Emneside for LED3201 Offiseren
Hva lærer du
Hensikten med emnet Offiseren er å forberede studentene på overgangen fra tilværelsen som kadett til den kommende tilværelsen som offiser, og til første stilling som troppssjef. Emnet omfatter en jobbtreningsperiode under øvelse i egen våpenart, troppssjef fagkurs del 2, og danner i tillegg en ramme for de gjennomgående fagene Ledelse og lederutvikling (LLU) og Militær idrett og trening (MIT).
-
Kunnskap
Etter å ha fullført emnet kan kadetten:
-
Forklare hva lederutvikling er, kunne gjøre rede for et utvalg av lederutviklingsmetoder og reflektere over egne erfaringer med disse.
-
Forstå troppssjefens rolle og betydning når militære operasjoner planlegges, gjennomføres og evalueres.
-
Forstå egen troppearts funksjon i samvirkesystemet.
-
Forstå hvordan personellforvaltningsverktøy som medarbeidersamtaler, tjenesteuttalelser og karriereplanlegging bidrar til å ivareta og utvikle medarbeidere.
Ferdigheter
Etter å ha fullført emnet kan kadetten:
-
Utforske, identifisere og utvikle kunnskaper, ferdigheter og holdninger relatert til utøvelse av militært lederskap
-
Planlegge og gjennomføre egen lederutvikling.
-
Planlegge, gjennomføre og evaluere operasjoner på troppsnivå i egen troppeart.
-
Anvende samvirkeprinsipper på troppsnivå, samt forstå hvordan disse anvendes på kompani- og bataljonsnivå.
-
Bidra til en god treningskultur i egen avdeling.
Generell kompetanse
Etter å ha fullført emnet kan kadetten:
-
Identifisere seg med profesjonens krav til ledelse og egne lederroller
-
Bidra til utvikling av avdelingens fysiske og mentale robusthet.
-
Gjennomføre medarbeidersamtale og utarbeide tjenesteuttalelse.
-
Lede på troppsnivå i egen troppeart.
-
-
Praktisk organisering og arbeidsformer
Emnet inneholder kurs ved Hærens våpenskole, føring i avdeling/OJT og aktiviteter ved Krigsskolen. Til sammen medfører dette at emnet rommer en rekke ulike teoretiske og praktiske tilnærminger til læring og utvikling.
Pedagogisk innretning
Emnet gjennomføres ved hjelp av varierte undervisningsmetoder som selvstudier, gruppeoppgaver, forelesninger, foredrag, seminarundervisning og praksisoppgaver i emnet. Tildelt tid til forberedelser vil variere, som i profesjonen, og det forventes at kadettene kan planlegge egen innsats, herunder veksle mellom oppgaver med ulik tidshorisont. Læringen vil understøttes av veiledning, tilbakemeldinger og vurderinger, og kadettene må være oppmerksomme på at de selv bør søke ytterligere støtte om de ikke ser hvordan aktivitetene som gjennomføres er innrettet for å forberede dem på kommende tjeneste som troppssjef el. Emnet legger til rette for refleksjon over egen lederutvikling.
-
Bøker
Swain, R. M., & Pierce, A. C. (2017). The armed forces officer. Government Printing Office.
Evjen, M. (2021). Ny som leder (3. utgave). Hegnar Media.
Chan, K. Y., Ramaya, R., & Soh, S. (2011). Military leadership in the 21st century: Science and practice. Cengage Learning.
Horn, B., & Walker, R. W. (Eds.). (2008). The military leadership handbook. Dundurn.
Hughes, R. L., Ginnett, R. C., & Curphy G. (2015) Leadership: Enhancing the Lessons of Experience. 8 edition.
Kaufmann, G. og Kaufmann, A. (2015). Psykologi i organisasjon og ledelse. 5.utgave Bergen: Fagbokforlaget. (-> Kapittel 10 og 14.)
Sweeney, P. J., Matthews, M. D. & Lester, P. B. (2011), Leadership in dangerous situations. Annapolis: Naval Institute Press.
Artikler
Garner, H. C. (2012). Developing an effective command philosophy. Army Combined Arms Center Fort Leavenworth KS Military Review.
Johansen, R.B (2019) Profesjonsidentitet i Forsvaret. I Johansen, R. B. (red). Militær ledelse. Fagbokforlaget.
Johansen, S.R. (2019) Rettslige rammer for militær kommando. I Johansen, R. B. (red). Militær ledelse. Fagbokforlaget.
Fosse, T.H. (2019) Destruktiv ledelse i en militær kontekst. I I Johansen, R. B. (red). Militær ledelse. Fagbokforlaget.
Utlevert litteratur i forbindelse med Troppssjef Fagkurs
Støttelitteratur og anbefalt litteratur til hvert læringsprosjekt kommer i tillegg.
-
Mappevurdering
Bestått/ikke beståttInnlevering av mappen "Mitt lederutviklingsprosjekt". Mappen består av de skriftlige produktene som er utarbeidet i kadettens gjennomgående lederutviklingsprosjekt, samt en oppgave om militær lederutvikling.
Presentasjon (individuell)
Bestått/ikke beståttMuntlig presentasjon av "Min lederskapsfilosofi".
Praksis (offisersvurdering)
Troppsjef fagkurs del 2
6 uker
Bestått/ikke bestått -
Temaer i emnet
Tema 1: Lederutvikling
Temaet utgjør en ramme for de gjennomgående fagene Ledelse og lederutvikling (LLU) på Krigsskolen. Lederutvikling skal styrke kadettenes lederkompetanse og identitet som profesjonsutøvere, og er nærmere beskrevet i Krigsskolens program for ledelse og lederutvikling. Her vil ulike læringsprosjekter, som gjennomføres i tilknytning til emner gjennom studiet, være et sentralt virkemiddel. Prosjektene skal stimulere kadettene til aktivt å engasjere seg i sin egen lederutvikling, tilføre kunnskaper og ferdigheter om ledelse, og øke kadettenes kapasitet til å være effektive i fremtidige lederroller og ledelsesprosesser. På slutten av studieperioden skal kadettene se tilbake på hva de har lært og forstått om militært lederskap og lederutvikling; hvilke erfaringer de har gjort, og hva de tror på i dag. Erfaringene oppsummeres ved innlevering av mappen «Mitt lederutviklingsprosjekt» som består av arbeid gjort i løpet av studiet, og deretter presentasjon av «Min lederskapsfilosofi». Her gis kadettene også anledning til å vurdere hvilke utfordringer fremtiden byr på, hvilke konsekvenser disse har for militært lederskap og lederutvikling.
Temaet gir også økt forståelse for hvordan de unge offiserene kan bidra til lederutvikling i avdeling, herunder hvilke funksjoner tjenesteuttalelser og medarbeidersamtaler har i personellforvaltning og utviklingsarbeid.
Tema 2: Troppssjef fagkurs (TFK) del 2
Kurset arrangeres av Hærens våpenskole, og bygger videre på TFK del 1 som gjennomføres i 5. semester. Kurset skal tilføre kadettene teoretisk og praktisk kompetanse for å sette dem i stand til å fungere som troppssjef og yngre offiser i egen troppeart. Det består av tre hoveddeler: ca. en uke settes av til plan- og beslutningsprosess i troppeart/våpenart, fire uker funksjonsrettet utdanning for troppssjefstjeneneste i egen troppeart, samt en uke med trening i samvirke.
Tema 3: Føring i avdeling / On the job training
Føring i avdeling / On the job training innebærer at kadettene skal oppleve og erfare ulike stillinger ved den aktuelle avdelingen eller i våpen-/troppeart som de tilhører etter uteksaminering. Primært skal kadettene fungere som troppssjefer og sekundært stabsmedarbeidere i garnison, og felt. Kadettene skal kunne høste erfaringer fra aktiviteter i både stab og tropp for å få forståelse for forskjellige oppgaver og roller ved avdelingen. Tidspunktet for perioden tilpasses de ulike mottakeravdelingenes aktivitet, og kan være ulikt mellom avdelingene.
Tema 4: Militær idrett og trening
MIT skal gi kadettene økt forståelse for fagets betydning i den militære profesjon. Dette vil bli belyst gjennom trening og under praksisarenaer hvor viktigheten av fysisk yteevne og mental robusthet kommer tydelig frem. MIT skal legge til rette for at kadettene kan bidra til videreutvikling av treningskulturen i avdeling etter endt studier. Kadetten vil få forståelse for treningsplanlegging, både på individ- og avdelingsnivå, slik at han/hun er i stand til å planlegge og gjennomføre trening på en hensiktsmessig måte. MIT gir kjennskap til utholdenhets- og styrketrening, ferdigheter innen nærkamp, kart og kompass, samt kunnskap om prestasjoner under krevende forhold og tiltak for å bygge fysisk robusthet i egen avdeling.
Faget vil gjennomføre en rekke tester underveis i studiet. Ironman-testbatteri, utviklet av Olympiatoppen, benyttes ca ett år i forkant av stridskurset slik at kadettene får et bilde over egen status og hvilke fysiske parametere de eventuelle gap befinner seg på. Samme batteri gjennomføres rett i forkant at stridskurs. Årlig fysisk gjennomføres hver høst i tillegg til en avsluttende praktisk eksamen i 5. og 6. semester.
Evaluering
Emner ved FHS evalueres regelmessig som en del av høgskolens kvalitetssystem. Studentevaluering er en del av dette arbeidet og kadettene vil bli bedt om å delta i evaluering av emnet i etterkant av gjennomført undervisning og vurdering.