Norsk English

Emneside for NAV2320 Maritimt Regelverk

Emnehistorikk
Studiepoeng
5
Studieår
2025

Hva lærer du

Emnet Maritimt Regelverk understøtter den overordnede hensikten ved at kadettene etter endt emne kan anvende og etterleve relevante bestemmelser fra maritim lovgivning, sjørettslig regulering og grunnleggende havrett (basert på konvensjoner, lover og rettsregler) - i fremtidige tjenestesituasjoner innen offisersprofesjonen.

Emnet skal utruste kadettene med de kunnskapene, ferdighetene og holdningene som er nødvendige for å kunne utøve offisersprofesjonen i fred, krise og krig på en reflektert, begrunnet og ansvarlig måte.

Emnet er et juridisk vektet fag som også krever at kadettene kan tilegne seg juridisk informasjon, tolke, drøfte og argumentere muntlig og rettslig innenfor maritim juss. Emnet skal videre samtidig kvalifisere kadettene til å kunne løse ut maritimt sertifikat etter STCW-konvensjonen.

  1. Kunnskaper

    Kadetten skal etter endt undervisning:

    (K1) ha bred kunnskap om relevante IMO-organisasjoner og grunnleggende internasjonale sjørettslige reglene for sjøtransport, handelstrafikk med skip - og sivil skipsfart (shipping) slik disse er nedfelt i internasjonale traktater og konvensjoner, samt kunnskap om tilsvarende internrettslig norsk maritim lovgivning.

    (K2) ha bred kunnskap om de viktigste rettssetningene og rettsprinsippene i havretten (basert på internasjonale

    folkerettslige traktater og konvensjoner) som regulerer rettigheter til, og plikter forbundet med bruk av

    havet.

    (K3) kunne ivareta sitt konvensjonsbaserte og funksjonsrettede maritime sertifikatansvar i henhold til STCW konvensjonens krav til kontroll av skipets drift og omsorg for personer om bord på operativt- og ledelsesnivå.

    (K4) inneha et grunnlag til senere å kunne oppdatere og utvide sine kunnskaper innenfor emneområdet.

     

    Ferdigheter

    Kadetten skal etter endt undervisning:

    (F1) kunne finne de mest relevante og grunnleggende internasjonale sjø- og havrettslige regler for lovlig bruk ifm operasjon og drift, og sikkerhet, av skip samt gjeldende ansvarsregler i skipsfart slik disse er nedfelt i internasjonale traktater og konvensjoner.

    (F2) finne, vurdere og henvise til relevant rettslig informasjon og fagstoff og fremstille dette slik at det belyser en grunnleggende rettslig problemstilling

    (F3) kunne på grunnleggende måte beherske relevante faglige uttrykk og uttrykksformer innen overnevnte emneområder.

    (F4) kunne vurdere grunnleggende rettssetninger (lover og regler) mot enklere sjø- og havrettslige problemstillinger innen offisersprofesjonen i fred, krise og krig.

    (F5) kunne anvende faglig kunnskap om relevante rettssetninger på enklere teoretiske og praktiske problemstillinger innenfor emneområdene.

     

    (F6) kunne anvende konkrete rettsspørsmål i sjørettslig og havrettslig sammenheng og treffe begrunnede, reflekterte og ansvarlige beslutninger i ulike tjenstlige sammenhenger - med særlig vekt på korrekt handlemåte i enklere situasjoner.

    (F7) kunne reflektere over egne rettslige vurderinger og beslutninger innen emneområdene og justere disse ved behov.

     

    Generell kompetanse

    Kadetten skal etter endt undervisning:

    (G1) anvende sin grunnleggende innsikt i relevante fag- og tjenesterelaterte rettslige problemstillinger innen emnets rettsområder.

    (G2) formidle og presentere grunnleggende, men sentralt fagstoff om ulike regler og prinsipper, grunnbegreper, problemstillinger og løsningsforslag både skriftlig og muntlig samt individuelt og i grupper.

    (G3) utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor emneområdet og gjennom dette bidra til utvikling av en forsvarlig praksis innen emneområdet.

    (G4) ivareta de funksjonsrettede krav som stilles innen maritim lovgivning for å kunne løse aktuelt maritimt sertifikat (kontroll av skipets drift), herunder spesielt sikkerhet for menneskeliv til sjøs, sikkerhet og vern av havmiljøet og omsorg for personer om bord på operativt- og ledelsesnivå.

    (G5) kunne oppdatere sin faglige innsikt ift fremtidige endringer i gjeldende lover og regler innen emnets rettsområder.

  2. Det skal legges vekt på å bruke eksempler fra andre emner og fra tjenesten som illustrasjon av emnet.

    Arbeidsmåter skal involvere og aktivisere kadettene.

    Undervisningen foregår i veksling mellom undervisning, veiledning og selvstudium

    Selvstudium forutsetter ukentlig arbeid med løsning og innlevering av kontrolloppgaver - enkeltvis eller i grupper - for innlevering til kontroll, som beskrevet under.

    Emnet koordineres med gjennomføring for andre linjer og mot relevante emner innenfor FHS/SKSK.

    Følgende emner skal vies særlig oppmerksomhet under kadettens egenstudie:

    1. sertifikater og andre dokumenter som skal være om bord på skip ifølge internasjonale konvensjoner, hvordan de kan skaffes og deres gyldighetsperiode.

    2. ansvarsområder ifølge relevante krav i «Den internasjonale konvensjon om lastelinjer», 1966, med endringer.

    3. ansvarsområder ifølge relevante krav i «Den internasjonale konvensjon om sikkerhet for menneskeliv til sjøs», 1974, med endringer.

    4. ansvarsområder ifølge Den internasjonale konvensjon om hindring av forurensning fra skip, med endringer.

    5. helseerklæringer for sjøfolk og kravene i International Health Regulations

    6. ansvarsområder ifølge internasjonalt regelverk som berører sikkerheten for skip, passasjerer, mannskap og last.

    7. metoder og hjelpemidler til å hindre forurensning av havmiljøet fra skip.

    8. nasjonal lovgivning for gjennomføring av internasjonale avtaler og konvensjoner.

  3. SJØRETT :

    Thor Falkanger og Hans Jacob Bull: Sjørett, (8. utg. 2016), Sjørettsfondet Akademisk.

    Følgende kapitler er pensum: (Ca. 290 sider, fordelt på 16 kapitler): Kap. 1: Innledning (s. 1 - 24), Kap. 2: Skip, nasjonalitet og registrering (s. 25 - 51), Kap. 3: Skipskontroll og klassifikasjon (s. 52 - 66), Kap. 7: Organisering av rederibedriften (s. 123 - 143), Kap. 8: Skipsfart og ansvarsgrunnlag (s. 144 - 164) , Kap. 9: Det begrensede rederansvar (s. 164 - 179), Kap. 10: Oljesølansvaret og annet miljøansvar (s. 180 - 201), Kap. 11: Kollisjonsansvaret (s. 202 - 216), Kap. 19: Bergning (s. 442 - 460), Kap. 20: Felleshavari (s. 461- 468), Kap. 23: Undersøkelse av sjøulykker (s. 538 - 547).

    Nettbasert eller utdelt skriftlig/trykket: Tekster til utvalgte internasjonale sjørettslige konvensjonstekster fra IMO og ILO (SOLAS, MARPOL, STCW, MLC) og tilhørende koder.

    15 stk ulike lover - herunder: sjøfartsloven, sjødyktighetsloven (opph.), skipssikkerhetsloven, sjømannsloven, NIS-loven, skadeserstatningsloven, havne- og farvannsloven, lostjenesteloven, kystvaktloven, fritids- og småbåtloven, petroleumsloven, yrkestransportloven, akvakluturloven og havressursloven)

     

    HAVRETT:

    Carl August Fleischer : Folkerett (8. utg. 2005)

    Følgende kapitler er pensum: (Ca. 50 sider): § 12 (De indre farvann) s. 104 - 106, § 13 (Sjøterritoriet) s. 107 - 115,, § 14 (Kyststatsoner utenfor territorialgrensen) s. 116 - 134, § 15 (Det åpne hav) s. 135 - 146, § 16 (Andre staters territorium) s. 147 - 153. Svalbard-Traktaten (Treaty Concerning Spitsbergen), av 9. februar 1920, i kraft fra 14. august 1925. FN’s Havrettskonvensjon (UN Convention on the Law of the Sea) - UN CLOS), av 10. desember 1982, I kraft fra 16/11-1994.

  4. Obligatorisk arbeidskrav:

    Gruppeoppgave 1 og 2 med presentasjon .

    Varighet 1 uke.

    Antall forsøk 2.

    Vurdering: godkjent/ikke godkjent

    Obligatorisk arbeidskrav må bestås for å kunne gå opp til eksamen.

     

    Vurderingsform:

    Skriftlig eksamen, individuell

    Varighet: 6 timer

    Karakterskala: A-F

    Andel: 100%