Emneside for ING1503 Programmering og digitalteknikk
Hva lærer du
Emnet legger det digitalteknologiske grunnlaget for informasjons- og kommunikasjonsteknologi. Det vil videre gi et grunnlag for å løse enklere lavnivå programmeringsoppgaver i forbindelse med militære informasjonssystemer.
Dette emnet undervises av representant fra NTNU/Gjøvik. Denne representanten er ansvarlig for gjennomføring av emnet etter denne emnebeskrivelsen.
Emnets temaer
Innføring i digitalteknikk, som:
• Tallsystemer og koder
• Boolsk algebra
• Karnaughdiagram (forenkling)
• Kombinatoriske kretser
• Sekvenskretser
• Analyse og syntese av asynkrone og synkrone sekvenskretser
Innføring i språkmekanismer i C, som:
• Programstruktur
• C-program og kompilator
• Datatyper, variabler
• Operatorer (herunder også bitvise operatorer)
• Kontrollsetninger (løkker og betingelser)
• Funksjoner og parametre
• Strukturer
• Arrayer, strenger og pekere
Spesielle forhold knyttet til vurderingene
Begge vurderingsenheter må bestås for å bestå hele emnet. Eventuell kontinuasjon er i den deleksamen kadetten har strøket i. Eksamensform vil i tilfelle være den samme som ved ordinær eksamen.
-
Kunnskap
Etter å ha fullført emne kan kadetten:
• vise forståelse av grunnleggende C-syntaks med typer, variabler, tester, løkker og funksjoner
• vise forståelse av grunnleggende datastrukturer, primært arrayer
• vise forståelse av pekere og adresser på et grunnleggende nivå
• vise forståelse av bitvise operatorer
• vise forståelse for det digitalteknologiske grunnlaget for informasjons- og kommunikasjonsteknologi
Ferdigheter
Etter å ha fullført emne kan kadetten:
• manipulere hele tall på bit-nivå
• finne enkle programmerbare problemer og programmere en løsning på det
• foreta filbehandling
• opprette og behandle enkle datastrukturer, inklusive struct
Generell kompetanse
Etter å ha fullført emne kan kadetten:
• utføre enklere programmeringsoppgaver i C og ha en god plattform for å lære andre språk
-
Forelesninger (i delemne digitalteknikk vil undervisningen foregå online), obligatoriske øvinger og programmeringsprosjekt.
Planlagte undervisningstimer er 110 skoletimer fordelt 40 timer i digitalteknikk og 70 timer programmering, eksklusive eksamener og lesedager.
-
https://bibsys-xg.alma.exlibrisgroup.com/leganto/public/47BIBSYS_FHS/lists/2570324440002275
Mano, M. M. & Ciletti, M. D. (2012). Digital Design (5. utg.). Pearson Education. Totalt antall sider i boken er 568.
Kochan, S. G. (2014). Programming in C (4. utg.). Addison-Wesley. Totalt antall sider i boken er 544.
Fjeldsø. (2014). Kompendium. C-programmering. Høgskolen i Innlandet.
Øvrig pensumlitteratur oppgis ved semesterstart.
-
Obligatorisk arbeidskrav: 6 øvinger i digitalteknikk, 7 øvinger i programmering og ett programmeringsprosjekt er påkrevd for å bli vurdert i emnet.
Vurderingsform: Skriftlig deleksamen (skoleeksamen) i digitalteknikk. Gjennomføres i Wiseflow
Gruppering: Individuell
Varighet: 3 timer
Karakterskala: A-F
Andel: 1/3 av totalkarakter
Hjelpemidler: Godkjent kalkulator
Vurderingsform: Skriftlig deleksamen (skoleeksamen) i programmering. Eksamensgjennomføring er i Wiseflow.
Gruppering: Individuell
Varighet: 4 timer
Karakterskala: A-F
Andel: 2/3 av totalkarakter
Hjelpemidler: Oppgis ved semesterstart