Emneside for ING2316 Sensorsystemer
Hva lærer du
Dette emnet skal
- gi kadettene det læringsutbytte andre bransjefag ved skolen krever
- gi kadettene det læringsutbytte som STCW-konvensjonen krever
- bidra til at offiserene i sin tjeneste vil kunne tilegne seg tekniske kunnskaper og ferdigheter
Emnet dekker følgende faglig innhold: elektromagnetisme (elektrisk feltstyrke, kapasitans, magnetisme, magnetfelt, elektromagnetisk induksjon, induktans, fotoelektrisk effekt, varmestråling), virkemåte for elektrooptiske sensorer (geometrisk optikk, halvlederteori, laser), virkemåte for radar, sambands- og navigasjonsutstyr (svingninger og bølger, vannbølger, lydbølger, undervannsakustikk, lydbaner i sjøen, elektriske svingekretser, antenner og elektromagnetiske bølger, magnetron, bølgeleder, radarantenner, fasestyrt radar, strålingstetthet, strålingsfare og grenseverdier i NATO, dopplereffekt for lyd og for elektromagnetiske bølger, signalbehandling, frekvensanalyse, filter, modulasjon, digitalisering).
Emnet følger STCW-kode A-II/1 og A-II/2. STCW-funksjon: Emneplanen tar utgangspunkt i IMO modellkurs 7.03, Appendix 1, Matematics, og Appendix 2, Physical Science.
-
Kunnskap
Etter fullført emne kan kadetten:
- beskrive sentrale begreper, lover og metoder i utvalgte emner i faget
- forklare sensor-, sambands- og navigasjonssystemers virkemåte, muligheter og begrensninger
Ferdigheter
Etter fullført emne kan kadetten:
- gjøre rede for sentralt fagstoff i emnet
- anvende faglig kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger og treffe begrunnede valg
- reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning
- finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og framstille dette slik at det belyser en problemstilling
- anvende matematiske metoder som verktøy i faget
Generell kompetanse
Etter fullført emne kan kadetten:
- forklare hvordan fysikk kan gi svar på en del praktiske problemer
- formidle faglige problemstillinger hvor fysikk inngår i problembeskrivelsen eller problemløsningen
- utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
-
Undervisningen koordineres med emnet Militærteknologisk grunnlagsemne.
Emnevalget koordineres med Våpen/sensor-lære, Navigasjonssystemer og Samband K2IS.
Det skal legges vekt på å bruke eksempler fra andre fag og fra tjenesten som illustrasjon av emnet, jf. rammeplan for SKSK 1 punkt 5.1.3.
-
- Callin, P. et al. (2012). Ergo Fysikk 2 (2. utg.). Aschehoug, ISBN 9788203344015 (kap. 5-7).
- Tabeller i fysikk
Kopieres og deles ut av faglærer:
- Tveita, L. O. Kompendium i sensorteori, Sjøkrigsskolen.
- Fausa, L. Kompendium i elektrooptikk, Sjøkrigsskolen.
-
Vurderingsform: Muntlig eksamen, individuell
Varighet: 30 minutter
Karakterskala: A-F
Andel: 60 %
Hjelpemidler: Kalkulator, tabeller og formelsamlinger
Vurderingsform: Mappevurdering, individuell. Mappen består av innleveringer, prøver og team-basert læring. Detaljer oppgis ved semesterstart.
Karakterskala: A-F
Andel: 40 %: