Norsk English
Fregatten KNM Roald Amundsen forlater kaien i Oslo havn / Frigatte HNoMS Roald Amundsen in Oslo harbour

Maritime sertifikater

Tjenestegjør eller jobber du i Forsvaret? Her finner du informasjon og veiledning om søknad til personlige martitime sertifikater.

Ha passfoto klart
Før du søker sertifikat må du skaffe deg digitalt passfoto. Disse kan tas i butikk og må sendes digitalt. Bildet bør ikke være mer enn 500 kilobyte. Nærmeste mulighet til Haakonsvern er Vestkanten
Har du spørsmål?
Kontakt Sjøforsvarsstaben via e-postlenken under. E-posten brukes også til søknader om maritime sertifikater, som STCW-78, GOC​/ROC og Webcadet.​ Du finner mer informasjon om maritime sertifikater på intranett.
Alle søknader om personlige maritime sertifikater skal gjøres gjennom Sjøfartsdirektoratets portal i Altinn.

STCW-78

En vernepliktig følger med på bro på KNM Magnus Lagabøte under FLOTEX 19.

Sjøfartsdirektoratet har tatt i bruk elektronisk søknad for personlige maritime sertifikater (STCW). Sjøforsvaret er tildelt rolle som rederi, og har ikke tilgang til å søke om personlige sertifikater på vegne av enkeltpersoner.​

Dette gjelder med få unntak alle personlige maritime sertifikater, også til menige, herunder alle typer dekk- og maskinoffiser, brovakt, maskinromvakt, skipselektriker/-offiser, båtmann, HMOB, assessor, etc. samt fornyelser av disse.

  1. For å løse sertifikat for maskinvakt kreves 60 dager effektiv fartstid. Søker må ha fullført spesialopplæring, enten før tjeneste til sjøs eller om bord. Kompetansen skal dokumenteres i en egen sjekkliste som legges ved e-søknaden.

    Søker må legge ved utfylt sjekkliste for maskinvakt, skjema KS-0377-1 (pdf)​. Skann skjemaet og legg det ved e-søknaden i PDF-format.

    Husk å få skjemaet stemplet og signert av maskinsjefen.​

  2. For å løse sertifikat for brovaktstjeneste kreves minimum 60 dager effektiv fartstid. Søker må da ha fullført spesialopplæring. Kompetansen skal dokumenteres i en egen sjekkliste som vedlegges e-søknaden i Altinn.

    Søker må legge ved utfylt sjekkliste for brovakt, skjema KS-0377-2 (pdf). Skann skjemaet i PDF-format og legg det ved e-søknaden.

  3. Du har personlig ansvar for oppfølging av søknaden

    Søknaden din er et saksforhold mellom deg som privatperson og Sjøfartsdirektoratet. Den vil ende opp i et enkeltvedtak om innvilgelse eller avslag om sertifikat.

    Sjøforsvarsstaben​ Maritime sertifikater har kun en tredjeparts «rederirolle» i søknadsprosessen. Vi bekrefter kun fartstiden din. Vi har intet innsyn eller mulighet for å påvirke enkeltvedtaket. Du er altså den eneste som kan følge opp din egen søknad.

    Dette er en digital søknad om sertifikat. Sjøfartsdirektoratet kommuniserer derfor kun digitalt med deg i denne saksgangen. Om du har reservert deg eller ikke benytter deg av digital postkasse​ bør du logge deg inn på Altinn ofte og sjekke meldingsboksen din for å holde deg oppdatert, i alle fall så lenge søknaden er til behandling.

    1. Dette er en digital søknad:
      Sjøfartsdirektoratet kommuniserer derfor kun digitalt med deg i denne saksgangen. Om du har reservert deg eller ikke benytter digital kommunikasjon (digital postkasse), må du logge deg inn på Altinn ofte og sjekke meldingsboksen din for å holde deg oppdatert på søknadsprosessen.
    2. Du har personlig ansvar for oppfølging av søknaden:
      Søknaden din er et saksforhold mellom deg som privatperson og Sjøfartsdirektoratet. Den vil ende opp i et enkeltvedtak (jf. forvaltningsloven) om innvilgelse eller avslag om sertifikat. Du er den eneste som kan følge opp din egen søknad. Det gjør du på Sjøfartsdirektoratets «Min side for sjøfolk».
    3. Sjøforsvaret er tildelt rolle som rederi:
      SST Maritime sertifikater har kun en tredjeparts «rederirolle» i søknadsprosessen. Sjøforsvaret har derfor intet innsyn eller mulighet for å påvirke enkeltvedtaket. SjøforsvaretS rolle som rederi er å bekrefte fartstiden din.
    4. Fartstid:
      Sjøforsvaret har innført automatisk beregning og rapportering av fartstid for seilende personell. Innrapportering av fartstid gjøres en gang pER måned (mellom den 10.–15. hver måned). Personell i landstilling må få sin fartstid dokumentert i egen fartstidsattest. 
    5. Søke om sertifikat:
      • Logg inn i Altinn via Sjøfartsdirektoratets «Min side for sjøfolk».
      • «Opprett ny søknad».
      • I delskjema «Opplysninger om søker» legger du inn ditt eget private mobilnummer og e-postadresse.
      • I delskjema «Adresse» legger du inn egen bostedsadresse.
    6. Vedlegg til søknaden:
      Alle nødvendige vedlegg skal lastes opp i elektronisk skjema i Altinn. Sjøfartsdirektoratet gjør oppmerksom på at søker selv er ansvarlig for at den innsendte dokumentasjonen er riktig. Alle dokumenter blir kontrollert av saksbehandler. I tvilstilfeller kan du bli bedt om å sende inn originaler. Falsk dokumentasjon rammes av straffeloven og blir alltid politianmeldt.

      Dersom du har behov for å laste opp tilleggsinformasjon etter at du har sendt inn søknaden, må du bruke linken «Send inn vedlegg til søknad du har sendt inn tidligere». Du finner den på søknadsiden til Sjøfartsdirektoratet.

     

    Refusjon av GOC/ROC og STCW-søknad gjøres på følgende måte:

    • Utlegget refunderes ved å fylle ut refusjonssøknad på Forsvarets løsning for refusjonsbare utgifter.
    • Sertifikatutgifter legges under kategorien «kurs og seminar».
    • Den enkelte som søker refusjon, skal i refusjonssøknaden dokumentere følgende:
      i) Henvise til: «Retningslinjer for refusjon av maritime sertifikater i Sjøforsvaret»
      ii) legge ved bildekopi av nytt utstedt sertifikat (for- og bakside)
      iii) legge ved kvittering for utført kjøp (kontoutskrift)

    Refusjonssøknader i Sjøforsvaret håndteres av anviser KNMT.
    Refusjonssøknader med mangler (i henhold til føringene ovenfor) blir ikke innvilget.

  1. Fyll ut Word-skjemaet under og send ferdig utfylt skjema på e-post til: sjo.maritimesertifikater@mil.no

GOC/ROC-sertifikat

Samarbeidet mellom matroser, offiserer og menige er viktig på alle fartøy, her er to radiooperatører på KNM Helge Ingstad

Telenor kystradio bruker elektronisk søknad ved fornyelse av maritime radiosertifikater.

Du må fylle ut søknadsskjema og følge opp din søknad selv. Sjøforsvaret kan refundere søknadsgebyret for de av Forsvarets personell som har tjenstlige behov for sertifikatet.

  1. Her er nyttig informasjon til deg som er ansatt i Forsvaret og som skal søke elektronisk om fornyelse av ROC- eller GOC-sertifikater til Telenor kystradio.

    ROC- og GOC-sertifikater er gyldige i 5 år fra utstedelsesdatoen. Hvis sertifikatet fortsatt skal brukes, må det fornyes

    • enten etter søknad om fornyelse med grunnlag i 365 dager opparbeidet fartstid siste 5 år
    • eller på grunnlag av ny full praktisk/muntlig prøve avtalt direkte med norsk kursarrangør
  2. Telenor kystradio har elektronisk søknad om fornyelse av maritime radiosertifikater. De vil ikke lenger behandle søknader som er sendt per post eller e-post.

    Gå til Telenor kystradio e-søknadsskjema.

    Elektroniske vedlegg til søknaden

    • Digitalt sertifikatbilde i JPEG-format kan f.eks. tas med mobiltelefon. Se rett inn i kamera. Påse nøytral bakgrunn. Kvalitetskrav til passbilde kan brukes som rettesnor.
    • Minimum 365 dager fartstid de siste 5 år. SST Maritime sertifikater registrerer fartstiden direkte i Altinn på den enkeltes personnummer. Logg inn på Sjøfartsdirektoratets «Min side» for sjøfolk. Ta utskrift, eventuelt skjermdumper av fartstiden og legg dem ved søknaden.


    Kontakt oss på e-post dersom det ikke er registrert (nok) fartstid fra Sjøforsvaret i «Min side» for sjøfolk.

    Dersom søker ikke har opparbeidet seg 365 dager fartstid de siste 5 årene, kreves et fornyingskurs. Kontakt egen avdelings kurskoordinator for detaljer om kurssteder og tider.

  3. Den nye løsningen innebærer at Telenor kystradio sender sertifikater og faktura med søknadsgebyr direkte til innehaveren.

    Søknadsgebyret refunderes av Sjøforsvaret såfremt søker sitter i sertifikatpliktig stilling. Sjøforsvaret dekker i utgangspunktet kun søknadsgebyret for personell undergitt Sjøforsvaret.

    Refusjon av GOC/ROC og STCW-søknad gjøres på følgende måte:

    • Utlegget refunderes ved å fylle ut refusjonssøknad på  Forsvarets løsning for refusjonsbare utgifter.
    • Sertifikatutgifter legges under kategorien «kurs og seminar».
    • Den enkelte som søker refusjon, skal i refusjonssøknaden dokumentere følgende:
      i) Henvise til: «Retningslinjer for refusjon av maritime sertifikater i Sjøforsvaret»
      ii) legge ved bildekopi av nytt utstedt sertifikat (for- og bakside)
      iii) legge ved kvittering for utført kjøp (kontoutskrift)

    Refusjonssøknader i Sjøforsvaret håndteres av anviser KNMT.
    Refusjonssøknader med mangler (iht. føringene ovenfor) blir ikke innvilget.

  4. Fyll ut Word-skjemaet under og send ferdig utfylt skjema – samt en skannet kopi av sertifikatet – på e-post til: sjo.maritimesertifikater@mil.no. Skriv «Registrering av personlig sertifikat i militært rulleblad» i emnefeltet.

Logg inn på Webcadet
Webcadet er en elektronisk registreringsbok for dokumentasjon av fartstid og praksis.
Brukerveiledning Webcadet
Hvordan bruker jeg Webcadet?

Webcadet

Takkelavdelingen på KNM Otto Sverdrup, flaggskip SNMG1, tar seg av alt av tauverk og sikringer om bord

Dette er nå eneste måten å dokumentere fartstid som «systematisk opplæring» på, når du skal søke om første STCW-78 kompetansesertifikat.​

Registrering av Webcadet for kadetter

For å registerere deg, fyll ut dette Word-skjemaet og send det ferdig utfylt på e-post til: sjo.maritimesertifikater@mil.no.

Betaling av​​ Webcadet

Du som kadett må betale Webcadet selv, for eksempel med et kredittkort. Utlegget refunderes ved å fylle ut refusjonssøknad på denne siden. Sertifikatutgifter legges underkategorien «kurs og seminar».

  1. Før fullført Webcadet kan godkjennes, må

    • all fartstid være godkjent av en av rederiadministratorene
    • alle oppgavene være besvart
    • alle kompetansemålene være godkjent av instruktørene
    • alle kriteriene være signert av assessor
  2. Godkjenning og innsending av Webcadet til Sjøfartsdirektoratet

    Når opplæring i Webcadet er fullført og godkjent av instruktører og assessor, må du sende en anmodning om godkjenning og innsending av Webcadet til SST Maritime sertifikater. Det gjør du ved å fylle ut dette ​Word-skjemaet. Send det ferdig utfylte skjemaet på e-post til sjo.maritimesertifikater@mil.no​.

    Opplæringskontoret for Forsvaret vil da godkjenne og registrere opplæringen hos Sjøfartsdirektoratet. Når dette er gjort, vil du motta en kvittering, og da kan du søke om sertifikat.

    Registreringen av Webcadet hos Sjøfartsdirektoratet vil dokumentere at du har fullført systematisk praktisk opplæring om bord.

  3. For å søke ønsket rolle i Webcadet, fyll ut Word-skjemaet under og send ferdig utfylt skjema på e-post til: sjo.maritimesertifikater@mil.no.

Maritime sertifikater Sjøforsvarsstaben