Norsk English

Emneside for NAV2301 Militær brovakt og fartøyskontroll

Hva lærer du

Hensikten med faget er å dekke Sjøforsvarets behov innen brovakt og fartøyskontroll, og tilfredsstiller kravene i STCW 1978 med endringer innen bro og fartøyskontroll i funksjonen navigering på operativt- og på ledelsesnivå.

STCW-kode: A-II/1

STCW-funksjon: Navigering på ledelsesnivået (F1)

Sertifikatrettigheter

  • Emneplanen oppfyller den internasjonale konvensjon om normer for opplæring, sertifikater og vakthold for sjøfolk, 1978 med endringer
  • Emneplanen tar utgangspunkt i IMO modellkurs 7.03 Skipsoffiserer med ansvar for en navigasjonsvakt:
    • Kapittel 1.2 Opprettholde sikker brovakt
    • Kapittel 1.5 Handling ved nød
    • kapittel 1.6 Handling ved nødsignaler på sjøen
    • kapittel 1.9 Fartøysmanøver
  • Emneplanen tar utgangspunkt i IMO modellkurs 7.01 Skipsoffiserer med ansvar for en navigasjonsvakt:
    • Kapittel 1.5 Brovakthold og prosedyrer
    • Kapittel 1.9 Handling ved navigasjonsuhell
    • Kapittel 1.10 Manøvrering og skipshandling under alle forhold

Faglig innhold:

Fra Fremføring av skip med navigasjonskontroll, Norvald Kjerstad

  • Del 1 Utrustning og manøvrering
    • Skipets manøveregenskaper
    • Grunntvannseffekten
  • Del II Seilas og planlegging
    • Kap 1 til og med kap 7
    • Dagsaktuelle tema innen fagområdet
    • Dokumentasjon av seilasen
    • Hardtværsoperasjon og værruting
    • Skipet i krise
    • Rapporteringsregimer og overvåkningssystem
    • Grunnleggende risikovurdering/beskrivelse av noen ulykker
  • Del IV Isnavigasjon
    • Dagsaktuelle tema innen fagområdet
  1. Kunnskap

    Etter endt emne har kadetten:

    • kjennskap til fartøyers manøveregenskaper
    • forståelse for grunnprinsippene som gjelder for virkning av dødvekt, dypgang, trim, fart og klaring under kjølen på svingeradius og stoppedistanser.
    • kjennskap til grunntvannseffekter
    • kjennskap til hvordan vind og strøm virker inn på manøveregenskapene
    • kjennskap til fartøyers utrustning og tauing
    • kjennskap til forsvarlig fortøyning og ankring
    • kjennskap til seilingsruter i samsvar med General Provisions on Ships’ Routing
    • kjennskap til hjelpemidler til planlegging av seilasen
    • kjennskap til kystadministrasjon og losing
    • kjennskap til dokumentasjon av seilasen
    • forståelse for grunnprinsippene av effektive prosedyrer for godt samarbeid på bro(CRM).
    • kjennskap til prosedyrer ved nødstyring og nødslep
    • kjennskap til innholdet i IMO/ICAOs håndbok for søk og redning til sjøs (IAMSAR)
    • grunnleggende kunnskap innen maritim kommunikasjon
    • grunnleggende kunnskaper om nasjonale og internasjonale regler og forskrifter knyttet til maritim kommunikasjon
    • grunnleggende kunnskaper om navigasjonsuhell, årsakssammenheng, risikoanalyse. navigatør / vaktsjef og krisesituasjoner, (adferd og samspill mellom stress og problemløsninger i en krisesituasjon på bro)
    • forståelse hva som må gjøres i forkant, under og etter sammenstøt mellom skip, grunnstøting/stranding
    • kjennskap til internasjonale avtaler som INCSEA - avtalen og AMVER
    • kjennskap til rapporteringsregimer og overvåkningssystem
    • kjennskap til manøvrering av fartøy i høy sjø
    • kjennskap om seilas i nærheten av is

     

    Ferdigheter

    Etter endt emne kan kadetten:

    • opparbeide ferdigheter innen manøvrering av fartøy til nytte for tjenesten i Sjøforsvaret generelt og som navigatører spesielt.
    • planlegge samt utføre fortøyning, ankring og slep
    • kunnskaper som vil være nyttig i planlegging og utførelsen av seilasen
    • organisere vakthold, både under land og seilas
    • forstå viktigheten av godt samarbeid med andre i teamet(CRM)
    • anvende effektive prosedyrer for samarbeid ombord(CRM)
    • anvende kunnskap for å opparbeide ferdigheter innen manøvrering av fartøy til nytte for tjenesten i Sjøforsvaret generelt og som navigatører spesielt.
    • kunnskaper som vil være nyttig i redningsoperasjoner av eget og andres skip
    • sende og motta informasjon ved hjelp av GMDSS undersystem og utstyr
    • yte radioservice i nødsituasjoner
    • utføre sine oppgaver i henhold til prinsipp for god radiovakt
    • kjennskap til seilas i høy sjø, med tanke på skader på eget skips sitt personell, last og konstruksjon
    • kjennskap til seilas i og nær is - områder
    • reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning
    • finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og framstille dette slik at det belyser en problemstilling
    • bruke relevante faglige verktøy og uttrykksformer innen brovakttjenesten

     

    Generell kompetanse

    Etter endt emne har kadetten:

    • forståelse for viktigheten av å kjenne til alle kreftene som virker på skipet
    • kjennskap til ulike typer skip sin utrustning
    • oversikt over planleggingsverktøy for seilasplanlegging
    • innsikt til å vurdere trafikksituasjoner ved gjennomføring av seilas
    • forståelse for viktigheten av å organisere vakttjenesten til enhver tid om bord
    • oversikt over planleggingsverktøy for seilasplanlegging
    • innsikt til å vurdere trafikksituasjoner ved gjennomføring av seilas
    • forståelse for viktigheten av å organisere vakttjenesten til enhver tid om bord
    • forståelse av CRM
    • formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger
    • utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor sjøveisregler og brovakttjensten, samt CRM og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis i egen tjeneste
    • nytenkning og innovasjonsprosesser innen emneområdet
  2. Organisering og koordinering

    IMO modul 1.25 GMDSS kurset GOC gjennomføres som et 2 ukers modulkurs etter eksamensperioden ultimo 6 semester. Kurset skal gjennomføres av godkjent eksternt kurssted. Emnet må koordinere med simulatorkontoret for gjennomføring av simulatorøvingene. Emnet må sees i sammenheng med emne 5 (SL) ogemnet militær praktisk navigasjon.

    Arbeidsmåter

    • Klasseromsundervisning/Fjernundervisning: Teorigjennomgang, gjennomgang av oppgaver, kadetter gjennomgår utvalgte oppgaver, øvelser
    • Internett: Itslearning
    • Bruk av CBT moduler
    • Selvstudium: Arbeid med teori og simulatorøvingene, besvarelser av oppgaver
    • Øvelser på Statsråd Lehmkuhl, skolefartøyene og simulator
  3. Pensum og litteratur

    • Emneplanen oppfyller den internasjonale konvensjon om normer for opplæring, sertifikater og vakthold for sjøfolk, 1978 med endringer
    • Emneplanen tar utgangspunkt i IMO modellkurs 7.03 Skipsoffiserer med ansvar for en navigasjonsvakt:
      • Kapittel 1.2 Opprettholde sikker brovakt
      • Kapittel 1.5 Handling ved nød
      • kapittel 1.6 Handling ved nødsignaler på sjøen
      • kapittel 1.9 Fartøysmanøver
    • Emneplanen tar utgangspunkt i IMO modellkurs 7.01 Skipsoffiserer med ansvar for en navigasjonsvakt:
      • Kapittel 1.5 Brovakthold og prosedyrer
      • Kapittel 1.9 Handling ved navigasjonsuhell
      • Kapittel 1.10 Manøvrering og skipshandling under alle forhold
    • Fra Fremføring av skip med navigasjonskontroll, Norvald Kjerstad
      • Del 1 Utrustning og manøvrering
        • Skipets manøveregenskaper
        • Grunntvannseffekten
      • Del II Seilas og planlegging
        • Kap 1 til og med kap 7
        • Dagsaktuelle tema innen fagområdet
        • Dokumentasjon av seilasen
        • Hardtværsoperasjon og værruting
        • Skipet i krise
        • Rapporteringsregimer og overvåkningssystem
        • Grunnleggende risikovurdering/beskrivelse av noen ulykker
    • Del IV Isnavigasjon
      • Dagsaktuelle tema innen fagområdet

    Litteratur:

  4. Vurderingsform: Hjemmeeksamen, individuell, i Wiseflow

    Varighet: 6 timer

    Karakterskala: A-F

    Andel:100 %

    Hjelpemidler: Alle

     

    Vurderingsform: Praksis, individuell

    Varighet: 1 semester

    Karakterskala: Bestått / ikke bestått

    Offisersvurdering

    Hjelpemidler: Alle