Emneside for OPS2202 Taktisk samvirke
Hva lærer du
Dette emnet skal gjøre kadetten i stand til å planlegge og stridslede militære landoperasjoner i rammen av høyintensitetskrigføring. Planlegging og stridsledelse av militære operasjoner er helt sentralt for en offiser. Emnet tar utgangspunkt i definisjonen av taktikk som kunsten og vitenskapen i bruken av militære styrker for å vinne trefningen. Taktikk omhandler det som skjer i forbindelse med (før, under og etter) trefningen. Dette krever et bevisst resonnement og offiseren skal videreutvikle evne til analytisk problemløsning. I rammen av taktikk handler dette om å analysere en situasjon for å identifisere og beskrive et taktisk problem, for deretter å komme frem til en løsning på dette taktiske problemet, og kommunisere den taktiske løsningen til sine undergitte.
I dette emnet lærer og erfarer du blant annet:
- Taktikk og taktisk problemløsning
- Taktisk samvirke
- Beslutningstaking og kommunikasjon
- Defensive og offensive operasjoner på tropp, kompani og bataljonsnivå
- Troppeføring og stridsledelse
- Analytisk tenkning
Emnet bygger på kadettenes grunnlag fra første året ved Krigsskolen. Særlig undervisningen i emnene MILM1105 Militær ledelse og soldatferdigheter, MILM1201 Landmaktens grunnlag og MILM1202 Militær problemløsning og metode er viktige for emnet OPS2202 Taktisk samvirke.
Emnet OPS 2202, Taktisk samvirke gjennomføres parallelt med emnet MILTEK 2201 Militærteknologi og innovasjon, og LED 3201 Militær ledelse og lederutvikling. Dette fordi emnene er faglig overlappende, slik at parallell gjennomføring vil virke gjensidig forsterkende på læringsmålene i alle emnene.
-
Kunnskap
- Har bred kunnskap om hvordan ulike innsatsmidler kan anvendes for å oppnå taktisk samvirke i høyintensive landoperasjoner
- Har bred kunnskap om hva som utgjør feltfunksjonene, og hva som inngår i disse
- Har bred kunnskap om forskjellige stridsformer i landoperasjoner
Ferdigheter
- Finne, vurdere og henvise til fagstoff knyttet til planlegging og gjennomføring av taktiske samvirkeoperasjoner.
- Kan anvende analytisk problemløsningsmetode, herunder plan- og beslutningsprosess (PBP), og begrunne de valg som gjøres.
- Kan anvende stridsledelse i taktiske situasjoner, med endrede forutsetninger og situasjon.
- Kan anvende troverdig og tydelig kommunikasjon ved hjelp av militære formater og standardiserte begreper, herunder fem-punkts ordre og muntlig ordremøte.
- Anvende muntlig fremføring av taktiske løsninger og argumentere for disse.
- Anvende faglig kunnskap om ulike innsatsmidler for å oppnå taktisk samvirke, og begrunne disse.
- Anvende faglig kunnskap for å løse taktiske problemer i forskjellige stridsformer i landoperasjoner, i forskjellig type terreng og begrunne egne løsninger.
- Kan reflektere over eget lederskap som troppefører og justere denne under veiledning.
Generell kompetanse
- Har innsikt i taktiske problemer som grunnlag for å fatte beslutninger og formidle disse på en overbevisende måte
- Har innsikt i nye, ulike og dynamiske taktiske problemers påvirkning i høyintensitetsoperasjoner
- Kan formidle sentralt fagstoff innenfor sentrale temaer i emnet
-
Det gjennomføres en rekke læringsaktiviteter i emnet. Læringsaktivitetene er ment til å øke faglig kunnskap og ferdigheter som kreves for en offiser innenfor taktisk samvirke, alene og i samarbeid med andre. Det legges vekt på muntlig fremføring ettersom eksamen er muntlig. Det er planlagt med skriftlige innleveringer ukentlig i emnet (250 til 500 ord).
Følgende læringsaktiviteter er planlagt i emnet: Selvstudium, seminarer, gruppearbeid og skriftlige innleveringer. I tillegg er følgende læringsaktiviteter i forbindelse med praksisarenaer planlagt, slik som ordremøter, modellbordøvelser, taktiske øvinger uten tropp (TØUT), simulatorøvelser og feltøvelser. Det er også planlagt en feltstudie til Narvik for å studere felttoget under 2. VK.
-
Gjeldende litteraturliste for 2024 Høst finner du i Leganto
-
Vurdering
Det gjennomføres en eksamen i emnet. Eksamen er muntlig, og har en varighet på ca. 30 minutter pr. kandidat. Kandidaten vil besvare eksamen foran en kommisjon, bestående av to interne sensorer.
Karakterskala: A-F.
-
Emner ved FHS evalueres regelmessig som en del av høgskolens kvalitetssystem. Studentevaluering er en del av dette arbeidet og kadettene kan bli bedt om å delta i evaluering av emnet i etterkant av gjennomført undervisning og vurdering.