Norsk English
Illustrasjonsbilde

Merkantil rådgiver

Vil du bli vår nye kollega som merkantil rådgiver?

Stillingstittel
Merkantil rådgiver
Ansettelse
Fast
Startdato
Avdeling
Hærstaben
Søknadsfrist
19. jan. 2025 Søk her

vi søker deg som ønsker å bidra til å utvikle og føre kontroll med innkjøpsenheten i Hæren. 

Stillingens ansvarsområde er å støtte seksjonssjef gjennom saksbehandling, analyser, utredninger og rådgivning innen eget fagfelt.  Du skal videre utøve rollen som merkantilt toppunkt og ha en overordnet oppgave i oppfølgning av innkjøpere i Hæren, støtte operative planprosesser i Hærstaben og forvalte Hærens avtaleregime gjennom ajourhold og utvikling.  
I Hærstaben får du god innsikt i offentlig forvaltning og blir kjent med mange ulike fagfelt, og du vil jobbe tett med både faglig og administrativ ledelse i Hæren. Vi arbeider sammen for å nå felles mål, og vi forventer ditt bidrag på ulike fagområder. De fleste oppgavene løses i tverrfaglige team der medarbeidere med ulik fagkompetanse samarbeider. Du må være nysgjerrig på andres faglige vurderinger og synspunkter, og bidra til at vi sammen finner gode løsninger.
Vi kan tilby utfordrende og spennende arbeidsoppgaver, mye ansvar, og du må kunne arbeide selvstendig, målrettet og effektivt når vi sammen skal virke til Forsvarets beste. Arbeidsoppgaver vil måtte påregnes å kunne endres i takt med til enhver tid styrende behov innen det systematiske og forebyggende arbeidet i Hæren.    
Stillingen som merkantil rådgiver ligger i en nyopprettet seksjon for virksomhetsstyring logistikk. Seksjonen er under utvikling og arbeidsoppgavene vil kunne bli justert noe i henhold til seksjonens totale behov og oppdrag.

Hærstaben er primært lokalisert på Bardufoss i Målselv kommune, med noen ansatte på andre lokasjoner i nord og sør. Staben består av ca. 165 militære og sivile ansatte. Målselv kommune ligger midt i Troms fylke i naturskjønne omgivelser. Det tar rundt to timer med bil til byene Tromsø, Narvik og Harstad. Bardufoss lufthavn tilbyr videre flere daglige avganger til Oslo. Se kommunens hjemmeside for mer informasjon: malselv.kommune.no. 

    • Utøve styring og kontroll med innkjøp i Hæren
    • Utarbeide retningslinjer for innkjøp i Hæren
    • Støtte innkjøpsprosesser i Hæren
    • Bidra til å utarbeide samhandling- og leveranseavtaler for sjef Hæren
    • Støtte Hærens avdelinger i utvikling og administrasjon av avtaler
    • Bidra i planlegging og planarbeid, både i seksjonen og i avdelingen
    • Bidra i seksjonens øvrige oppgaver og prosesser
  1. For å være kvalifisert må du:

    • Ha bachelor innenfor juridiske fag, merkantil saksbehandling, økonomi, administrasjon, ledelse eller tilsvarende
      • Lang og relevant erfaring kan etter vurdering kunne kompensere for manglende formell utdannelse
    • Gode kommunikasjonsferdigheter – norsk skriftlig og muntlig
    • Kunne sikkerhetsklareres for Hemmelig/NATO Secret før tiltredelse

    Det er også ønskelig at du har:

    •  Mastergrad eller videreutdanning innen fagområdet
    • Tjenesteerfaring innen merkantil saksbehandling og anskaffelser

    Høyere utdanning gjennomført utenfor Norge må være godkjent av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse HK-dir., (evt. NOKUT) og godkjenningen må dokumenteres.  

    For at vi skal kunne vurdere din søknad ber vi om at du laster opp vitnemål og attester sammen med søknaden i Webcruiter. 

    • Strukturert, nøyaktig og ansvarsfull
    • Gode samarbeidsegenskaper og evne til å skape tillit til deg som fagperson
    • Evne til å håndtere ulike datasystemer
    • I tillegg til formalkompetanse vil interesse for fagområdene og personlige egenskaper bli tillagt stor vekt
    • Jobbe selvstendig og ta initiativ
    • Gode muligheter for personlig og faglig utvikling i et godt kollegialt miljø
    • Kurs innen fagområdet og arbeidsoppgavene
    • Mulighet for fleksibel arbeidstid.
    • Spennende arbeidsoppgaver og utfordringer
    • Gode pensjons- og velferdsordninger, blant annet mulighet for trening i arbeidstiden
    • Lønn etter Statens lønnsregulativ som rådgiver kode 1434 i lønnstrinn 72 – 76, for tiden kr. 720.100 – 777.900, avhengig av ansiennitet og kvalifikasjoner. Det trekkes 2% lovbestemt innskudd til Statens pensjonskasse
  2. En jobb i Forsvaret er noe mer enn en jobb. Forsvarets viktigste oppgave er å skape sikkerhet for Norge og trygghet for befolkningen. Uansett hvilken stilling du har, er du med på å ivareta landets og fellesskapets interesser. For å verne om alt vi har og alt vi er, må vi selv leve ut de verdiene vi er satt til å forsvare. Vi ønsker derfor ansatte som bidrar til en god kultur ved å vise respekt og ta ansvar for hverandre, og ha mot til å handle riktig og våge å si ifra.

    Som en del av Hæren er du med på å skape sikkerhet på landjorda. Et forsvar kan ikke greie seg uten styrker på bakken. Hæren er avgjørende for å beholde kontrollen over norske landområder, og oppgavene er mange også i fredstid.

    I Forsvaret er det ønskelig at arbeidsstyrken i størst mulig grad skal gjenspeile mangfoldet i befolkningen. Vi oppfordrer kvalifiserte kandidater til å søke, uavhengig av kjønn, kulturell bakgrunn, hull i CV-en eller funksjonsevne. Vi vil sørge for tilrettelegging på arbeidsplassen hvis det er behov for dette. Noen av Forsvarets stillinger kan ha egne helsekrav og krav til fysisk skikkethet.

    I henhold til offentlighetsloven § 25 andre ledd kan opplysninger om søkeren bli offentliggjort selv om søkeren har anmodet om ikke å bli oppført på søkerlisten. Det er egne regler for militære stillinger.

    Forsvaret benytter elektronisk søknadsbehandling. Attester og vitnemål må legges ved søknaden. Høyere utdanning gjennomført utenfor Norge må være offentlig godkjent av NOKUT eller Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse. Godkjenningen må dokumenteres.

    Det blir gjennomført bakgrunnsjekk når sikkerhetsklareringen gjennomføres.

    Les mer om jobb i Forsvaret.

Kontakt

Bernt Lockert

Oberst

Telefon: +47 776 28 684

Nylund, Ellen Anita

Seniorkonsulent

Telefon: +47 776 28 638

Forsvaret som arbeids­giver

  1. Illustrasjon militær lege
    Våre kjerneverdier

    Verdigrunnlaget vårt er noe av det viktigste vi har i Forsvaret. For å kunne verne om det vi har og det vi er, må vi selv leve ut de verdiene vi er satt til å forsvare.

    Kjerneverdiene respekt, ansvar og mot skal ligge til grunn for alt vi gjør.

    Trenger kompetanse fra mange fagfelt

    Forsvaret utlyser mange typer stillinger hvert år og trenger medarbeidere innenfor mange ulike fagfelt. Vi ser etter både nyutdannede og de med lang erfaring. 

    Hos oss jobber det blant annet ingeniører, kokker, jurister, økonomer, leger, HR-personell og en rekke andre yrkesgrupper – både militære og sivile.

    Vi oppfordrer alle kvalifiserte kandidater til å søke, uavhengig av kjønn, kulturell bakgrunn, hull i CV-en eller funksjonsevne. Som IA-bedrift vil vi legge arbeidsforholdene til rette.

  2. Illustrasjonsfoto av samarbeid

    Søker du jobb i Forsvaret, er vi pålagt å gjøre en grundig vurdering av søkere og gjennomføre sikkerhetsklarering. Her er stegene som påvirker jobbsøkerprosessen i Forsvaret, og som gjør den noe mer langvarig enn søknadsprosesser hos andre.

    Grundige vurderinger

    Etter søknadsfristen gjør vi en grundig vurdering av alle søknader, og ser dem opp i mot stillingsutlysningens krav. Deretter kaller vi inn til intervju. Vi gjennomfører vanligvis to intervjurunder med sjekk av attester og referanser. Som statlig virksomhet følger vi kvalifikasjonsprinsippet.

    Ta gjerne kontakt om du lurer på hvor vi er i prosessen. Kontaktinformasjon finner du i stillingsannonsen.

    Tilsettingsrådet beslutter ansettelsen

    Forsvaret følger lovene og reglene som gjelder for ansettelser i det offentlige. Det betyr blant annet at vi har et tilsettingsråd som bestemmer hvem som skal ansettes.

    Etter intervjuene vurderes søkerne og rangeres i en innstilling. På bakgrunn av denne avgjør Tilsettingsrådet hvem som skal tilsettes. Når stillingen er besatt, vil alle søkere få informasjon om hvem som er tilsatt.

    Sikkerhets­klarering

    Illustrasjonsfoto av et operasjonsrom /
Opreations room

    Til de fleste stillingene i Forsvaret kreves det sikkerhetsklarering. En sikkerhetsklarering er en tillitserklæring som forteller at den som har blitt klarert, vurderes som tilstrekkelig pålitelig, lojal og med nok sunn dømmekraft til å kunne håndtere sikkerhetsgradert informasjon på en god måte.

    Med sikkerhetsgradert menes informasjon som ikke skal offentliggjøres, og som kan være til fare for samfunnets sikkerhet dersom den spres. Mer informasjon om sikkerhetsklarering finner du på sidene til Nasjonal sikkerhetsmyndighet.

    Offentlig søkerliste

    Tastatur
Keyboard

    Forsvaret er pliktig til å utarbeide offentlig søkerliste som gir informasjon om navn, kjønn, kommune og alder på alle søkere til en stilling. I søknadsprosessen er det mulig å be om å ikke være med på en slik liste, dersom du har gode grunner til det.

    Søkerlistene blir ikke distribuert, men offentligheten har mulighet til å be om innsyn.

    Utvidet søkerliste

    Alle søkerne til en stilling er part i saken og har rett til å se en utvidet søkerliste som inneholder informasjon om navn, alder, utdanning og arbeidserfaring for alle søkerne. Det er ikke mulig å slippe å stå på denne listen.
     

    En utvidet søkerliste skal behandles som andre dokumenter som er unntatt offentlighet. Det er du som jobbsøker – og ingen andre – som har rett til informasjonen i søkerlisten.

  3. A062_C016_0101Z9.0000791
    Vi tilbyr våre ansatte ordninger og aktiviteter som er ment å bidra til økt arbeidsglede og motivasjon.

     

    • Fleksibel arbeidstid.
    • Gode muligheter for personlig og faglig utvikling
    • Gunstige pensjons-, forsikrings- og lånevilkår gjennom medlemskap i Statens pensjonskasse.
    • To timer trening i arbeidstiden per uke.
       

    Mange av Forsvarets arbeidssteder har eget treningssenter du kan bruke gratis.