Norsk English
Thue

Fra depot til «nettshopping»

Nå testes det en ny løsning for bestilling og utlevering av PBU i tre HV-distrikter. Hvis resultatet viser forenkling og innsparing kan HV-soldatene i fremtiden bestille uniform og utrustning på nett.

 – Jeg synes dette ser helt fantastisk ut. Du sparer jo masse tid. Nesten som du sitter og «nettshopper»! Du velger rett størrelse og greier, smiler nytilført soldat Mariell Thue, som var innom Møre og Fjordane heimevernsdistrikt 11 og testet ut løsningen.

I fremtiden er det nettopp dette fysiske besøket hos Forsvaret som kan kuttes for mange. Elementer i den nye logistikkløsningen ble testet i pilotgjennomføringen da Møre og Fjordane heimevernsdistrikt gjennomførte nytilføring og oppkledning av personell tidligere i høst. En viktig forskjell i piloten sammenlignet med hvordan det kan bli, er at mannskapene møter fysisk opp.

_S163692.JPG
VÅPEN:Ordningen går i korte trekk ut på at soldatene, etter at de har mottatt innkalling til tjeneste (Digipost/Altinn), bestiller sitt utstyr på nett. Men våpen får Mariell Thue utdelt når hun møter opp til tjeneste.

SPARER TID

Oppkledning av HV-soldater første gang de møter til tjeneste tar tid og ressurser. Tid som kunne vært brukt til trening og øving. Hvis man går for den nye løsningen slipper man utleveringer flere steder og mange ganger hvert år.

– Da slipper du jo både depotbesøk og mønstring, smiler Mariell Thue. – Du sparer sikkert litt tid også?

Ordningen går i korte trekk ut på at soldatene, etter at de har mottatt innkalling til tjeneste i Digipost, bestiller sitt utstyr på nett. Når bestillingen er registrert, pakkes og sendes utstyret fra lager hos Forsvarets strategiske partner WilNor Governmental Services (WGS). Soldaten mottar utstyret i posten i god tid før fremmøte til tjeneste i HV.

– Dette ble mye enklere, man slipper køen på depotet. Man bestiller på nett og på «en-to-tre» får du uniformen på trappa hjemme, oppsummerer Joachim Hjelle, som fikk et innblikk i løsningen på nytilføringen på Setnesmoen.

_S163720.JPG
Roy Kristoffersen fra FLO leder "piloten" som skal se på ny måte å kle opp nye soldater i Heimevernet.

SENDES VIA DIGITALE LØSNINGER

Leverandør WGS benyttet piloten til å gjøre seg kjent med materiellet og de bistod med måltaking av soldater. Foruten ressurser fra Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO) deltok HV, Cyberforsvaret og WGS. Kommunikasjonen mellom FLO og HV-soldatene skal gå gjennom Altinn og Digipost. Testingen fortsetter etter evaluering av piloten på Setnesmoen. Det er planlagt videre utprøving i Oslofjord heime-vernsdistrikt 01 og Opplandske heimevernsdistrikt 05.

OPERATIV EFFEKT

– Det er viktig for oss å utvikle gode logistikkløsninger som effektiviserer våre prosesser, gjerne ved digitalisering, samtidig som løsningene er enklere og mer effektive for brukerne, påpeker Ronny Angelt-vedt som er sjef FLO Forsyning.

Sjef HV-11 Knut Are Bakke ser også fordeler med løsningen.

– Med denne PBU-løsningen kan soldatene møte ferdig oppkledd til første trening. De kan også bytte uniformseffekter på nett før de møter til årlig trening. Da sparer man tid som kan brukes på stridsteknikk, skyting og det som skal til for at soldatene blir best mulig til å løse oppdrag, poengterer distriktssjefen.

– I tillegg er det positivt at løsningen gjør det enklere for soldatene også!

I januar skal FLO og HV gjøre en foreløpig evaluering av prosjektet som grunnlag for videre testing, før eventuell permanent innføring.