Emneside for ING3303 Marinefartøy, flyteevne og konstruksjon
Hva lærer du
Emnet skal gi nødvendig skipsteknisk kunnskap til å betjene, vedlikeholde og føre tilsyn med fartøyer i rollen som maskin- og havarioffiser i Marinen. Det skal danne et godt faglig grunnlag for bacheloroppgaven og videre studier.
Emnet har følgende faglige innhold: Skipets geometri og hydrostatikk: Framstilling av linjetegning, beregning av hydrostatiske størrelser og koeffisienter, Kurveblad / hydrostatiske tabeller, Bonjean-kurver, lastemerker, Undervannsbåters hydrostatikk, stabilitet, trim og likevektspolygoner.
Intakt og skade stabilitet, overflatefartøyer: Tverr- og langskips stabilitet. Lasting, lossing, krengeprøve, vektregnskap, Effekt av fri væskeoverflate og skade til sjø, Stabilitet ved dokking/grunnstøting, Framstilling av GZ kurver fra linjetegning, Dynamisk stabilitet. Militære krav til intakt og skadestabilitet. Havarikontroll. Regler for krigsfartøy. Sjøfartsdirektoratets og klasseselskaps regelverk for handelsfartøy. Gjeldende IMO-konvensjoner (SOLAS, MARPOL og Lastelinje).
Styrke, struktur og skrogvedlikehold: Oppbygging av skrogstrukturer, tegningsgrunnlaget for bygging av skroget. Materialvalg, Globale og lokale laster på skroget. Belastninger på skrogbjelken i stille vann og for designsjø. Skjærkraft-, moment-, og defleksjonsdiagrammer, Spenningsanalyse av tverrsnitt ved midtstasjonen, Knekning av søyler og platefelt, Sjokklaster og skipets respons, Periodisk besiktigelse og vedlikehold av skroget., Regler/standarder for bygging av krigsfartøy, Sjøfartsdirektoratets forskrifter og klasseselskaps regelverk for handelsfartøy, klassesystematikk. Internasjonale regelverk, IMO og SOLAS.
Motstand og framdrift: Motstandskomponenter. Metoder for beregning av slepemotstand og slepeeffekt. Modellforsøk i slepetank med tilhørende fullskala prøvedata. Propell og vannjet-teori . Bestemmelse av en propells hoveddimensjoner, propulsjonsvirkningsgrad, kavitasjonsproblematikk, herunder støy fra propulsorer og skrog. Forsøk i kavitasjonstunnel. Dimensjonering av motor og propell til gitt skip. Klutsjer og koblinger mellom motor og propell. Utmattingsproblematikk og mekaniske forhold for propell/ror akslinger.
Sjøgående egenskaper: Fartøyets bevegelser i sjøgang. Møtefrekvens, Response Amplitude Operator (RAO) og bevegelsesspektre. Vurdering av sjøgående egenskaper. Modellforsøk. Demping av rullebevegelsen, ytelser av ulike anlegg, demonstrasjon av rulldemping.
Manøvreringsegenskaper: Ror og finner. Utforming av skrog og ror i forhold til manøvreringsevnen, modellforsøk av finne. Manøverprøver og NATO krav. Gruntvannseffekter, simulator og modellforsøk. Prosjektering: Prosjektering av fartøyer - fram til byggekontrakt. Livsløpsbetraktninger., Skipsbyggingsmetoder, arbeidsgang på byggeverksted fra kontraktinngåelse til levering.
Sjømilitære fartøys konsepter: Fartøystyper aktuelle for Sjøforsvaret og teorien bak disse.
Emnet følger STCW-kode: A-III/1, A-III/2 og STCW-funksjon: Maskineri og kontroll av skipets drift og omsorg for personer om bord på operativt- og ledelsesnivå.
-
Kunnskaper
Kandidaten...
har bred kunnskap om militære og sivile fartøyskonstruksjoner innen stabilitet, havarikontroll, styrke, skipets effektbehov og dynamiske egenskaper, vedlikehold og tilsyn
har kunnskap om energikonverteringen til propulsjonslinjen og samspillet mellom skip og framdriftsanlegg
har kunnskap om gjeldende militært/sivilt regelverk på området
Ferdigheter
Etter fullført emne kan kandidaten:
resonnere systematisk og løse problemer knyttet til marinefartøyers stabilitet, styrkemessige forhold, bevegelser og energibehovet til framdrift
anvende og gjøre rede for virkningsgradene til fremdriftslinjen for ulike fartøysløsninger
dimensjonere en framdriftaksling mht. belastning og utmattingsproblematikk
bruke fasiliteter og måleutstyr på laboratoriet, samt framstille og tolke måledata
bruke relevant dataverktøy til å analysere grunnleggende og mer avanserte forhold
Generell kompetanse
Kandidaten:
kan kommunisere med andre om skip og propulsjon av skip både muntlig, skriftlig og i et formelapparat
har innsikt i hvordan kunnskap og metode innen området utvikles, og hvilken betydning dette har for ingeniørfaglig praksis
-
Det er vektlagt å bruke eksempler fra tjenesten som illustrasjon av emnet.
Gjennomgang av pensum med bruk av spørsmål/diskusjoner
Regneøvelser og oppgavegjennomgåelse av elev/lærer
Elevframføringer, obligatoriske innleveringer, veiledning og selvstudium
Laboratorieøvelser og datasimuleringer
Prøver
Emnet koordineres med verkstedopplæringen/seilasperioder og emnene Marint framdriftsmaskineri, Marine turbomaskiner, Maskinkonstruksjon og materiallære samt Maritime maskinerisystemer og overlevelsesevne.
-
Obligatoriske arbeidskrav: Består av 6 stk. skriftlige laboratorierapporter/oppgaver. De skal være godkjent før eksamen.
Godkjennes når rapportene/oppgavene er tilfredsstillende besvart
Vurderingsform: Skriftlig eksamen, individuell
Varighet: 5 timer
Karakterskala: A-F
Andel: 100%
Hjelpemidler: Tegne- og skrivesaker. Godkjent kalkulator. Utlevert materiell til eksamen.