Maritime sertifikater
Tjenestegjør eller jobber du i Forsvaret? Her finner du informasjon og veiledning om søknad til personlige martitime sertifikater.
Tjenestegjør eller jobber du i Forsvaret? Her finner du informasjon og veiledning om søknad til personlige martitime sertifikater.
Sjøfartsdirektoratet har tatt i bruk elektronisk søknad for personlige maritime sertifikater (STCW). Sjøforsvaret er tildelt rolle som rederi, og har ikke tilgang til å søke om personlige sertifikater på vegne av enkeltpersoner.
Dette gjelder med få unntak alle personlige maritime sertifikater, også til menige, herunder alle typer dekk- og maskinoffiser, brovakt, maskinromvakt, skipselektriker/-offiser, båtmann, HMOB, assessor, etc. samt fornyelser av disse.
For å løse sertifikat for maskinvakt kreves 60 dager effektiv fartstid. Søker må ha fullført spesialopplæring, enten før tjeneste til sjøs eller om bord. Kompetansen skal dokumenteres i en egen sjekkliste som legges ved e-søknaden.
Søker må legge ved utfylt sjekkliste for maskinvakt, skjema KS-0377-1 (pdf). Skann skjemaet og legg det ved e-søknaden i PDF-format.
Husk å få skjemaet stemplet og signert av maskinsjefen.
For å løse sertifikat for brovaktstjeneste kreves minimum 60 dager effektiv fartstid. Søker må da ha fullført spesialopplæring. Kompetansen skal dokumenteres i en egen sjekkliste som vedlegges e-søknaden i Altinn.
Søker må legge ved utfylt sjekkliste for brovakt, skjema KS-0377-2 (pdf). Skann skjemaet i PDF-format og legg det ved e-søknaden.
Søknaden din er et saksforhold mellom deg som privatperson og Sjøfartsdirektoratet. Den vil ende opp i et enkeltvedtak om innvilgelse eller avslag om sertifikat.
Sjøforsvarsstaben Maritime sertifikater har kun en tredjeparts «rederirolle» i søknadsprosessen. Vi bekrefter kun fartstiden din. Vi har intet innsyn eller mulighet for å påvirke enkeltvedtaket. Du er altså den eneste som kan følge opp din egen søknad.
Dette er en digital søknad om sertifikat. Sjøfartsdirektoratet kommuniserer derfor kun digitalt med deg i denne saksgangen. Om du har reservert deg eller ikke benytter deg av digital postkasse bør du logge deg inn på Altinn ofte og sjekke meldingsboksen din for å holde deg oppdatert, i alle fall så lenge søknaden er til behandling.
Refusjon av GOC/ROC og STCW-søknad gjøres på følgende måte:
Refusjonssøknader i Sjøforsvaret håndteres av anviser KNMT.
Refusjonssøknader med mangler (i henhold til føringene ovenfor) blir ikke innvilget.
Fyll ut Word-skjemaet under og send ferdig utfylt skjema på e-post til: sjo.maritimesertifikater@mil.no
Telenor kystradio bruker elektronisk søknad ved fornyelse av maritime radiosertifikater.
Du må fylle ut søknadsskjema og følge opp din søknad selv. Sjøforsvaret kan refundere søknadsgebyret for de av Forsvarets personell som har tjenstlige behov for sertifikatet.
Her er nyttig informasjon til deg som er ansatt i Forsvaret og som skal søke elektronisk om fornyelse av ROC- eller GOC-sertifikater til Telenor kystradio.
ROC- og GOC-sertifikater er gyldige i 5 år fra utstedelsesdatoen. Hvis sertifikatet fortsatt skal brukes, må det fornyes
Telenor kystradio har elektronisk søknad om fornyelse av maritime radiosertifikater. De vil ikke lenger behandle søknader som er sendt per post eller e-post.
Gå til Telenor kystradio e-søknadsskjema.
Kontakt oss på e-post dersom det ikke er registrert (nok) fartstid fra Sjøforsvaret i «Min side» for sjøfolk.
Dersom søker ikke har opparbeidet seg 365 dager fartstid de siste 5 årene, kreves et fornyingskurs. Kontakt egen avdelings kurskoordinator for detaljer om kurssteder og tider.
Den nye løsningen innebærer at Telenor kystradio sender sertifikater og faktura med søknadsgebyr direkte til innehaveren.
Søknadsgebyret refunderes av Sjøforsvaret såfremt søker sitter i sertifikatpliktig stilling. Sjøforsvaret dekker i utgangspunktet kun søknadsgebyret for personell undergitt Sjøforsvaret.
Refusjon av GOC/ROC og STCW-søknad gjøres på følgende måte:
Refusjonssøknader i Sjøforsvaret håndteres av anviser KNMT.
Refusjonssøknader med mangler (iht. føringene ovenfor) blir ikke innvilget.
Fyll ut Word-skjemaet under og send ferdig utfylt skjema – samt en skannet kopi av sertifikatet – på e-post til: sjo.maritimesertifikater@mil.no. Skriv «Registrering av personlig sertifikat i militært rulleblad» i emnefeltet.
Dette er nå eneste måten å dokumentere fartstid som «systematisk opplæring» på, når du skal søke om første STCW-78 kompetansesertifikat.
For å registerere deg, fyll ut dette Word-skjemaet og send det ferdig utfylt på e-post til: sjo.maritimesertifikater@mil.no.
Du som kadett må betale Webcadet selv, for eksempel med et kredittkort. Utlegget refunderes ved å fylle ut refusjonssøknad på denne siden. Sertifikatutgifter legges underkategorien «kurs og seminar».
Før fullført Webcadet kan godkjennes, må
Når opplæring i Webcadet er fullført og godkjent av instruktører og assessor, må du sende en anmodning om godkjenning og innsending av Webcadet til SST Maritime sertifikater. Det gjør du ved å fylle ut dette Word-skjemaet. Send det ferdig utfylte skjemaet på e-post til sjo.maritimesertifikater@mil.no.
Opplæringskontoret for Forsvaret vil da godkjenne og registrere opplæringen hos Sjøfartsdirektoratet. Når dette er gjort, vil du motta en kvittering, og da kan du søke om sertifikat.
Registreringen av Webcadet hos Sjøfartsdirektoratet vil dokumentere at du har fullført systematisk praktisk opplæring om bord.
For å søke ønsket rolle i Webcadet, fyll ut Word-skjemaet under og send ferdig utfylt skjema på e-post til: sjo.maritimesertifikater@mil.no.