varierte oppgaver. 

Objektsikring

Skolen er også ansvarlig for å utvikle HV i tråd med sjef HVs intensjon. Utviklingsavdelingen ved skolen ivaretar støtte til Forsvarets anskaffelses- og utviklingsprosjekter. Avdelingen produserer direktiv, reglement, håndbøker og veiledning i drift av HV innen spekteret fred, krise og krig.

Heimevernet fikk i 2018 fagansvaret for objektsikkerhet. Dette blir forvaltet av sjef HVSKS. Synergien mellom fagansvaret, utviklings- og utdanningsvirksomheten ved HVSKS styrker både den forbyggende sikkerheten i Forsvaret generelt og oppdragene til Heimevernet spesielt.

20190409JVE_0O3A5320.jpg

1200 elever årlig

– Hva bidrar skolen med for å skape effekt for Heimevernet?

– Effekten ser man i styrkestrukturen. Skolen leverer godt gjennom kursvirksomheten. Skolen produserer om lag 1200 elever i året gjennom ulike kurs og returnerer kompetente befal tilbake til strukturen. Skolen bidrar også til ivaretagelse av egenarten til HV og det skiller skolen fra resten av landmaktdomenet, forteller de.

– Skolen har overtatt ansvaret for evaluering og erfaringshåndtering i HV, og det vil styrke utviklingsarbeidet som skolen skal levere i de kommende årene. 

Dette er Knut veldig klar på. Han påpeker også at skolen i større grad må vise tilstedeværelse på øvinger og treninger for å kunne dra med seg erfaringer og slutninger inn i arbeidet med håndbøker og andre reglement. 

For det er under slike forhold at gode intensjoner og overordna planer sammenfaller til et vellykket produkt.