Norsk English

Emneside for CBU1505 Lederutvikling

Studiepoeng
0
Studieår
2018
Engelsk emnetittel
Leadership Development

Hva lærer du

Lederutvikling er essensielt for personlig utvikling og er meget viktig for å kunne bli en god leder. Gjennom hele utdanningsløpet ved Cyberingeniørskolen gjennomføres det et lederutviklingsprogram. Mye av dette gjennomføres som seminarer i forbindelse med skolens øvingsarenaer.

For å øke sin evne til å lede, er personlig innsikt og selvforståelse, samt refleksjon i team essensielt. Skolen legger derfor til rette for praksisarenaer der elevene får muligheten til å prøve og å utforske eget lederskap. Disse blir etterfulgt av lederutviklingssamlinger som bidrar til økt forståelse.

Lederutviklingsfaget må sees i sammenheng med utdanningen ved befalsskolen hvor kadettene får mye av det teoretiske grunnlaget.

Cyberingeniørskolens lederutviklingsprogram

Kull 1 - Individet og kommunikasjonGjennom kull 1 er fokuset på individet og bli kjent med seg selv, andres oppfatning av seg, kjennskap til generelle forhold og egne opplevelser som påvirker egne holdninger, stressmestring og handlingsmønstre. Etablere fortrolighet med egen personlighet og erfaringsbakgrunn. Bevisstgjøring av egene holdninger som individ. Kadettene vil få introduksjon til grunnleggende lederteori for å ha de nødvendige verktøyen til å drive lederutvkling. 

Kull 2 - Gruppe og relasjonerKunnskap om og erfaring med gruppens samlede betydning for effektiv løsning av oppdrag og måloppnåelse, herunder betydningen av sosiale relasjoner, egen tilpasningsevne, personlig kjennskap til og omsorg for sine medarbeidere og kolleger. Vårsemesteret gjennomføres ved Befalsskolen på Sessvollmoen, og her får kadettene mye av ledelsesteorien som er grunnlaget for videre utvikling.

Kull 3 - Egen ledelsesfilosofi som CyberingeniørBevisstgjøring av egne holdninger som kan påvirke eget lederskap. Utvikling av egen ledelsesfilosofi som utnytter egne sterke sider. Fokus på særegenheten ved cyberingeniørens profesjon.

Lederutviklingsområdene

Skolen benytter følgende utviklingsområder som brukes i personligutvikling og vudering av kadetten:

  • Rollemodell
  • Oppdragsfokus
  • Samspill
  • Utvikling
  1. Kunnskaper

    Etter å ha fullført emne har kadetten:

    • Kunnskap om hvordan egen atferd påvirker andres prestasjoner og handlinger.
    • Kunnskap om hva lederskap innebærer.
    • Kjennskap til hva som innvirker på egen og undergittes mestringstro under løsning av militære oppdrag, samt være i stand til å påvirke denne positivt i egen enhet.
    • Kunnskap om de seks utviklingsområdene; lederrolle, lederegenskaper, selvforståelse, mestringstro, holdninger og relasjonskompetanse.
    • Kjennskap til Forsvarets verdigrunnlag og forsvarets grunnsyn på ledelse.

    Ferdigheter

    Etter å ha fullført emne kan kadetten:

    • Anvende situasjonstilpasset lederskap.
    • Anvende tilbakemeldinger fra andre, herunder hvordan egen adferd påvirker andre, til å iverksette tiltak for å videreutvikle seg som leder.
    • Anvende relevant fagteori til å drive selvledelse og bidra til utvikling av andre.
    • Kunne etterleve grunnleggende militære holdninger og fremstå med eksempelets makt.
    • Anvende de seks utviklingsområdene på en slik måte at de kan utøve sin fremtidige profesjon som medmenneske, leder og cyberingeniør.

    ​Generell kompetanse

    Etter å ha fullført emne kan kadetten:

    • Kunne representere organisasjonen i henhold til Forsvarets verdigrunnlag.
    • Ha forståelse for hvilke forventninger Forsvaret og samfunnet forøvrig har til den militære profesjonen.
    • Utvikle integritet og holdninger som befal.
    • Utvikle evne til å kunne endre eget lederskap i forhold til situasjon, herunder å kunne mestre stress i komplekse situasjoner.
    • Seminarer hvor kadettene jobber i lagsrammen og som kull.
    • Oppfølging fra kullsjef gjennom årlig oppstartssamtale og tjenesteuttalelse.
    • Praksisarena på Felles Opptak og Seleksjon i 4. semester
    • Veiledning fra mentor under og etter øvelser hvor kadetten er i en føringsrolle (fortrinnsvis i tredje studieår).  
  2. Blir publisert senere

  3. Obligatorisk arbeidskrav: Praksis. Felles opptak og seleksjon benyttes som en praksisarena. Dette gjennomføres i 4. semester.

    Obligatorisk arbeidskrav: Prosjekt - Lederutviklingskontrakt (LU-kontrakt)/handlingsplan. Første versjon av LU-kontrakten/handlingsplan skrives i løpet av første studieår, deretter skal kontrakten revideres jevnlig gjennom studiet.

     

    Vurderingsform: Praksis, individuell

    Karakterskala: Bestått / ikke bestått

    Kadetten skal bestå øvelse Cyberingeniør i 5. semester. Ved stryk vil øvelse Vinterdrill 2 være kontinuasjon.

     

    Vurderingsform: Praksis, individuell

    Karakterskala: Bestått / ikke bestått

    Kadetten må bestå tjenesteuttalelsen i løpet av 6. semester.