Norsk English

Emneside for ING3304 Skipsteknisk styring, regulering og HMI

Hva lærer du

Emnet dekker fagområder innen instrumentering, styring, reguleringsteknikk og HMI. Emnet skal gjøre kadetten i stand til å arbeide helhetlig og tverrfaglig og inneholder instrumentering: transmittere og aktuatorer,  datakommunikasjon (ethernet, feltbuss), reguleringsteknikk med vekt på praktisk regulering og innstilling av regulatorer, objektorientert programmering av automatiseringsapparat (PLS), menneske-maskin-kommunikasjon (HMI) samt eksempler og oppgaver spesielt knyttet til temaer innen fremdriftsmaskineri, hjelpemaskineri, startere, frekvensomformere, ventiler og annet skipsteknisk utstyr.

  1. Kunnskap

    Etter fullført emne kan kadetten:

    • Gjøre rede for hvordan instrumentering, styring, reguleringsteknikk og HMI inngår i et sammensatt system. 
    • Forklare begrepene system, delsystem og modularitet.
    • Gjøre rede for sammenhenger mellom tekniske enkeltelementer og systemmessig helhet.
    • Beskrive bergrepene instrumentering, feltbusskommunikasjon, automatisering, reguleringsteknikk og HMI. 

    Ferdigheter

    Etter fullført emne kan kadetten:

    • Foreta valg og analyse av instrumentering, analysere og stille inn en regulator, programmere et automatiseringsapparat (PLS) til å utføre oppgaver innen sikkerhet, automatisering og overvåkning.
    • Foreta funksjonstester og feilsøking på sikkerhets-, automatiserings og overvåkingssystemer.
    • Velge utstyr og for HMI og utarbeide bilder og betjening for automatisering og overvåkning.
    • Planlegge tverrfaglige ingeniørprosjekter og gjennomføre delprosjekter innenfor eget fagområde i et team.

    Generell kompetanse

    Etter fullført emne kan kadetten:

    • Presentere innsikt innen instrumentering, styring, reguleringsteknikk og HMI
    • Formidle kunnskap om instrumentering, styring, reguleringsteknikk og HMI 
    • Bidra i tverrfaglige grupper og prosjekter med kunnskap om instrumentering, styringsteknikk, reguleringsteknikk og HMI.
    • Klasseromsundervisning: Gjennomgang av teori, oppgaveløsning, oppgavegjennomgang og elevpresentasjoner.
    • Laboratorie- og dataøvelser med veiledning.
    • Prosjektarbeid i gruppe: Planlegging, konstruksjon og dokumentasjon.
    • Selvstudium: Oppgaveløsning, informasjonsinnhenting fra internett og rapportskriving.
    • Gjesteforelesninger
  2. Pensumliste er under utarbeidelse.

  3. Obligatorisk arbeidskrav: 2-4 laboratoriearbeid

    Vurderingsform: Mappevurdering, individuell

    Karakterskala: A-F

    Andel: 60%

     

    Vurderingsform: Prosjektoppgave, individuell. Miniprosjekt.

    Karakterskala: A-F

    Andel: 40 %