Emneside for MAKE4103 Militær ledelse
Hva lærer du
Dette emnet plasserer militær ledelse i en bred internasjonal, historisk og teoretisk sammenheng. Gjennom emnet skal studentene få fordypet innsikt i, og forståelse av hvordan forholdet mellom politiske målsettinger og fagmilitære behov kan operasjonaliseres gjennom effektiv militær ledelse. Emnet er profesjonsnært og skal bidra til at studentene får et høyere kunnskaps- og ferdighetsnivå innenfor ledelsesfaget i en militær kontekst som preges av kompleksitet, økt tempo, sammensatte trusler, usikkerhet og tvetydighet. Videre skal emnet bidra til at studentene i sin fremtidige yrkesutøvelse kontinuerlig bidrar til å forbedre ledelse i Forsvaret og forsvarssektoren i tråd med Forsvarets grunnsyn på ledelse og Forsvarets verdigrunnlag.
Som leder og deltaker i ledelsesprosesser i Forsvaret og i forsvarssektoren ellers må man være forberedt på å ta ulike roller og funksjoner som krever en utvidet forståelse av lederskap og styring i virksomheten og ved bruk av militær makt. Emnet søker derfor å skape en komplementær forståelse for sammenhengen mellom relasjonelt og personorientert lederskap og systemorientert styring. Emnet har fire overordnede tema:
- første tema behandler leder- og ledelseskompetanse i et historisk, kontekstuelt og doktrinært perspektiv, med fokus på hvordan ulike ledelsesteorier har utviklet seg frem til i dag og deres betydning for den militære profesjonen. Forsvarets ledelsesfilosofi, oppdragsbasert ledelse (OBL) og dennes relevans diskuteres også.
- andre tema omhandler strategisk ledelse og organisering av Forsvaret, og hvordan styring som et ledelsesverktøy kan bidra til å omsette politiske beslutninger til resultater og ønskede effekter. Her diskuteres forsvarets ledelsessystem og styringsmodell som en del av den statlige styringen og etatsstyringen, men styring berøres også i relasjon til OBL og i spennet fra daglig drift og beredskap i fredstid til konflikt, kriser og krig.
- tredje tema belyser spennet i lederrollen og den kompetansen som kreves for å fylle denne på ulike nivå i Forsvaret. Særlig berøres ledelse under ekstreme og krevende forhold, forholdet mellom jobbkrav og ressurser, destruktiv ledelse, forskjellen mellom direkte og indirekte ledelse, og arbeidsgiverrollen som en del av lederrollen.
- fjerde tema omhandler lederutvelgelse og leder- og ledelsesutvikling i Forsvaret fra et teoretisk og praktisk perspektiv i den hensikt å erfare, diskutere og fremme tiltak for å oppnå god seleksjon og effektive leder- og ledelsesutviklingsprosesser i Forsvaret. I tillegg til fokus på egen lederadferd og individuelle forskjeller og egenskaper, berøres utvikling av ledergrupper og team.
Emnet skal samlet sett gi studentene et helhetlig bilde av sentrale forhold som påvirker utforming og utførelse av militær ledelse på midlere og høyere nivå i Forsvaret. Studiet skal knyttes tett til pågående forskning og relevante FoU-grupper, og tilrettelegge for studentinvolvering og forskningsdeltakelse der det er hensiktsmessig.
-
Kunnskap
Etter endt emne kan studenten:
- analysere og drøfte relevant metodikk, historikk, trender og utviklingstrekk med konsekvenser for militær ledelse.
- analysere og drøfte ledelse som fenomen, herunder det særegne for militær ledelse i operasjoner.
- analysere og drøfte Forsvarets ledelses- og styringskonsepter, samt forsvarssektorens ledelsesmessige organiserings- og styringsformer.
- analysere og drøfte fremtredende dilemmaer og utfordringer knyttet til lederskap og styring av, og i, Forsvaret.
- analysere og drøfte betydningen av effektiv ledelse i en militær kontekst, spesielt på mellomleder- og høyere nivå og i en operativ kontekst.
- avansert kunnskap om det militærteoretiske grunnlaget som ligger til grunn for dagens doktrine- og operasjonsutvikling, og som er relevant for militær ledelse og den strategiske tenkningen på området.
Ferdigheter
Etter endt emne kan studenten:
- analysere og reflektere over ledelse (lederskap og styring) i teori og praksis, og bruke innsikten til å utøve og påvirke lederadferd og ledelsesprosesser, i den hensikt å definere og oppnå ønskede operative effekter.
- reflektere over egen og andres lederfilosofi og lederadferd, i den hensikt å bidra til bedre lederskap og styring på midlere og høyere nivå i Forsvaret.
- vurdere relevans, effekt og virkninger av Forsvarets styrings- og ledelseskonsepter, for å oppnå ønskede operative effekter.
- vurdere og fremme effektive leder- og ledelsesutviklingstiltak i Forsvarets organisasjon.
Generell kompetanse
Etter endt emne kan studenten:
- som deltager og leder i ledelsesprosesser; anvende egen og andres teoretiske/forskningsbaserte kunnskap, ferdigheter, evner og erfaring, til å undersøke, definere, analysere og løse problemer.
- med en kritisk tilnærming, anvende teoretisk kunnskap i kombinasjon med erfaring til å forbedre og utvikle eget lederskap, samt bidra til utvikling av ledelsesprosesser på midlere og høyere nivå i Forsvaret.
-
Studentene har generelt et bredt og variert erfaringsgrunnlag fra praktisk ledelse. Emnets pedagogiske grunnlag tar dermed utgangspunkt i en studentaktiv og problembasert læringsmodell som stimulerer til samhandling, refleksjon og modning. Undervisningen søker videre å skape en tydelig sammenheng mellom emnets læringsutbytter, læringsaktiviteter og vurderingsformer. Emnet er derfor basert på såkalt «hybrid læring», der studentene vil erfare ulike lærings- og studieformer som for eksempel nettmøter, gruppediskusjoner, problembaserte arbeidsoppgaver, digitale eller direkte forelesninger, fagseminarer, skriftlig og muntlig arbeidskrav, og selvstudium.
-
Emnet har både en løpende vurderingsform i form av arbeidskrav, og en endelig vurderingsform i form av muntlig eksamen. Vurderingene er relatert til de 4 hovedtemaene som emnet bygger på.
- Gruppevis innlevering og presentasjon av arbeidskrav som er relatert til aktuelle problemstillinger for de 4 hovedtemaene i emnet. Samlet skal det gjennom emnet leveres 2 arbeidskrav, hvorav ett er skriftlig og ett er en muntlig presentasjon. Omfanget på det skriftlige arbeidskravet er på 1500 ord +- 10%. Det muntlige arbeidskravet er en presentasjon på inntil 15 minutter. Arbeidskravene vurderes til godkjent/ikke godkjent.
- Den avsluttende vurderingsformen i emnet er en individuell muntlig eksamen. Selve eksaminasjonen er samlet på inntil 30 minutter per kandidat og den er relatert til de seks temaene emnet bygger på. Karakterskalaen som benyttes til vurdering spenner fra A-F