Norsk English

Emneside for MILM1402 Militær problemløsning og metode

Hva lærer du

Hensikten med emnet er firedelt: (1) skape forståelse for hvordan man kommer frem til kunnskap gjennom vitenskapelig metode; (2) skape forståelse for hvordan man kan komme frem til gode beslutninger gjennom militær problemløsningsmetode; (3) skape forståelse for utøvelsen av lederskap i militære operasjoner; (4) Emnet skal i tillegg videreutvikle kadettenes engelskkunnskaper og ferdigheter (muntlig og skriftlig).

  1. Kunnskaper

    Etter endt emne skal kadetten:

    • ha bred kunnskap om sentrale begreper i vitenskapelig metode
    • ha bred kunnskap om sentrale begreper innen makt, beslutninger, sosial påvirkning, etikk og stress og mestring.
    • ha bred kunnskap om de etiske føringene for en vitenskapelig undersøkelse
    • ha bred kunnskap om forskjellen på kvalitative og kvantitative metoder og deres styrker og begrensninger
    • ha bred kunnskap om rasjonalet for militær plan- og beslutningsprosess
    • ha bred kunnskap om militær plan- og beslutningsprosess
    • ha bred kunnskap om hvordan operativ planlegging i praksis omfatter lederskap, organisasjonskunnskap, kommando og kontroll, språk (norsk og engelsk, skriftlig og muntlig) og internasjonalt samarbeid.
    • ha bred kunnskap om hvordan sosiale situasjoner påvirker språkbruk på engelsk både skriftlig og muntlig
    • kjenne til grunnleggende retoriske strategier og virkemidler.

    Ferdigheter

    Etter endt emne kan kadetten:

    • beherske de krav som ligger i å skrive en akademisk oppgave
    • beherske skriftlig fremstilling i akademisk tekst og i militære maler
    • anvende militær plan- og beslutningsprosess
    • anvende kunnskap om etikk, organisasjon, ledelse, kommando og kontroll, og språk til å utøve godt lederskap i praktisk operativ planlegging
    • formulere argumenter og egne refleksjoner koherent både i skriftlig og muntlig engelsk, samt kunne tilpasse språkbruk etter formål og mottaker i lys av relevant teori,
    • gjenkjenne og overføre relevant læring mellom ulike kontekster.
    • reflektere over egen og andres atferd i situasjoner preget av stress, maktbruk og sosial påvirkning. 

    Generell kompetanse

    Etter endt emne kan kadetten:

    • innhente, analysere og vurdere ulike former for informasjon 
    • vurdere hvilke metoder som egner seg til å besvare problemstillinger som er relevante for Forsvaret
    • analysere standardiserte prosedyrer, og diskutere forholdet mellom teori og praksis i egen profesjon
    • anvende stabsmetodikk som verktøy for å belyse problemer og fatte beslutninger
    • diskutere og kommunisere betydningen av etikk, organisasjon, ledelse, kommando og kontroll, og språk for å utøve godt lederskap i praktisk operativ planlegging
    • tilegne seg kunnskap om relevante ord og uttrykk på engelsk.
    • diskutere grunnleggende ledelsesutfordringer i en militær operativ kontekst.
    • utveksle erfaringer innen temaene makt, beslutninger, etikk, sosial påvirkning og stress og mestring, og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis.
  2. Praksisarena:

    Mot slutten av emnet gjennomføres to praksisarenaer: - Øvelse X, som har til hensikt å være en arena for praktisk trening av lederskap under ulike forhold. Dette innebærer blant annet trening på ledelse i en operativ kontekst som tar opp tematikk fra undervisningen i vårsemesteret som for eksempel beslutningstaking, etiske problemstillinger og stress og mestring. Øvelsen skal også være en arena for å trene grunnleggende militære ferdigheter. - Øvelse kampflybase, som har til hensikt å gi kadettene praktisk innsikt i planlegging, ledelse og gjennomføring av luftmilitære oppdrag på taktisk og stridsteknisk nivå på en flybase. Kadettene skal gis praktisk kunnskap om hvordan operasjoner planlegges og gjennomføres ved forskjellige typer avdelinger på basen. Dette vil også gi kadettene innsikt i utvalgte kapasiteter og operasjonskonsepter i Luftforsvaret, samt en innføring i planleggingsmetodikk på grunnleggende nivå.

  3. Gjeldende litteraturliste for 2025 Vår finner du i Leganto
  4. Arbeidskrav

    I løpet av gjennomføringen av tema (Vitenskapelig metode) skal kadetten gjennomføre en skriftlig belysende stabsstudie som leveres inn gruppevis og med krav om godkjent/ikke godkjent.

     

    Obligatorisk arbeidskrav: Muntlig presentasjon og akademisk essay i engelsk.

     

    Vurdering

    Vurderingsform: Muntlig eksamen. 

    Gruppering: Gruppe

    Varighet: 15-30 minutter

    Karakterskala: A-F

    Andel: 40%

    Hjelpemidler: Alle

    Vurdering i tema 2 "Plan og beslutningsprosess".

     

    Vurderingsform: Muntlig

    Gruppering: Gruppe

    Varighet: 30-40 minutter

    Karakterskala: A-F

    Andel: 50%

    Hjelpemidler: Alle

    Vurdering i tema 3 "operativt lederskap".

     

    Vurderingsform: Muntlig

    Gruppering: Individuell

    Varighet: 20 minutter

    Karakterskala: A-F

    Andel: 10%

    Vurdering i tema 4 "Engelsk"

  5. Den teoretiske delen av modulen anvender tilpassede pedagogiske undervisningsopplegg som egenstudier, kollokviegrupper, e-kurs, ordinære og digitaliserte forelesninger og seminarundervisning. Emnet har en tydelig praksis-komponent, slik at kadettene kan erfare hvordan operativ planlegging og operativt lederskap omsettes fra teori til praksis.

    Emnet består av fire tema som gjennomføres som en kombinasjon av teori, praksis og refleksjon, organisert i plenum-, team- og individuelt arbeid.

    Tema 1. Vitenskapelig metode.

    Tema 2. Militær problemløsning og plan og beslutningsprosess. 

    Tema 3. Operativt lederskap

    Tema 4. English, Perspective and Analysis videreutvikler kadettenes kunnskap om og ferdigheter i engelsk som arbeidsspråk i Luftforsvaret ved å fokusere på situasjonsbestemt språkbruk. Undervisningen (4 timer per uke) innebærer forelesninger og diskusjoner om sosiolingvistikk, retorikk og akademisk skriving på engelsk.