Norsk English

Emneside for LED2201 Ledelse i strid

Hva lærer du

Emnet Ledelse i strid har til hensikt å gi kadettene forståelse for- og erfaring med hva som kreves av offiseren som leder i strid. Emnet har to hovedaktiviteter, Troppssjef grunnkurs del II og Stridskurset. I Troppssjef grunnkurs del II gis kadettene grunnleggende faglig påbygging i rollen som troppssjef. Under stridskurset blir kadettene eksponert for de påkjenninger en offiser vil kunne stå overfor i strid, og får erfare hvordan man selv reagerer på disse. Kadetten skal i emnet tilegne seg kunnskaper, ferdigheter og holdninger som grunnlag for egen praksis.

Offisersutvikling er gjennomgående i all utdanning på Krigsskolen. Emnet «Militær ledelse og lederutvikling» (Led 3202) går derfor parallelt med emnet. I dette emnet vektlegges det å identifisere krav som stilles til lederen og utøvelse av militært lederskap i strid, og kadettene skal utforske, identifisere og utvikle egen evne til å lede i fysisk og mentalt krevende forhold. I forbindelse med praksisarenaer legges det vekt på å lære av praksis i form av forberedelser og etterarbeid, gi og få tilbakemelding, samt faglig og personlig refleksjon.

  1. Kunnskap

    Etter fullført emne har kadetten:

    • bred kunnskap om grunnleggende oppgaver som troppssjef

    • bred kunnskap om årsaker til at soldater slåss og løser oppdrag i strid

     

    Ferdigheter

    Etter fullført emne kan kadetten:

    • reflektere over egne holdninger og karakterstyrke i møte med de krav som stilles til profesjonen under krevende forhold

    • ha innsikt i og handle i tråd med de forventninger som stilles til offiserer

    • reflektere over hvordan fysisk og psykisk krevende forhold påvirker leder og undergitt både fysisk og mentalt

    • reflektere over menneskelige reaksjoner på å ta andres liv, og få sårede eller tap av liv i egen avdeling

    • reflektere over sentrale fysiske og psykiske stridsreaksjoner og deres mulige påvirkning på soldaters fungering i strid

    • reflektere over eget lederskap og offisersutvikling under krevende forhold

     

    Generell kompetanse

    Etter fullført emne kan kadetten:

    • planlegge, gjennomføre og lede operasjoner på troppsnivå under fysisk og mentalt krevende forhold

  2. Emnet vektlegger kombinasjonen av teori og praksis ved at emnet starter og avsluttes med teoretisk kunnskapsutvikling på hver side av de to praksisarenaene; Troppssjef grunnkurs del II og Stridskurs. Innledningsvis skal kunnskapsutviklingen bidra til å etablere et teoretisk rammeverk for ledelse i strid. Med dette rammeverk tilføres det tematikker, et begrepsapparat og språk som gir grunnlag for å reflektere over utøvelsen av militært lederskap i praksis. Praksisarenaene gir rom for å oppleve, oppdage og erfare teoriens relevans i praksis, og hvordan teori kan omsettes til praksis. Etter praksisarenaene søkes det å fordype seg ytterligere i de sentrale tematikker, fenomener og begreper som er identifisert med fokus på hvordan disse påvirkes gjennom godt militært lederskap. Dette emnet gir kadettene mangfoldige muligheter for utvikling gjennom systematiske og krevende egenstudier kombinert med en stor andel praksisarenaer, med påfølgende diskusjon og refleksjon over eget og andres lederskap og offisersutvikling.

  3. Gjeldende litteraturliste for 2025 Vår finner du i Leganto
  4. Vurdering

    Vurderingsform: Praksis, individuell, 7 uker. Offisersvurdering Troppssjef grunnkurs del II.

    Karakterskala: Bestått / ikke bestått.

    Andel: 50%.

    Offisersvurdering ved troppssjef grunnkurs del II HVS. Ved ikke bestått eller ikke fullført troppssjef grunnkurs del I, må dette dette kontinueres påfølgende år. Vurderinger i resten av emnet blir stående.

     

    Vurderingsform: Praksis, individuell, 2 uker. Offisersvurdering Stridskurs.

    Karakterskala: Bestått / ikke bestått.

    Andel:50%.

    Ved ikke bestått eller ikke fullført stridskurs, må dette dette kontinueres påfølgende år. Vurderinger i resten av emnet blir stående.

  5. Emnet består av 3 temaer: Krav til ledelse i strid, Troppssjef grunnkurs del II, Stridskurs.

    Tema: Krav til ledelse i strid

    Temaet skal fremme økt forståelse for de krav som stilles til lederen i strid. Kadettene skal få kunnskap om de fysiske og mentale utfordringer som soldater vil oppleve i strid, og de mekanismer som fremmer eller hemmer soldaters og avdelingers evne og vilje til å løse oppdrag under krevende forhold. Ved å identifisere og forklare ulike stridsreaksjoner og årsaker til hvorfor soldater «slåss» og «løser oppdrag» i strid, skal sentrale krav til ledelse avdekkes. Kadettene skal diskutere og reflektere over egne erfaringer i lys av teori for å videreutvikle egen kunnskap om praktisk ledelse i Hæren og de krav som stilles til offiserer.

    Tema: Troppssjef grunnkurs del II

    Troppssjef grunnkurs del II vil gi kadettene en grunnleggende innføring i troppssjefens rolle, ansvar og oppgaver med vekt på de krav som stilles til kunnskaper, ferdigheter og holdninger. Troppssjef grunnkurs del II bygger videre på Troppssjef grunnkurs del I og gir kadettene anledning til å videreutvikle grunnleggende kunnskaper og ferdigheter som troppssjef.

    Tema: Stridskurs

    Hensikten med stridskurset er å belyse hvordan svært krevende forhold påvirker soldater og hvilke krav som stilles til militært lederskap i et stridslignende miljø. Stridskurset skal belyse hvordan ekstreme påkjenninger påvirker en selv og andre, og danner grunnlag for å bevisstgjøre kadettene de krav som i ytterste konsekvens stilles til offiseren som profesjonsutøver.

    Kadettene skal gis mulighet til å løse oppdrag under svært krevende og stridslignende forhold der de må forsere mentale og fysiske barrierer. Under feltøvelsen vil kadettene utsettes for krigens natur, der blant annet frykt, stress, usikkerhet, tvetydighet, friksjon og utmattelse er sentrale kjennetegn.

    Emnet og semesteret avsluttes med en skriftlig refleksjonsoppgave over krav til ledelse i strid.

    Evaluering

    Emner ved FHS evalueres regelmessig som en del av høgskolens kvalitetssystem. Studentevaluering er en del av dette arbeidet og kadettene vil bli bedt om å delta i evaluering av emnet i etterkant av gjennomført undervisning og vurdering