Emneside for LED4101 Militær ledelse
Hva lærer du
Emnet skal bidra til at studentene i sin fremtidige yrkesutøvelse fremstår som tydelige, troverdige og bevisste ledere og medarbeidere med en helhetlig forståelse av hvordan politiske målsettinger kan operasjonaliseres gjennom effektiv ledelse. Emnet søker å skape en forståelse for sammenhengen mellom aktørbasert lederskap og systembasert styring i sektoren. Emnet er profesjonsnært og skal bidra til at studentene får et høyere kunnskaps- og ferdighetsnivå innenfor ledelsesfaget i en militær kontekst. Som leder i Forsvaret må man videre være forberedt på å innta ulike roller som krever en utvidet forståelse av lederskap og styring i forhold til tidligere erfaringer. Dette fordrer faglig fornyelse basert på forskningsbasert kunnskap og ferske erfaringer om utfordringene for den militære profesjonen knyttet til lederskap og styring. Emnet søker derfor å integrere dagsaktuell forskning og relevante ledererfaringer i undervisningen.
-
Kunnskap
Etter endt emne kan studenten:
- analysere Forsvarets ledelses- og styringskonsepter samt forsvarssektoren ledelsesmessige organisering- og styringsformer.
- drøfte ledelse som fenomen, herunder det spesifikke for militært lederskap og styring.
- drøfte fremtredende dilemmaer og utfordringer knyttet til lederskap og styring av, og i Forsvaret.
- drøfte betydningen av godt lederskap og følgerskap i en militær kontekst, spesielt på mellomledernivå.
- redegjøre for forskning, trender og utviklingstrekk med konsekvenser for militært lederskap og styring.
Ferdigheter
Etter endt emne kan studenten:
- kritisk analysere problemstillinger knyttet til effektiv ledelse (lederskap og styring) i forsvarssektoren i et individ- og organisasjonsperspektiv
- kritisk reflektere over egen og andres lederplattform- og adferd, i den hensikt å bidra til bedre lederskap og styring på høyere nivå i Forsvaret
- kritisk vurdere relevansen og virkninger av Forsvarets styrings- og ledelseskonsepter og tilnærminger.
Generell kompetanse
Etter endt emne kan studenten:
- anvende teoretisk kunnskap i kombinasjon med ledelseserfaringer i utviklings- og analysearbeid.
- anvende teoretisk kunnskap og erfaring for å forbedre samt utvikle gode ledelsesprosesser på midlere og høyere nivå i Forsvaret.
-
Studentaktive læringsformer vil bli særlig vektlagt. Emnet vil derfor gjennomføres som en blanding av forelesninger, gruppearbeid, tekstseminarer, og individuell studietid, der studentene i utstrakt grad får et utvidet og selvstendig ansvar for læring.
Som en del av vurderingen i emnet skal gruppene hver uke jobbe med "ukens problem" som innleveres mot slutten av studieuken.
-
Obligatorisk pensum er underutvikling og vil bestå av ca 500 sider, og studentene vil selv måtte velge ca 250 sider pensum.
OVERSIKT:
Bedeian, A. G. & Hunt, J. G. (2006). Academic amnesia and vestigial assumptions of our forefathers. The leadership quarterly, 17(2), 190-205. Hentet fra http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.604.4630&rep=rep1&type=pdf. (15 s.)
Ben-Shalom, U. & Shamir, E. (2011). Mission Command between theory and practice: The case of the IDF. Defence & Security Analysis, 27(2), 101-117. Hentet fra https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/14751798.2011.578715 (14 s.)
Boyd, J R (1987). Organic design for Command and Control (36 s). Hentet fra: https://fasttransients.files.wordpress.com/2010/03/organic_design5.pdf
Busch, Johnsen og Vanebo (2009). Økonomistyring i det offentlige (4.utg)Oslo: Universitetsforlaget. (Kap 1 og 2, 64 s.).
Campbell, D. J., Hannah, S. T. & Matthews, M. D. (2010). Leadership in military and other dangerous contexts: Introduction to the special topic issue. Military Psychology, 22(1), 1-14. Hentet fra https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/08995601003644163. (14 s.)
Diesen, S. (2013). Strategisk styring og ledelse i norsk offentlig sektor. Minerva. (9 s.) Hentet fra https://www.minervanett.no/strategisk-styring-og-ledelse-i-norsk-offentlig-sektor/.
Forsvarsstaben (2012). Forsvarssjefens grunnsyn på ledelse i Forsvaret. Oslo: Forsvarsstaben. Hentet fra:Forsvarets grunnsyn på ledelse.pdf (11 s.)
Forsvarsstaben (2019). Forsvarets Fellesoperative Doktrine. Oslo: Forsvarsstaben. Hentet fra https://fhs.brage.unit.no/fhs-xmlui/handle/11250/2631948 (Kap. 6, 16 s.)
Hammond, J S, Keeney, R L, Raiffa, H. (1998). The Hidden Traps in Decicion making. Harvard Business Review, oct/nov, 2-11. (9 s.) Hentet fra: https://www.researchgate.net/publication/12948100_The_Hidden_Traps_in_Decision_Making
Johansen, R B., Fosse, T H., Boe. O C, (2019). Militær Ledelse. Fagbokforlaget: Oslo. (Kapittel 1, 3, 7, 9) (113 s.)
Johnsen, Å. & Lunde, S. (2011). Ledelsesidealer i Forsvaret. Magma Tidsskrift for økonomi og ledelse, 13(1), 42-50. (8 s.) Hentet fra https://www.magma.no/ledelsesidealer-i-forsvaret.
Johnsen, Å. (2007). Resultatstyring i offentlig sektor : konkurranse uten marked. Bergen: Fagbokforlaget. (Kap. 2, 4, 5) (100 s.)
Kim, Y. C., Star, S. & Ramaya, R. (2011). Military leadership in the 21st century. Science and Practice. Cengage Learning: Singapore. (Kap. 1) (25 s.). Bergen: Fagbokforlaget.
Ladegård, G, og Vabo, S I. (2010). Ledelse og styring (kap 1 og 3). Bergen: Fagbokforlaget (39 s.) Lunenburg, F C. (2011). Leadership versus Management - A key distinction, at least in theory? International Journal of Management, Business and Administration, 14/1, 1-5. (4 s). Hentet fra: https://cs.anu.edu.au/courses/comp3120/local_docs/readings/Lunenburg_Lea...
Martinsen, Ø. L. (2015). Perspektiver på ledelse (4. utg.). Oslo: Gyldendal Akademisk. (Innledning + Kap. 1, 3 & 6, 49 s.)
Mintzberg, Henry (1996). Managing government. Governing management. Harvard Business Review, 74(3): 75-83. (8 s.) https://hbr.org/1996/05/managing-government-governing-management
Moldoveanu, M., Naryandas, D. (2019). The Future of Leadership Development. Harvard Business Review, march/april, 2-10. (8 s.)
Offerdal, A. & Jacobsen, J. O. (1993). Auftragstaktik in the Norwegian Armed Forces. Defence Analysis, 9(2), 211-223. (12 s.)
Rattsø, J og Sørensen R J (2008). Pengerikelighetens utfordringer i offentlig sektor. Magma (3,5 s) Hentet fra: https://www.magma.no/pengerikelighetens-utfordringer-i-offentlig-sektor
Røvik, K. A. (2010). Managementtrender. Praktisk Økonomi & Finans, 26(3), 61-72. Hentet fra https://www.idunn.no/pof/2010/03/art10. (11 s.)
Sørensen, R., Pettersen, G., Aambakk, J. I. (2007). Militær ledelse: en sammenligning av ledelse i Forsvaret med ledelse i privat og offentlig sektor. Magma Tidsskrift for økonomi og ledelse, 10(5), 51-62. Hentet fra https://www.magma.no/militaer-ledelse. (11 s.)
Ulmer, W. F. (2010). Military leadership into the 21st century: another "bridge too far?". Parameters, 40, 135-155. Hentet fra "Military Leadership into the 21st Century: Another "Bridge Too Far?"" by Walter F. Ulmer Jr. (armywarcollege.edu) (20 s.)
Vego, M. (2015). On operational leadership. JFQ: Joint Force Quarterly, 77, 60-69. Hentet fra http://ndupress.ndu.edu/Portals/68/Documents/jfq/jfq-77/jfq-77_60-69_Vego.pdf. (7 s.)
Westli, H. K., Bergheim, K., Eid, J. (2012). Lederutvikling i Forsvaret. Magma Tidsskrift for økonomi og ledelse, 15(1), 69-76. Hentet fra https://www.magma.no/lederutvikling-i-forsvaret. (7 s.)
Wong, L., Bliese, P. & McGurk, D. (2003). Military Leadership: A context specific review. The Leadership Quarterly, 14(6), 657-692. Hentet fra https://digitalcommons.unl.edu/cgi/viewcontent.cgi?referer=https://scholar.google.no/&httpsredir=1&article=1004&context=usarmyresearch. (35 s.)
Yukl, G. & Lepsinger, R. (2005). Why Integrating the Leading and Managing Roles Is Essential for Organizational Effectiveness. Organizational Dynamics, 34(4), 361-375. Hentet fra https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S009026160500040.
(14 s.)
Anbefalt tilvalgslitteratur:
Bestemmelser om økonomistyring i staten (BØS), Oslo FD (kap1.1-1.4 og 2.1-2.3, 6 s)
Bass, B. M. (2006). Transformational leadership (2. utg.). (Kap. 1, 19 s.)
Berg, I. H. & Nyhus, S. K. (2015). Makroøkonomiske trender 2015 - utvikling i norsk og internasjonal forsvarsøkonomi (FFI-rapport 00322/2015). Hentet fra https://www.ffi.no/no/Rapporter/15-00322.pdf. (45 s.)
Parrington J. & Findlay M. (2013). Mission Command: Addressing Challenges and Sharing Insights. JFQ: Joint Force Quarterly, (71), 103-107. (5 s.)
Finansdepartementet (2011). Veileder i etatsstyring. Departementenes servicesenter - 11/2011.
Forsvarsdepartementet. (2012). Forsvarssektorens verdigrunnlag. Hentet fra https://www.regjeringen.no/globalassets/departementene/fd/dokumenter/rapporter-og-regelverk/forsvarssektorens-verdigrunnlag-endelig_september-2012.pdf. (9 s.)
Finansdepartementet (2003). Reglement for økonomistyring i staten (RØS) (§§ 1-7, 9, 11 og 14, 5 s)
Forsvarssjefen (2018). Direktiv for virksomhetsstyring. Oslo (kap1-5, 7 s
Gullichsen S. (2015). Prinsipper for en bærekraftig forsvarsøkonomi (FFI-rapport 01432/2015). Hentet fra https://www.ffi.no/no/Rapporter/15-01432.pdf. (39 s.)
Johansen, R. B. (2017). Ledelse og lederutdanning - Forsvarets flaggskip? Norsk Militært Tidsskrift, 187(3) 14-22. (8 s.)
Read, G. E. (2004). Toxic Leadership. Military Review, 84(4), 67-71. Hentet fra http://www.george-reed.com/uploads/3/4/4/5/34450740/toxic_leadership.pdf. (14 s.).
Smith, E. (2002). "Statsrådens politiske og konstitusjonelle ansvar for statlige virksomheter med styre", i Stat og Rett. Artikler i Utvalg 1980-2001 2002 ss. 492-508. (Universitetsforlaget, 2002).
Neaseon, C Jr. (1998). Operational leadership - what is it? School of advanced military Studies. US Army Command and Staff College. USA: Kansas. (40 s.) https://apps.dtic.mil/dtic/tr/fulltext/u2/a357894.pdf2
Johansen, R B, Larsson, G (2019). Hva er god fellesoperativ ledelse? Norsk militært tidsskrift, 2/19.
King, A. (2011) Military Command In The Last Decade. International affairs, 87/2, 377-396.
Hayes, C D. (2008). Developing The Navys Operational Leaders, A Critical Look. Naval War College Review, 3/61, 77-108
Busch, Johnsen og Vanebo(2009). Økonomistyring i det offentlige. Oslo, Universitetsforlaget. (Kap7 (10 s)
Richards, C. (). Boyds OODA LOOP. Its not what you think (35 s.) Hentet fra: https://fasttransients.files.wordpress.com/2018/05/boyds-real-ooda-loopx.pdf
Forsvarsstaben (2018). Bestemmelse for økonomistyring. Oslo FST (kap1-7, 5 s)
https://hbr.org/2004/01/managers-and-leaders-are-they-different
-
Obligatorisk arbeidskrav: Paper
Vurderingsform: Muntlig eksamen, individuell
Varighet: 1 timer
Karakterskala: A-F
Andel: 100 %