Emneside for LED2201 Ledelse i strid
Hva lærer du
Emnet Ledelse i strid har til hensikt å gi kadettene forståelse og erfaring med krav som stilles til offiseren for å kunne lede planlegging og gjennomføring av operasjoner i strid. Ledelse i strid vil i ytterste konsekvens medføre svært krevende forhold og farlige situasjoner. Med ledelse i strid menes de ytre og indre påkjenninger som påvirker ledelse i farlige situasjoner og under krevende forhold. Vold, frykt, død, utmattelse, tvetydighet, friksjon og kampen mellom viljer vil prege stridsfeltet og er en del av operasjonsmiljøet. Hva får soldater til å slåss, og hvordan krigens natur påvirker soldaters vilje til å delta i kamphandlinger vil være sentralt for offiseren å kjenne til.
Offisersutvikling er en del av alle emner på Krigsskolen. Kadetten skal i emnet tilføres kunnskaper, ferdigheter og holdninger som grunnlag for egen praksis. Troppssjef fagkurs og Stridskurs tilfører kunnskap om, og erfaringer med, de oppgaver og krav som stilles til militært lederskap i strid.
-
Kunnskap
Etter fullført emnet kan kadetten:
· Forstå egen våpengren eller troppearts rolle og oppgaver i et taktisk samvirkesystem.
· Forstå muligheter og begrensninger til innsatsmidlene i eget våpen eller troppeart som grunnlag for planlegging og ledelse av operasjoner.
· Forklare sentrale årsaker til at soldater slåss og løser oppdrag i strid.
· Forklare hva som kjennetegner godt lederskap i strid med vekt på lederatferd, troverdighet, robusthet og samhold.
· Kjenne til sentrale fysiske og psykiske stridsreaksjoner og deres mulige påvirkning på soldaters fungering i strid.
· Forklare hvordan personlige forutsetninger, forberedelser og stressmestring kan forebygge eller motvirke ulike stridsreaksjoner.
· Være kjent med praktiske verktøy for å håndtere og påvirke egne og andres ulike stridsreaksjoner.
· Beskrive menneskelige reaksjoner på å ta andres liv, og få sårede eller tap av liv i egen avdeling.
Ferdigheter
Etter fullført emnet kan kadetten:
· Lede planlegging og gjennomføring av operasjoner under fysisk og mentalt krevende forhold
· Analysere og planlegge eget oppdrag, skape situasjonsforståelse og ta hensiktsmessige beslutninger i løsning av oppdrag.
· Anvende relevant taktikk og stridsteknikk for egen våpengren eller troppeart i oppdragsløsning og stridsledelse av operasjoner.
· Identifisere hvordan fysisk og psykisk krevende forhold i oppdragsløsning påvirker leder og undergitt både fysisk og mentalt.
· Identifisere de krav som stilles til militære ledere under fysisk og mentalt krevende forhold før, under og etter oppdragsløsning
· Anvende situasjonstilpasset og balansert ledelse, og være troverdig og robust i lederrollen, under fysisk og mentalt krevende forhold for å løse oppdrag.
· Fungere effektivt i samhandling med andre under fysisk og mentalt krevende forhold i oppdragsløsning.
· Gjøre nødvendige praktiske og mentale forberedelser, og anvende relevante mestringsstrategier i sine roller for å kunne håndtere fysisk og mentalt krevende forhold.
Generell kompetanse
Etter fullført emnet kan kadetten:
· Oppfylle grunnleggende forventninger og krav til individuell fungering og ledelse under krevende forhold.
· Vise gode holdninger og karakterstyrke i møte med de krav som stilles til profesjonen under krevende forhold, og handle i tråd med og etterleve de forventninger stilles til offiserer.
· Diskutere og reflektere over eget lederskap og offisersutvikling opp mot profesjonens krav til offiseren under krevende forhold, og planlegge og gjennomføre egen målrettet utvikling av egen ledelsesplattform.
-
Blir kunngjort
-
Bøker
-
Chan, K. Y., Ramaya, R., & Soh, S. (2011). Military leadership in the 21st century: Science and practice. Cengage Learning. (Kapittel 7) (Repetisjon: 2, 3 og 4)
-
Horn, B., & Walker, R. W. (Eds.). (2008). The military leadership handbook. Dundurn. (Kapittel 5, 6, 11, 19, 20, 30, 36, 37) (repetisjon: 4,7,21)
-
Johansen, R. B., Fosse, T. H. & Boe, O. (2019). Militær Ledelse: Bergen: Bokforlaget (Kapittel 12 (Repetisjon: 1 og 5)
· Kaufmann & Kaufmann (2016). Grupper og Team - gruppens funksjoner (kap 10). Psykologi i organisasjon og ledelse. Vigmostad & Bjørke AS. Bergen. S. 342-361 (19s)
-
Sweeney, P. J., Matthews, M. D. & Lester, P. B. (2011), Leadership in dangerous situations. Annapolis: Naval Institute Press. (Kapittel 2, 3, 4, 10 og 12) (Repetisjon: 1, 6, 9 og 12.)
Artikler
· Army, U. S. "Army leadership: Competent, confident, and agile-FM 6-22." Department of the Army (2006).
· Ad Vogelaar et.al.(2010) Leadership in the face of chaos and danger. I Soeters, J., van Fenema, P. C., & Beeres, R. (Eds.). (2010). Managing Military Organisations: Theory and Practice. Routledge. 114-124 (10s)
· Bandura, A. (1994). Self-efficacy. In. VS Ramachaudran. Encyclopedia of human behavior, 4, 71-81.
· Bartone, P. T. (2006). Resilience under military operational stress: Can leaders influence hardiness?. Military psychology, s. 131-148. (18s)
· Brusher, E. A. (2011). Combat and operational stress control. I Combat and Operational Behavioral Health. Textbook of Military Medicine, Borden Pavilion. Washington, DC 59-69. (10s)
· Forsyth, D.R (2010). Cohesion and development (kap 5). I Group Dynamics.Wadesworth, Cengage Learning. s 116-141 (25s)
· Horn, B. (2004). The worm revisited: an examination of fear and courage in combat. Canadian Military Journal 5.2: 5-16.
· Levi, D. (2011) Understanding the Basic Team Processes (kap 4). I Group Dynamics for Teams. SAGE Publ, Inc. s.57-71 (14s)
· Martinsen, Ø. (2015). Selvledelse. Perspektiver på ledelse. Gyldendal, Oslo. s. 361‐382
· Seligman, M. E. (2011). Building resilience. Harvard Business Review, 89(4), 100-106.Sweeney, P. J. (2010). Do soldiers reevaluate trust in their leaders prior to combat operations?. Military Psychology, 22(S1), s. 70-88.
· Teien (2013) Historisk gjennomgang av studier utført av FFI på Krigsskolens stridskurs. Forsvarets Forskningsinstitutt
· Zimmerman, B. J. (2000). Self-efficacy: An essential motive to learn. Contemporary educational psychology, 25(1), 82-91. (9s)
· Riley (2000) Small Unit Cohesion in Battle. Military Review, Nov-Dec, s 61-65 (4s)
· MacCoun, R.J, & Hix, W.M (2010) Unit Cohesion and Military Performance. I Rostker, B. D., Hosek, S. D., Winkler, J. D., Asch, B. J., Asch, S. M., Baxter, C., ... & Collins, R. L. (2010). Sexual orientation and US military personnel policy. S 139-149
-
-
Obligatorisk arbeidskrav: Paper på grunnlag av gitt oppgave. Arbeidskravet vurderes til "godkjent"/"ikke godkjent". Det stilles ikke krav om godkjent arbeidskrav for å kunne fremstille seg til eksamen i emnet. Dette arbeidskravet skal inngå i mappen "min offisersutvikling", som leveres inn for vurdering i siste emne, LED3201 Offiseren.
Vurderingsform: Praksis, individuell, 8 uker
Karakterskala: Bestått / ikke bestått
Andel: 50% Offisersvurdering Troppssjef
Vurderingsform: Praksis, individuell, 2 uker
Karakterskala: Bestått / ikke bestått
Andel:50% Offisersvurdering Stridskurs.
Ved ikke bestått eller ikke fullført stridskurs, må dette dette kontinueres neste år. Vurderinger i resten av emnet blir stående.
-
Grunnet Covid19 pandemien våren 2020 ble alle emner ved FHS lagt om til distribuert/digitalisert undervisning. Denne tilstanden varte i større og mindre grad frem til 7. mai hvor enkelte emner og studentgrupper fikk noe mer tilgang til fysisk/ordinær undervisning.
Emnet vektlegger kombinasjonen av teori og praksis ved at emnet starter og avsluttes med teoretisk kunnskapsutvikling på hver side av de to praksisarenaene; Troppsjef fagkurs og Stridskurs.
Tema: Grunnlag for ledelse i strid
Emnet innleder med temaet Grunnlag for ledelse i strid. Her skal kadettene få en grunnleggende forståelse for de utfordringer som ligger til grunn for militært lederskap i strid. Kadettene skal få kunnskap om de fysiske og mentale utfordringer som soldater vil oppleve i strid, og de krav som stilles til ledelse under slike forhold. Ved å identifisere og forklare ulike stridsreaksjoner og årsaker til hvorfor soldater «slåss» og «løser oppdrag» i strid, skal sentrale krav til ledelse avdekkes. Tematikker som situasjonstilpasset og balansert ledelse, troverdig, robusthet og samhold vektlegges. Tema 1 danner grunnlag for å anvende og få erfaring med kunnskapen i påfølgende praksisarenaer. I etterkant av praksis vil kadettene reflektere rundt, og diskutere, egne og andres erfaringer fra aktivitetene. Temaet avsluttes med forberedelser til praksisperioden for å fremme læringsutbytte og målrettet offisersutvikling.
Tema: Troppssjef fagkurs
Temaet Troppssjef fagkurs vil gi kadettene en grunnleggende innføring i troppssjefens rolle, ansvar og oppgaver innenfor egen troppeart med vekt på de krav som stilles til kunnskaper, ferdigheter og holdninger. På Troppssjef fagkurs gis kadettene anledning til å tilegne seg fagkunnskap og forståelse for troppsjefens rolle og funksjon i eget våpen.
Kadettene skal forstå egen våpengrens og troppearts rolle, oppgaver og innsatsmidler, samt kunne anvende denne kunnskapen til å planlegge og lede operasjoner. Troppssjef fagkurs gjennomføres i regi av Hærens Våpenskole
Tema: Stridskurs
Temaet Stridskurs gjennomføres i forlengelsen av temaet Troppssjef fagkurs. Hensikten med stridskurset er å belyse hvordan svært krevende forhold påvirker soldater og hvilke krav som stilles til militært lederskap i et stridslignende miljø. Stridskurset skal belyse hvordan ekstreme påkjenninger påvirker en selv og andre, og danner grunnlag for å bevisstgjøre kadettene de krav som i ytterste konsekvens stilles til offiseren som profesjonsutøver.
Kadettene skal gis mulighet til å løse oppdrag under svært krevende og stridslignende forhold der de må forsere mentale og fysiske barrierer. Under feltøvelsen vil kadettene utsettes for krigens natur, der blant annet frykt, stress, usikkerhet, tvetydighet, friksjon og utmattelse er sentrale kjennetegn. Dette skal bidra til oppdagelser rundt hvordan slike forhold påvirker soldater, og offiserens og lederskapets rolle i slike situasjoner.
De skal kjenne til hva fysiske og psykiske stridsreaksjoner innebærer, hvordan lederskap påvirker motstandsdyktighet og evne til oppdragsløsning, samt betydningen av troverdighet, robusthet og samhold.
Stridskurs er en praksisarena med fokus på å lære av egne og andres erfaringer. Stridskurset avsluttes med individuell og lagsvis etterarbeid og refleksjon. Dette for å fremme erfaringslæring og identifisere egen og andres videre utviklingspotensial.
Tema: Krav til offiseren i strid
Emnet avsluttes med temaet Krav til offiseren. Temaet skal fremme økt forståelse for de krav som stilles til militært lederskap, og de mekanismer som fremmer eller hemmer soldaters og avdelingers evne og vilje til å løse oppdrag under krevende forhold. Kadettene skal diskutere og reflektere over egne erfaringer i lys av teori for å videreutvikle egen kunnskap om praktisk ledelse i Hæren og de krav som stilles til offiserer.
Læringsprosjekter(LP), som en del av ledelse- og lederutvikling, er en del av emnet og kommer til uttrykk i læringsutbyttebeskrivelsene.