Norsk English

Emneside for LED2405 Etikk i luftmilitær kontekst

Studiepoeng
15
Studieår
2025
Engelsk emnetittel
Ethics, Leadership and Air Power

Hva lærer du

Emnet har til hensikt å bidra til økt kunnskapsnivå og forståelse for profesjonsetikkens betydning for bruken av luftmakt og utøvelse av luftmilitær ledelse. Emnet skal gi innsikt i hva fagområdet etikk er, gjennom å studere etiske problemstillinger fra ulike innfallsvinkler og nivåer. Emnet skal gi grunnleggende innsikt i etisk teori og metode, begrepsforståelse, og hvordan profesjonsetikk er en del av profesjonsidentiteten.

Å være offiser innebærer at en må ta beslutninger knyttet til maktanvendelse og utøvelse av lederskap i komplekse situasjoner som fordrer kloke, etiske vurderinger. Det blir derfor viktig at den enkelte offiser får mulighet til å trene på å se og forstå kontekstuell kompleksitet, gjenkjenne etiske aspekter ved en situasjon, og øve seg på å gjenkjenne et dilemma. Det er med andre ord både en teoretisk og en praktisk komponent som dette fordypningsemnet vil adressere.

  1. Kunnskap

    Etter fullført emne kan kadetten:

    • gjøre rede for hva fagområdet etikk er, begreper innen etikken, samt etisk teori og metode
    • forstå etikkens betydning for profesjonsidentitet, bruken av luftmakt og utøvelse av luftmilitær ledelse

     

    Ferdigheter

    Etter fullført emne kan kadetten:

    • analysere og gjenkjenne etiske aspekter ved en situasjon, se relevante etiske faktorer i en kompleks situasjon, og gjenkjenne et dilemma
    • selvstendig foreta etisk analyse, diskusjon og refleksjon
    • gjenkjenne egne reaksjoner og holdninger som moralsk relevante i en situasjon, og forholde seg til dette med økt etisk bevissthet
    • utøve godt etisk skjønn i beslutningstagning

     

    Generell kompetanse

    Etter fullført emne kan kadetten:

    • diskutere og operasjonalisere relevante etiske begreper i praksis
    • reflektere kritisk rundt seg selv som leder og moralsk beslutningstager
  2. Emnet vil ha variasjon og studentaktivitet som pedagogisk utgangspunkt, og vil derfor gjennomføres som en blanding av interne og eksterne forelesninger, casestudier, gruppearbeid, seminarbasert undervisning og selvstudium. Etikk er et diskusjonsfag, og emnet fordrer stor grad av egeninnsats i form av paper-skriving, selvstudium, egne forelesninger for klassen, og aktiv deltakelse i diskusjoner. Emnet vil aktivt bruke kunstneriske uttrykk som pedagogisk grep (film, dokumentarer, skjønnlitteratur, poesi, foto, maleri). Det planlegges en studietur i løpet av emnet.

  3. Gjeldende litteraturliste for 2025 Vår finner du i Leganto
  4. Vurdering

    Vurdering: Muntlig eksamen 

    Gruppering: Individuell

    Varighet: 45 min.

    Karakterskala: A-F

    Andel: 100%

    Hjelpemidler: Alle hjelpemidler tillatt

  5. Engelsk undervises gjennom hele vårsemesteret, parallelt med fordypningsemnene (LED2403, LED2405, MILM2403, MILM2406 og MILM2408) og MILM2405. Pensum (ca. 250 sider), arbeidskrav og vurdering tilfaller MILM2405, men blir iverksatt ved semesterets oppstart. Se emneplanen i MILM2405 og engelskfagets itslearning-side for mer informasjon.