Emneside for ING3316 Energiteknikk, drift og vedlikehold av Sjøforsvarets fartøyer (D1)
Hva lærer du
Hensikten med emnet er å dekke Sjøforsvarets behov samt tilfredsstille kravene i STCW, 1978, med tillegg innen drift og vedlikehold av fartøy i funksjonen navigering på ledelsesnivå.
Emnet følger:
STCW-kode: A-II/1 og A-II/2
STCW-funksjon: Lasting, lossing og stuing på det operative nivået og Navigering på ledelsesnivå (F1)
- Emneplanen oppfyller den internasjonale konvensjon om normer for opplæring, sertifikater og vakthold for sjøfolk, STCW, 1978, med tillegg.
- Emneplanen tar utgangspunkt i IMO modellkurs 7.01 Skipsoffiserer med ansvar på ledelsesnivå
- kapittel 1.11.1. Opereringsprinsipp for fremdriftsmaskineri
- kapittel 1.11.2. Fartøys hjelpemaskineri
- kapittel 1.11.3. Generell kunnskap om marint maskineri
-
Kunnskap
Kadetten...
- (K1) har bred kunnskap om skips-, hjelpemaskineri og skrogsystemer
- (K2) kjenner til Sjøforsvarets terminologi, målsetning, strategi og systemer for vedlikehold av Sjøforsvarets fartøyer.
- (K3) kjenner til tekniske uttrykk vedrørende skipsmaskineri
Ferdigheter
Kadetten...
- (F1) kan finne og anvende kvalitetssikringssystemene som Sjøforsvaret bruker.
- (F2) kan finne og anvende faglig kunnskap om vedlikehold av skrog
- (F3) kan anvende kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger og treffe begrunnede valg innen drift og vedlikehold
- (F4) kan anvende fjernkontroller for fremdriftsanlegg og maskinerisystemer og -funksjoner under veiledning.
- (F5) kan anvende operasjonelle grunnprinsipp for skipets framdriftsmaskineri og hjelpemaskineri
- (F6) kan finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og framstille dette slik at det belyser en problemstilling
- (F7) kan beherske relevant skipsteknisk terminologi og uttrykksformer
- (F8) kan oppdatere sin kunnskap innenfor fagområdet
Generell kompetanse
Kadetten...
- (G1) har innsikt i driftsbegrensninger på hovedmaskineri, hjelpemaskineri og utstyr
- (G2) kan delta i diskusjoner om skipstekniske problemstillinger
- (G3) har innsikt i, og kan delta i, planleggingen og gjennomføringen av vedlikehold på fartøy
- (G4) har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger
- (G5) kan formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig og muntlig
- (G6) kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre innenfor fagområdet
- (G7) har innsikt i de miljømessige og økonomiske konsekvensene av maritim virksomhet i et lokalt og globalt livsløpsperspektiv og kan anvende dette til sjøs
-
Det skal legges vekt på å bruke eksempler fra andre fag og fra Sjøforsvarets fartøyer som illustrasjon av emnet.
· Gjennomgang av pensum med bruk av spørsmål/diskusjoner
· Regneøvelser og oppgavegjennomgåelse av elev/lærer,
· Elevframføringer, obligatoriske innleveringer, veiledning og selvstudium.
· Laboratorieøvelser og datasimuleringer
-
- Kursmateriale utlevert av faglærer
- Lærebok ENO
-
Vurderingsform: Individuell muntlig eksamen
Karakterskala: A-F
Andel:100 %
-
Følgende faglig innhold dekkes i emnet:
Overordnet forståelse for sikkerhetsregimer, nasjonalt og internasjonalt med vektlegging av IMO-regelverk og Skipssikkerhetsloven i et drift- og vedlikeholdsperspektiv. Reder- klasse og sjøforsikrings samvirke, havnestatsforskriften og flaggstatsbegrepet. Sjøforsvarets veiledning til tjenesten ombord med ansvar og myndighet. Sjøforsvarets strategi og prinsipper for materiell- og vedlikeholdsstyring. Gjennomføring av vedlikehold med vekt på levetidskostnader. Gjeldende ERP-system med fokus på vedlikehold- og reservedeler i Sjøforsvaret. Vedlikehold av stål-, aluminium- og sandwich skrog. Aksler, propeller og vannjet. Energibegrepet for framdrift og kraftforsyningen. Skips- og motor- terminologi. Havarisystemer og barrierefilosofier. Fremdriftsanlegg; Dieselmaskineri, 2- og 4 takt, Gassturbin, Dampanlegg og Brenselcelle, Brennstoffsystem, Brokontrollsystem, Hjelpemaskineri, Varmevekslere, Destillering og ferskvannsystemer., Pumper og pumpesystemer, Styremaskineri, Generatorer, strømforsyning og strømfordeling, Kjøleanlegg, air-condition og ventilasjon, Stabilisatorer for redusering av skipets bevegelser, Kloakksystemer og forbrenningsanlegg, Vannutskiller og oljefilterutstyr, Dekksmaskineri, Hydrauliske systemer, Drivstofforbruk, Utslipp og miljø påvirkninger fra fartøy med gjennomgang av MARPOL-konvensjonen, Maskinkontroll og styringssystem for sikker seilas (ved normal, ubemannet maskinrom (UMS) og farlig last).