– Før tsunamien hadde vi kun en militær kapasitet med et C-130 Hercules. Så oppdaget vi at vi trengte noe som kunne fly lengre og raskere. Med SAS-avtalen har vi en kapasitet som dekker både et sivilt og militær behov, sier Eidissen.
Når avtalen utløses, har SAS kort tid på seg til å gjøre flyet klart. Det betyr å fjerne seter og gjøre det klart til å ta imot bårer og Forsvarets eget medisinske personell.
– Hvor mange vi har kapasitet til, er avhengig av behovet. Grunnoppsettet vårt er 20 liggende og 27 sittende, forklarer Eidissen.
SAS-ansatte på beredskap
Pilotene og SAS-besetningen om bord har søkt seg til å stå på beredskap med flyet. Oppgavene deres er de samme som i ordinære flyvninger.
– Vår jobb er primært å sørge for at alt standardutstyret om bord fungerer. Vi tar også hånd om alt Forsvaret ber oss om – alt fra å tilby mat og drikke, kanskje trøste pasientene, og vi hjelper til der det trengs, forteller Kjersti Rygh, iført SAS' velkjente kabinbestnings-uniform.
Hennes første tur med Forsvaret var under til Tblisi og transporten av de evakuerte som kom fra Kabul og videre til Norge.
– SAS-besetningen blir en del av luftevakueringsgruppa. De gjør en viktig jobb om bord, understreker Eidissen.