![Insight 3_2022_toppbilde](_/image/e3af7381-33f8-4910-843d-2fa04046f8d4:cc637b88eddb998b70dac52e6169c5fda3831353/block-1024-682/Insight%203_2022_toppbilde.png.jpg?quality=70)
IFS Insights: Russland og Ukraina: Om maktbruk mellom stater, folkerett og retten til løsrivelse
![IFS Insight 3_2022 web-versjon_brage-1.jpg](/forskning/fou-formidling-ved-forsvarets-hogskole/ifs-insights-russland-og-ukraina-om-maktbruk-mellom-stater-folkerett-og-retten-til-losrivelse/_/image/505a68b5-2786-4731-8ae8-9b3ae99ec359:e2bfedc352ea21878487c84f8d94d106cfe6ac5d/width-307/IFS%20Insight%203_2022%20web-versjon_brage-1.jpg)
- Ukraina-krisen berører det grunnleggende folkerettslige prinsippet om staters suverenitet og deres territorielle ukrenkelighet og det avledede forbudet mot å bruke væpnet makt mot en annen stats «territorielle integritet eller politiske uavhengighet». Dette forbudet rammer også trusler om bruk av makt.
- Russland har brutt disse rettsreglene ved å ta kontroll over Krim og ved å intervenere militært i Øst-Ukraina.
- Ingen av de grunner Russland har angitt for å forsvare anneksjonen av Krim eller intervensjonen i Øst-Ukraina, har noen som helst folkerettslig gyldighet.
- Kravet om respekt for staters suverenitet og territorielle integritet er absolutt – det finnes ingen mellomløsninger. Å bryte med dette ville være å rive grunnen vekk under det internasjonale rettssystemet.
- Å vise til tidligere folkerettsbrudd som begrunnelse for å begrense Ukrainas selvbestemmelsesrett er en juridisk og politisk blindvei: Ett overgrep unnskylder ikke det neste.
IFS Insights: Russland og Ukraina: Om maktbruk mellom stater, folkerett og retten til løsrivelse