Norsk English

Emneside for OPG3202 Bacheloroppgave

Hva lærer du

Kadettene skal utføre en større selvstendig oppgave av tverrfaglig art, men med hovedvekt på egen fagretning. Bacheloroppgaven tar utgangspunkt i en realistisk og faglig relevant problemstilling, og legges opp slik at kunnskaper og ferdigheter fra flere fagområder i studiet blir benyttet.

Prosjektet gjennomføres fortrinnsvis som gruppearbeid, men med mulighet for individuelle oppgaver der dette er mest hensiktsmessig. Det lages en prosjektskisse med en tilhørende fremdriftsplan som skal godkjennes av veileder. Kadettene skal utarbeide en skriftlig rapport, en plakat og en muntlig presentasjon, eventuelt supplert med et produkt/prototyp. Hvert prosjekt blir tildelt en faglig veileder som følger opp prosjektet, og gir studentene støtte ved behov.

  1. Kunnskap

    Etter fullført emne kan/har kadetten:

    • vise til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor eget fagfelt
    • forståelse for metodisk arbeid
    • evne til systematisk/vitenskapelig vurdering

    Ferdigheter

    Etter fullført emne kan kadetten:

    • oppdatere sin kunnskap innenfor fagfeltet, både gjennom informasjonsinnhenting og kontakt med fagmiljøer og praksis
    • reflektere over om fagområdets problemstillinger
    • reflektere over egen faglig utøvelse
    • gå i dybden på avgrensede problemstillinger og utarbeide konkrete løsningsalternativer
    • anvende kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid for å løse teoretiske, tekniske og praktiske problemstillinger innenfor eget fagfelt og begrunne sine valg
    • utarbeide konkrete problemstillinger av samfunnsmessig interesse innen fagområdet
    • finne, vurdere, bruke og henvise til informasjon og fagstoff og framstille dette slik at det belyser en problemstilling

    Generell kompetanse

    Etter fullført emne har/kan kadetten: 

    • innsikt i vitenskapelig redelighet og forståelse for etiske problemstillinger som er av relevans for problemstillingen
    • innsikt i miljømessige, helsemessige, samfunnsmessige og økonomiske konsekvenser av produkter og løsninger innenfor sitt fagområde og kan sette disse i et etisk perspektiv og et livsløpsperspektiv
    • formidle faglig kunnskap til ulike målgrupper både skriftlig og muntlig på norsk og engelsk
  2. Innledningsvis vil det bli gjennomført en repetisjon av vitenskapelig metode, litteratursøk og generell oppgaveskriving. Resterende tid benyttes til arbeidet med bacheloroppgaven.

  3. Stølen, Ketil (2019) Teknologivitenskap (ISBN 9788215034270)

    Relevant støttelitteratur kan bestilles på forespørsel.

  4. Vurdering

    Kadettene skal utarbeide en skriftlig rapport, en plakat og en muntlig presentasjon, eventuelt supplert med et produkt/prototyp.

    Den skriftlige rapporten sammen med et eventuelt produkt/prototyp utgjør vurderingsgrunnlaget for endelig karakter (karakterskala: A-F).

    Ved ikke bestått bacheloroppgave må kadettene levere en ny besvarelse. Forbedring/omarbeidelse er ikke tilstrekkelig. Oppgaven kan presentere det samme temaområdet med samme empiri/datagrunnlag. En bacheloroppgave som er vurdert bestått, kan ikke leveres inn til ny vurdering, selv i omarbeidet form.

    Det er individuell klagerett ved gruppeeksamen. En eventuell endring av karakter etter klage vil kun gjelde for den som har klaget. 

  5. Emner ved FHS evalueres regelmessig som en del av høgskolens kvalitetssystem. Studentevaluering er en del av dette arbeidet og kadettene vil bli bedt om å delta i evaluering av emnet i etterkant av gjennomført undervisning og vurdering.