Emneside for MILM1302 Militær problemløsning og metode
Hva lærer du
Målsetningen med emnet er tredelt. (1) Skape forståelse for hvordan en kommer frem til kunnskap gjennom vitenskapelige metoder. (2) Skape forståelse av hvordan en kan komme frem til gode beslutninger gjennom ulike militære metoder for problemløsing. (3) Skape forståelse for hvordan lederskap påvirker militær problemløsing.
Vitenskapelige metoder, kunnskapsteori og beslutningsteori gir et grunnlag for kritisk tenking. I dette emnet vil kadettene bli introdusert for dette, i en sjømilitær kontekst og emnet utforsker hvordan en kan anvende metode for å løse militære problemstillinger i tillegg til at det skal gi grunnleggende innføring i vitenskapelig metode.
Det overordna formålet med emnet er å gjøre kadettene bedre i stand til å ta tidsriktige og gode beslutninger.
Gjennomgående vil en fokusere på kreativitet, omstillingsevne, læring og kloke beslutninger. Kadettene vil bli trent i å formidle beslutninger på norsk og engelsk, og det er utstrakt bruk av praksisarenaer med varierende stress, kompleksitet og tempo. Et større prosjektarbeid, ulike krigsspill samt øvelse Sjøkriger er hoveddelen av praksisarenaene.
Emnet skal ha en stor grad av tverrfaglig tilnærming. De ulike fagfeltene skal samvirke for å få mest mulig læring i emnet samt fremheve kompleksiteten i maritime operasjoner.
Totalt sett skal undervisning og praksisaktiviteter gi kadetten et relasjonelt, faglig og yrkesetisk grunnlag for å utvikle og utøve godt sjømilitært lederskap. I tillegg skal emnet danne grunnlag for videre utdanning innenfor lastelære, skipsteknikk, matematikk og metode samt danne grunnlag for videre ingeniørutdanning.
Emnet er relevant for:
STCW-kode: A-II/1, A-II/2, A-III/1, A-III/2
STCW-funksjon: Maskineri på det operative nivået og ledelsesnivået
Kontroll av skipets drift og omsorg for personer ombord på det operative nivået og ledelsesnivået.
-
Kunnskap:
Kadetten...
(K1) har kunnskap om sentrale begreper i vitenskapelige metoder
(K2) har kunnskap om rasjonale for- og forståelsen av ulike militære plan- og beslutningsprosesser
(K3) Har bred kunnskap om analytiske problemløysingsmetoder
(K4) har bred kunnskap om psykologiske og sosialpsykologiske mekanismer som beslutningsteori og faktorer som påvirker menneskelig adferd og yteevne i militære operasjoner og operative planleggingsprosesser.
(K5) kjenner til viktigheten av engelsk kommunikasjon i militære operasjoner
Ferdigheter:
Kadetten...
(F1) Referere og benytte litteratur i samsvar med god akademisk skikk
(F2) Beherske skriftlig framstilling i akademisk tekst og i militære maler.
(F3) Benytte seg av militære verktøy for planlegging, utredning og beslutninger.
(F4) Vurdere sjømilitære problemstillinger, muntlig og skriftlig, på norsk og engelsk.
(F5) Gjennomføre prosesser for innovasjon innen sjømilitær problemløsing.
(F6) Beherske relevante matematiske verktøy som støtte til løsning av praktiske og tekniske militære problemer.
Generell kompetanse:
Kadetten...
(G1) kan innhente, analysere og vurdere ulike former for informasjon for å løse komplekse oppgaver
(G2) kan reflektere over valg av hensiktsmessige metoder for å besvare ulike problemstillinger
(G3) kan bruke standardiserte prosedyrer i beslutningsprosesser på en hensiktsmessig måte
(G4) kan formulere matematiske modeller for å løse praktiske problemer
(G5) kan lede og motivere andre under krevende forhold og vise god forståelse for lederrollen
(G6) viser evne til å opprettholde mental, psykisk og fysisk robusthet under krevende forhold
-
Emnet skal ha en stor grad av variasjon mellom tradisjonelle undervisningsformer, prosjektarbeid og ulike praktiske arenaer.
Kadettene/studentene blir trent i engelsk ved at muntlige presentasjoner i stor grad gjennomføres på engelsk. Problemstillinger i emnet skal så langt det lar seg gjøre løses ved bruk av militære metoder for problemløsing.
Emnet vil bestå av forelesninger, gruppearbeid og krigsspill/øvelser hvor kadetter og studenter vil få gjentatte muligheter til å anvende militære verktøy for problemløsing samt se effekten av valg som er gjort. Det vil være fokus på planlegging og beslutninger sammen med andre, samt presentasjoner av eget arbeid.
-
Obligatorisk arbeidskrav: Praksis. Modell av prototype skal fremvises, til avtalt tid, for kontroll av styringsprogrammets funksjoner og manøverorganene.
Obligatorisk arbeidskrav: Teoretisk. Kvantitativ metode. Obligatorisk innlevering enten i grupper eller individuell. Dette blir spesifisert i oppgavene.
Obligatorisk arbeidskrav: Teoretisk. Engelsk. Obligatorisk innlevering enten i grupper eller individuell. Dette blir spesifisert i oppgavene.
Arbeidskrav vurderes til godkjent/ikke godkjent og må være godkjent før kandidaten kan gå til vurdering.
Vurderingsform: Prosjektoppgave. Prosjektoppgaven teller 4/6 av karakteren i emnet.
Gruppering: Gruppe
Karakterskala: A-F
Andel: 4/6
Hjelpemidler: Alle hjelpemidler er tillatt.
Vurderingsform: Skoleeksamen
To timer skoleeksamen. Individuell gjennomføring.
Karakterskala: A-F
Andel: 1/6
Hjelpemidler: Utdelt kalkulator og formelsamling.
Vurderingsform: Hjemmeeksamen
Innleveringsoppgave i Engelsk.
Gruppering: individuell
Andel: 1/6
Hjelpemidler: Alle hjelpemidler er tillatt
Karakter: A - F
Vurderingsform: Praksis - Offisersvurdering ØVELSE SJØKRIGER
Gruppering: Individuell
Varighet: 1 uke
Karakterskala: Bestått / ikke bestått