Emneside for MAKE4201 Militær strategi og fellesoperasjoner
Hva lærer du
I dette emnet settes begrepene militærstrategi og fellesoperasjoner inn i en bred internasjonal, historisk og teoretisk sammenheng.
Emnet er profesjonsnært og utdanningen bygger direkte opp under Forsvarets kjernekompetanse: «planlegge, lede og gjennomføre militære operasjoner», og kan brukes direkte i militær yrkespraksis. Emnet skal også gi studentene innsikt i og forståelse for hvordan politikk og overordnet strategi påvirker utformingen og gjennomføringen av en militærstrategi, og hvordan militærstrategien rammer inn og legger forutsetninger for planlegging, ledelse, gjennomføring og understøttelse av militære fellesoperasjoner.
-
Kunnskap
Etter fullført emne:
-
har studenten inngående kunnskap om begrepene militærstrategi og fellesoperasjoner i et historisk perspektiv med hovedfokus på perioden fra 1914 og frem til i dag.
-
har studenten inngående kunnskap om det militær teoretiske grunnlaget som ligger til grunn for dagens doktrine- og operasjonsutvikling, herunder relevante teorier, metoder, konsepter og verktøy, herunder teknologi.
-
kan studenten analysere og drøfte faktorer som påvirker utforming av militærstrategi og doktriner, og hvordan disse påvirker planlegging, ledelse, gjennomføring og understøttelse av militære operasjoner, både i en nasjonal og internasjonal kontekst.
-
kan studentene analysere og drøfte styrker og utfordringer med militære fellesoperasjoner, med fokus på forsvarsgrenvise bidrag og samhandling mellom militærstrategisk, operasjonelt og taktisk kommandonivå, herunder hvordan operasjonskunst kommer til uttrykk som et fenomen.
Ferdigheter
Etter fullført emne kan studenten:
-
med utgangspunkt i gjennomgått empiri, relevant teori og forklaringsmodeller, analysere og drøfte sentrale faktorer som påvirker utformingen av militærstrategi, operasjonskonsepter og doktriner innenfor militære fellesoperasjoner.
-
analysere og drøfte hvordan politiske og militærstrategiske rammebetingelser, operasjonsmiljøet, rettslige rammer og etikk påvirker planlegging, ledelse og gjennomføring av militære operasjoner.
-
analysere og selvstendig reflektere omkring militær problemløsning og metodikk for operasjonsplanlegging
Generell kompetanse
Etter fullført emne kan studenten:
-
anvende ervervede kunnskaper og ferdigheter for å utvikle og formulere militærfaglige råd til sentrale beslutningstagere og militære sjefer om bruk av militærmakt på militærstrategisk og operasjonelt nivå.
omsette teoretisk kunnskap om fellesoperasjoner i praksis, med evne til refleksjon og kritisk tilnærming til etablerte militære planprosesser.
-
-
Emnets pedagogiske grunnlag er samstemt undervisning, hvor det er en tydelig sammenheng mellom emnets læringsutbytter, læringsaktiviteter og vurderingsformer.
Emnets pedagogiske innretning er at studentene skal erfare ulike studentaktive læringsformer. Dette vil bestå av tradisjonelle forelesninger i plenum, innspilte forelesningsvideoer, nettmøte på Teams, seminarer med gruppediskusjoner og problembaserte oppgaver, seminarer, arbeidskrav, refleksjon og selvstudium.
-
Arbeidskrav
Arbeidskravet vurderes til godkjent/ ikke godkjent. Arbeidskravet er en skriftlig oppgave på inntil 2000 ord, der det skal redegjøres og drøftes omkring spørsmål fra emnets første temaer. Arbeidskravet skrives i makkerpar. Det forventes at studentene som et minimum benytter pensum litteratur i besvarelsen, men det oppfordres også til bruk av annen anerkjent litteratur. Arbeidskravet evalueres av medstudenter, men blir vurdert av en tildelt gruppeveileder. Det blir gitt korte skriftlige tilbakemeldinger på besvarelsene.
Vurdering
Eksamensform er en individuell skriftlig hjemmeeksamen over tre dager med omfang på inntil 3000 ord. Vurdering gis som karakterer A - F, der E er laveste bestått.
-
Tema 1 – Fellesoperasjoner og operasjonsmiljøet
I dette temaet settes fellesoperasjoner inn i en historisk, teoretisk og doktrinært perspektiv. Dette inkluderer forståelse for fellesoperasjoner som konsept, og utviklingen av dette fra 1914 og frem til i dag. Gjennom arbeid med helhetlig tilnærming til operasjoner er studenten forventet å utvikle en bredere forståelse for hva et operasjonsmiljø er, hva de forskjellige komponentene bidrar med i en fellesoperasjon, hva synergi er relatert til samspillet mellom komponenter og fellesfunksjoner, og hvilke faktorer som påvirker utviklingen av militære handlingsalternativer. Herunder relevante begrensninger for bruk av militære styrker og gjennomføringen av fellesoperasjoner som del av myndighetenes maktbruk. Dette temaet gir også en innføring i utnyttelse av teknologi, samt det juridiske og etiske rammeverket som gjelder for bruk av militære styrer krise og krig i en NATO-kontekst.
Tema 2 – Militærstrategi og strategiske omgivelser
Dette temaet setter militærstrategi og strategiske omgivelser inn i et historisk, teoretisk og doktrinært perspektiv. Dette inkluderer en teoretisk forståelse for hvordan militærstrategi kan utvikles, samt hvilke forhold eller aktører som påvirker utviklingen og gjennomføringen av ulike militærstrategier i en internasjonal kontekst. Studenten er forventet å utvikle en dypere forståelse for dette temaet gjennom arbeid med strategiske trender, refleksjoner og overordet analyse av krisen som er under utvikling i «Constellatia» scenariet.
Tema 3 – Den operasjonelle planprosess, OPP
Dette temaet bygger på de to andre temaene, og gir en dypere forståelse for helhetlig tilnærming og kollaborativ militær planlegging på det operasjonelle nivået på bakgrunn av føringer fra det militærstrategiske nivået. Studenten vil arbeide med oppdragsanalyse og utvikling av handlemåter som del av den operasjonelle planprosessen.
Planprosessen tar utgangspunkt i masterprogrammets praksisarena «Comprehensive Shield», og utviklingen av en operasjonsplan basert overordnede analyser på militærstrategisk nivå, og på utfordringene i «Constellatia» scenariet. Tilnærmingen inkluderer en fortløpende kritisk refleksjon og analyse av NATOs «beste praksis» innen tematikken militære problemløsningsmetoder.