Emneside for ING3304 Skipsteknisk styring, regulering og HMI
Hva lærer du
Emnet er et integrert emne med vekt på systemtenkning og modellering i ingeniørens arbeid både i et tverrfaglig perspektiv og i egne fagområder innen instrumentering, styring, reguleringsteknikk og HMI. Emnet skal gjøre kadetten i stand til å arbeide helhetlig og tverrfaglig og inneholder instrumentering: transmittere og aktuatorer, datakommunikasjon (ethernet, feltbuss), reguleringsteknikk med vekt på praktisk regulering og innstilling av regulatorer, objektorientert programmering av automatiseringsapparat (PLS), menneske-maskin-kommunikasjon (HMI) samt eksempler og oppgaver spesielt knyttet til fremdriftsmaskineri, hjelpemaskineri, startere, frekvensomformere, ventiler og annet skipsteknisk utstyr.
-
Kunnskap
Etter fullført emne kan kadetten:
- gjøre rede for hvordan instrumentering, styring, reguleringsteknikk og HMI inngår i et sammensatt system
- forklare forskjellige modelleringsteknikker
- forklare hva som inngår i en livsløpsanalyse
- forklare begrepene system, delsystem, systemgrenser, systemanalyse, systemsyntese, strategianalyse og usikkerhetsananlyse.
- gjøre rede for sammenhenger mellom tekniske enkeltelementer og systemmessig helhet.
- beskrive bergrepene instrumentering, feltbusskommunikasjon, automatisering, reguleringsteknikk og HMI anvendt på kontroll- og sikkerhetssystemer
Ferdigheter
Etter fullført emne kan kadetten:
- foreta valg og analyse av instrumentering, analysere og stille inn en regulator, programmere et automatiseringsapparat (PLS) til å utføre oppgaver innen sikkerhet, automatisering og overvåkning.
- foreta funksjonstester og feilsøking på sikkerhets-, automatiserings og overvåkingssystemer.
- velge utstyr og for HMI og utarbeide bilder og betjening for automatisering og overvåkning.
- i et team planlegge tverrfaglige ingeniørprosjekter der systemmodellering inngår, og gjennomføre delprosjekter innenfor eget fagområde
Generell kompetanse
Etter fullført emne kan kadetten:
- vise konsekvensforståelse (impact)
- formidle ingeniørfag i en systemmessig kontekst
- bidra innenfor fagområdet i grupper og prosjekter
-
- Klasseromsundervisning: Gjennomgang av teori, oppgaveløsning, oppgavegjennomgang og elevpresentasjoner.
- Laboratorie- og dataøvelser med veiledning.
- Prosjektarbeid i gruppe: Planlegging, konstruksjon og dokumentasjon.
- Selvstudium: Oppgaveløsning, informasjonsinnhenting fra internet og rapportskriving.
- Gjesteforelesninger
-
Pensumliste er under utarbeidelse.
-
Obligatorisk arbeidskrav: 2-4 laboratoriearbeid
Vurderingsform: Mappevurdering, individuell
Karakterskala: A-F
Andel: 60%
Vurderingsform: Prosjektoppgave, individuell. Miniprosjekt.
Karakterskala: A-F
Andel: 40 %