Emneside for ING2315 Militærteknologisk grunnlagsemne
Hva lærer du
Emnet bygger videre på realfagskunnskap fra Matematikk R1 og Fysikk 1 og skal
- gi kadettene det læringsutbytte andre bransjefag ved skolen krever
- gi kadettene det læringsutbytte som STCW-konvensjonen krever
- gi kadettene kunnskaper innen ballistikk
- bidra til at offiserene i sin tjeneste vil kunne tilegne seg realfaglige og tekniske kunnskaper og ferdigheter
Emnet dekker følgende faglig innhold: trigonometri og trigonometriske funksjoner (vinkelbegrepet, enhetssirkel, radianer, eksakte trigonometriske verdier, trigonometriske ligninger, bruk av enhetsformelen og tangens, trigonometriske funksjoner, derivasjon og integrasjon, periode, amplitude og likevektslinje for sinus og cosinus, enkel modellering av periodiske fenomen som tidevann og solhøyde, formler for f(u + v) der f er en av de trigonometriske funksjonene), sfæriske trekanter (definisjon, storsirkel, småsirkel, pol, buelengde som vinkel, rettvinklede trekanter og Napiers regel, sekans, cosekans og cotangens, cosinus- og sinus-formelen), vektorer i plan og i rommet (manøverdiagram, romkoordinater og vektorkoordinater, lengden av en vektor, skalarproduktet med regneregler og anvendelser, determinanter, vektorprodukt, vektorfunksjoner, derivasjon, tangent, fart, akselerasjon, buelengde), Newtons lover på vektorform, krumlinjet bevegelse og ballistikk (prosjektilbaner med og uten luftmotstand, friksjon, sirkelbevegelse, Newtons gravitasjonslov, satellittbaner, Coriolis-effekt), anvendelser av integralregning innen skipsteknikk (beregning av areal, volum, moment og tyngdepunkt), geometriske emner innen navigasjon (kjeglesnitt, ellipse og feilellipse, hyperbel og hyperbelnavigasjon, sirkel, bue, sektor, segment og linjestykker, geometrisk skjæring (HDOP)), bevegelsesmengde (impuls, bevaring av bevegelsesmengde, støt, rekyl, prinsipp for rakett- og jetmotor), grunnlag for skipsteknikk (statikk, mekaniske spenninger, bøyemoment og skjærkraft, rotasjonsdynamikk, hydrodynamikk).
Emnet følger STCW-kode A-II/1 og A-II/2. STCW-funksjon: Emneplanen tar utgangspunkt i IMO modellkurs 7.03, Appendix 1, Matematics, og Appendix 2, Physical Science.
-
Kunnskap
Etter fullført emne kan kadetten:
- beskrive sentrale temaer, teorier, problemstillinger, prosesser, verktøy og metoder innen militærteknologi.
- forklare grunnleggende begreper, lover og metoder i utvalgte emner i faget.
- beskrive grunnleggende begreper og sammenhenger innen ballistikk.
- beskrive våpentekniske og skipstekniske systemers virkemåte, muligheter og begrensninger.
Ferdigheter
Etter fullført emne kan kadetten:
- anvende faglig kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger og treffe begrunnede valg.
- reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning.
- finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og framstille dette slik at det belyser en problemstilling.
- anvende relevante faglige verktøy, heriblant digitale hjelpemidler, og uttrykksformer.
- beskrive teknologiske problem ved matematiske modeller.
- anvende matematiske metoder som verktøy i teknologiske problemstillinger.
Generell kompetanse
Etter fullført emne kan kadetten:
- beskrive problemer gjennom å benytte fysiske lover og matematiske modeller, samt å benytte et relevant matematisk symbol- og formelapparat.
- forklare dynamikken til et prosjektil gjennom hele dets bevegelse, og har forståelse av prinsippene bak og virkemåten til en ballistisk kalkulator
- beskrive hvordan teori og metoder fra dette emnet kan anvendes for å løse en del praktiske problemer.
- formidle faglige problemstillinger hvor sentrale deler i emnet inngår i problembeskrivelsen eller problemløsningen.
- utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis.
-
Emneplanen forutsetter at man har 15 normaluker til disposisjon.
Emnet har 7 uketimer på kadettenes timeplan, lærer er tilstede i 6 uketimer.
Det avsettes ikke tid til prøver, de må gjøres utenom undervisningstiden .
Undervisningen koordineres med emnet Navigasjon.
Det skal legges vekt på å bruke eksempler fra andre fag og fra tjenesten som illustrasjon av emnet
-
Callin, P., Pålsgård, J., Stadsnes, R. & Tellefsen, C. W. (2012). Ergo. Fysikk 2 (2. utg.). Oslo: Aschehoug. (Kap. 1, 2, 3, 4).
Knight, R. D. (2008). Physics for scientists and engineers: a strategic approach (2. utg.). Harlow: Pearson. (utvalgte sider).
Notat om momenter og tyngdepunktsberegning, kjeglesnitt, sfæriske trekanter, vektorfunksjoner.
Oldervoll, T., Orskaug, O., Vaaje, A., Hanisch, F. & Hals, S. (2008). Sinus R2. Grunnbok i matematikk . Oslo: Cappelen. (Kap. 2, 3, 4, 5.6-5.9).
Oldervoll, T., Orskaug, O., Vaaje, A., Hanisch, F. & Hals, S. (2008). coSinus R2. Oppgavesamling i matematikk. Oslo: Cappelen.
Sandvold, K. E., Øgrim, S., Bakken, T., Pettersen, B., Skrindo, K., Thorstensen, R., & Thorstensen, A. K. ( 2008). Gyldendals formelsamling i matematikk. Oslo: Gyldendal.
-
Vurderingsform: Skriftlig eksamen
Varighet: 5 timer
Karakterskala: A-F
Andel: 70 %
Eksamen må bestås.
Hjelpemidler: Godkjent kalkulator medbringes. Formelsamling utleveres i eksamenslokalet.
Vurderingsform: Mappevurdering.Evalueringsmappen består av 1-2 obligatoriske prøver og 2-3 obligatoriske innleveringer.
Karakterskala: A-F
Andel: 30 %