Emneside for ING2304 Datateknikk og programmering
Hva lærer du
Gode kunnskaper om digitale systemer er viktig i ingeniørfagene. Emnet gir grunnlag i digitalteknikk, mikroprosessorprogrammering og høynivåprogrammering. Faglig innhold:
Digitalteknikk : Repetisjon av tallsystemer og binær aritmetikk, boolsk algebra med forenkling av logiske funksjoner, Karnaugh-diagram, porter og konstruksjon av kombinatoriske kretser. Dekodere, multipleksere og enkodere. Sekvensielle kretser, synkrone og asynkrone. Minnekretser (RAM,ROM, EPROM etc).
Programmering av mikrokontroller: Datamaskinens oppbygning. Mikroprosessorens oppbygning. Mikrokontrollere. Assembly og maskinkode. Simulering, emulering og debugging. Subrutiner og avbruddsrutiner. Klokke-avbrudd.
Programmering i C++ :Problemløsing, algoritmer og programkart. Kontrollstrukturer. Datastrukturer. Funksjoner. Datafiler
Emnet er planlagt gjennomført av sivil tilbyder.
-
Kunnskap
Etter fullført emne kan kadetten:
- forklare sentrale begreper og metoder i digitalteknikk, mikroprosessorprogrammering og høynivåprogrammering
- forklare hvilken betydning digitale systemer og grunnleggende programmering har som grunnlag for andre emner
Ferdigheter
Etter fullført emne kan kadetten:
- benytte et relevant begreps- og formelapparat
- anvende grunnleggende metoder i digitalteknikk og programmering.
- konstruere enkle digitale systemer og programmere mikrokontrollere og datamaskiner
- bruke sentral måleapparatur og framstille og tolke måleresultater
Generell kompetanse
Etter fullført emne kan kadetten:
- anvende digitale systemer
- formidle kunnskap om digitale systemer
-
Koordinering
Emnet koordineres med andre dataemner som omhandler høynivåprogrammering, datasystemer og operativsystemer.
Arbeidsmåter
Det skal legges vekt på å bruke eksempler fra andre fag og fra tjenesten som illustrasjon av emnet
- Gjennomgang av pensum med bruk av spørsmål/diskusjoner
- Laboratorieøvelser med digitale kretser.
- Programmeringsøvelser med mikrokontrollere
- Programmeringsøvelser på PC
- Konstruksjons- og simuleringsøvinger på PC.
- Oppgaveløsning og oppgavegjennomgåelse av elev/lærer.
- Elevframføringer, obligatoriske innleveringer, veiledning og selvstudium.
- Miniprosjekt.
- Prøver
-
Floyd, T. L. (2009). Digital Fundamentals (10. utg.). Harlow: Pearson. (Kap. 1-10).
Lervik, E, & Ljosland, M. (2003) Programmering i C++. Oslo: Gyldendal. (Kap. 1-9, 11, 12,13, 16).
Margush, T. S. (2012). Some assembly required. Boca Raton: CRC Press.
-
Vurderingsform: Skriftlig eksamen, individuell
Varighet: 5 timer
Karakterskala: A-F
Andel: 60%
Vurderingsform: Mappevurdering, individuell. Evalueringsmappen består av 2-3 prøver (40 % av mappekarakteren), innleveringer (20 %) og et miniprosjekt i C++ (40 %)
Varighet: 1 semester
Karakterskala: A-F
Andel: 40% .