Norsk English
20230310tk_A2647

Trafikk, luftfartøy, sikkerhet og miljø

Fra 3. til 14. mars 2025 gjennomførte Forsvaret øvelse Joint Viking. Øvelsen medførte økt norsk og alliert trafikk på veier, terreng og i norsk luftrom. Frem til 14. mars var det også restriksjoner for annen lufttrafikk – også droner. Selv om øvelsen er over, kan det fortsatt bli en del militærtrafikk den kommende tiden. Det kan gi forsinkelser og litt ekstra venting.

Se menyen under for mer informasjon.

  1. Øvelsen fant i hovedsak sted i området Evenes til Bjerkvik og nordover fra Bjerkvik til Nordkjosbotn.

    Disse veistrekningene har vært særlig berørt:

    • E6 Bjerkvik–Nordkjosbotn
    • Fv. 84 Fossebakken–Tennevoll–Sjøvegan–Løksebotn–Skøelv
    • Fv. 851 / Fv. 7812 Brandvoll–Sjøvegan
    • Fv. 86 Skøelv–Bardufoss
    • Fv. 87 Bardufoss–Skjold
    • Fv. 855 Buktamoen–Finnfjordbotn
    • Fv. 854/87 Moen i Målselv–Skjold
    • Fv. 7834/Fv. 7890 Kjellmoen–Storsteinnes

    Ttrafikantene bør være oppmerksomme på at militære kjøretøy skal ut av øvingsområdet i dagene etter øvelsen. Det kan medføre noe ekstra trafikk på andre veier enn de som er oppgitt her. 

    Du finner oppdatert informasjon her:

    Øvingsaktivitet langs vei

    Under feltøvelsen var det øvingsaktivitet langs deler av veinettet. Disse områdene var skiltet spesielt, og av sikkerhetshensyn stoppet Militærpolitiet sivil trafikk for å informere om det som foregikk.

  2. Under øvelsen opprettet Forsvaret såkalte unntakssoner, eller stridssoner. Dette er store militære øvingsområder på opptil 20 kilometer, og de beveget seg i takt med spillet i øvelsen.

    • Følg anvisninger og beskjeder fra militærpoliti og trafikkskilt. Sjekk også trafikkinformasjon hos Statens vegvesen.
    • Militærkolonner kjører saktere enn ordinær trafikk, og det kan bli enkelte, midlertidige stengninger. Beregn derfor ekstra kjøretid.
    • Militære kjøretøy er store, men ikke så lett å få øye på. Sikkerhetsavstanden til en stridsvogn er minst ti meter. Husk at blindsonen er stor, og at tårnet på stridsvognen kan rotere selv om den står stille.
    • Militærkolonner vil være merket med blått flagg på det forreste kjøretøyet, og grønt flagg på det bakerste. I mørket erstattes flaggene av henholdsvis blått og grønt lys. Militære kolonner skal være merket med «Militær kolonne»-skilt både fremst og bakerst i kolonnen.
  3. I forbindelse med øvelsen ble det innført restriksjoner for ubemannede luftfartøy og sivile flyvinger. Restriksjonene omfattet store deler av Troms fylke, samt en liten del av Nordland. Dette ble gjort for å ivareta flysikkerheten under øvelsen, og for å unngå uheldige situasjoner med blant annet droner.

    Informasjonen under gjaldt frem til 14. mars klokken 15.30

    Kart over restriksjonsområdene finner du på denne siden hos Avinor.

    Merk at flyvning med alle typer sivile droner i disse områdene må godkjennes av Norwegian Joint Air Operations Centre (JAOC) minst 72 timer før flyvningen starter. Kun flygninger som har en spesiell samfunnsnytte, kan vurderes for godkjenning. Se under hvordan du søker.

    Restriksjonsområdene gjelder hele døgnet i perioden fra og med 3. mars kl. 07.00 til og med 14. mars klokken 15.30. 

    Forsvaret vil uoppfordret anmelde alle brudd på restriksjoner i norsk luftrom til politiet.

    Eventuelle spørsmål kan sendes til Norwegian Joint Air Operations Centre (JAOC) på e-post: jaoc@mil.no.

    Det er unntak fra restriksjonene for politi, ambulanser, brann eller søk- og redningsoppdrag, i tillegg til andre prioriterte flygninger.

    Dette er restriksjonsområdet

    Restriksjonene for sivil flyving gjelder i luftrommet mellom Tromsø og Bjerkvik og vil gjelde mellom 2. og 15. mars. I denne perioden er sivil flyvning og droneflyvning ikke tillatt i områdene som beskrevet under: AIP AIRAC SUP 01/2025.

    Luftromsrestriksjoner

    • All flyvning i restriksjonsområdene er forbudt når restriksjonsområdene fremkommer av NOTAM som aktiverte – med mindre særskilt tillatelse er gitt av Forsvaret eller Luftfartstilsynet.
    • Forbudet gjelder for all luftfart inkludert ubemannede luftfartøy og modellfly – med mindre annen informasjon følger av NOTAM.
    • Forbudet gjelder selvsagt ikke flyvning i forbindelse med militær-, politi-, ambulanse-, søke- og redningsoppdrag, eller øvelser på slike oppdrag.

    Overtredelsesgebyr

    Luftfartstilsynet kan gi pålegg om et overtredelsesgebyr etter luftfartsloven § 13a-5 nr. 6, for overtredelse av luftromsrestriksjonene i gjeldende forskrift for Joint Viking.

    Slik søker du om dispensasjon:

    • Send en søknad til Forsvaret på e-post til jaoc@mil.no. Denne søknaden må sendes minst 72 timer før den planlagte flyvningen.
    • Søknaden må inneholde følgende:
      • Tidsperiode: planlagt start og slutt på flyvningen, tid i UTC.
      • Flyrute: beskrivelse av planlagt rute, oppgis i koordinater med LAT/LONG i formatet DDMMSS. Du kan også ta med kjente geografiske navn dersom dette er aktuelt for søknaden.
      • Vertikale begrensninger: lavere og høyere høyde oppgis i fot
      • En skisse over det planlagte flyområdet eller ruten.
      • Type luftfartøy: for eksempel fly, helikopter eller UAS (droner)
      • Registreringsnummer og/eller callsign, dersom dette finnes.
      • Beskrivelse av aktiviteten og årsaken til flyvningen.
      • Kontaktinfo: person/selskap, operatør, telefonnummer vi kan nå deg på.

    Vi kan ikke garantere at søknaden innvilges. Flyvningen må ha en viss samfunnsmessig nytte, og det må ikke være annen planlagt militær aktivitet samtidig i det samme området. Det kan være at en offiser fra Forsvaret vil være til stede i forbindelse med flyvningen.

  4. Forebygging av skader og miljøhensyn har vært svært viktig under øvelsen. Forsvaret skal sette et så lite fotavtrykk som mulig når vi og allierte øver i Norge. Forsvaret har derfor lagt ned et betydelig arbeid under planleggingen av øvelsen, slik at vi kan ivareta miljø og begrense skadeomfanget mest mulig.

    Vil du melde om en hendelse eller skade?

  5. En stor øvelse som Joint Viking har stor interesse både for fremmede staters etterretningstjenester og kriminelle aktører. Ser du uvanlig aktivitet, kontakt politiet eller PST på telefon 02800. Dette gjelder også etter øvelsen.

    Hva kan du se etter?

    Her er noen eksempler på hva som kan være av interesse for politiet og PST. Er du i tvil, ta kontakt.

    Uvanlig aktivitet i øvingsområdene

    • Personer som filmer/fotograferer (f.eks. dashcam, mobil, avansert utstyr inkl. droner) av militært materiell, personell eller bygninger (unntatt media eller øvelsesaktører)
    • Kjøretøy som over tid observeres i slike områder, eller ved infrastruktur som er relevant for øvelsen
    • Båter og kjøretøy med f.eks. mye eller uvanlig teknisk utstyr, mange antenner, spesielle utstyrsrigg
    • Båter med utenlandsk mannskap som anmoder om nødhavn uten åpenbare årsaker
    • Båter med utenlandsk mannskap som over tid oppholder seg nær øvingsområder eller øvingsdeltakere
    • Båter med utenlandsk mannskap som fotograferer/filmer maritim øvingsaktivitet og myndighetspersonell
Skadestatistikk
Under øvelsen førte Forsvaret fortløpende statistikk over klager og skader. Siste skaderapport finner du her.

Miljøhensyn foran øvingsbehov

Det Belgiske minerydderfartøyet Godetia er flaggskipet til NATOs minerydderstyrke. De er med i Øvelsen Trident Juncture in Molde, Oktober, 2018. The Belgian minesweeper Godetia in Molde, October 2018.
  • Norge som vertsnasjon bruker rekvisisjonsloven som hjemmel for å øve på sivil grunn. Dette gir muligheten til å øve på sivile områder i tillegg til militære øvingsområder. Denne loven gir en rett til å øve i området, men ikke immunitet fra andre norske lover.
  • Miljøvern går derfor foran det øvingsmessige behovet. Skulle det oppstå en konflikt mellom norske lover og standarder, og andre deltakernasjoners standarder, skal den strengeste loven og forskriften gjelde.
  • Den avgjørende myndighet innen miljøvern er Norge. Alle norske lover og forskrifter, og NATOs retningslinjer og doktriner vil gjelde.
  • Hvis norsk lov ikke følges, vil det føre til en lovmessig og en økonomisk konsekvens for den som bryter loven.

Slik skal militære avdelinger opptre

    • De militære avdelingene skal søke og unngå å bruke innmark eller dyrket mark, også snødekt. Dette gjelder også brakkmark eller områder som det er planlagt å pløye neste år. Alle skader og økonomiske tap vil bli kompensert.
    • Der det er mulig skal veier, kraftgater og naturlige traseer følges.
    • Ved hogst av større antall trær skal grunneier først kontaktes, stubber hogges nær bakken og nedkjørte trør skal kvistes og stables ved vei.
    • Våtmark og myr skal unngås.
    • I fjellet skal det kjøres der snølaget er tykt og unngå bare rabber.
    • For å unngå unødvendige skader på jord, skal det kjøres der telen i bakken er tykkest.
    • Militære avdelinger skal vise aktsomhet og ikke provosere dyrene til å bevege seg.
    • Reinsdyr er sensitive for støy, det skal derfor holdes god avstand til dyrene fra bakken og ved lavtflyging.
    • Jakt er forbudt for alle deltakere på øvelsen.
    • Ved behov vil det bli gitt daglige kunngjøringer om lokaliseringen av reinflokker.
    • Hele øvingsområdet er miljømessig sensitivt, og alt avfall skal fjernes. Dette gjelder alt fra piggtråd og løsammunisjon, til medisinsk avfall og restavfall.
    • Se oversikt (PDF) over avfallshåndtering for deltakere på Joint Viking 2025 her
    • De militære avdelingene skal ikke benytte sivile kontainere. Forsvaret har satt ut egne kontainere og avfallsdunker til bruk.
    • Avfall som ligger igjen i øvingsområdet er brudd på forurensningsloven.
    • Alle deltakerne på øvelsen skal ta ansvar for egen og andres sikkerhet ved å fjerne søle og skitt som ligger igjen på veier.