Emneside for MILM1403 Militær problemløsning og metode Årsstudium
Hva lærer du
Hensikten med emnet er todelt: (1) skape forståelse for hvordan man kan komme frem til gode beslutninger gjennom militær problemløsningsmetode; (2) skape forståelse for hvordan operativ planlegging og lederskap i praksis henger sammen. Emnet skal i tillegg videreutvikle kadettenes engelskkunnskaper og ferdigheter (muntlig og skriftlig), samt gi en grunnleggende innføring i hvordan systematisk fysisk trening har betydning for kroppen og den mentale evnen til å gjennomføre militære operasjoner
-
Kunnskaper
Etter endt emne kan kadetten:
-
forklare sentrale begreper i beslutningsteori og praksisteori
-
forklare sentrale begreper innen etikk
-
forklare rasjonalet for militær plan- og beslutningsprosess
-
forstå militær plan- og beslutningsprosess
-
forstå og forklare hvordan operativ planlegging i praksis omfatter lederskap, organisasjonskunnskap, kommando og kontroll, språk (norsk og engelsk, skriftlig og muntlig) og internasjonalt samarbeid.
-
forstå sammenhengen mellom fysisk yteevne og mental kapasitet, og hvorfor denne sammenhengen er av stor betydning for prestasjoner i operasjoner, og i operativt virke i Luftforsvaret
-
benytte idiomatiske strukturer på engelsk både skriftlig og muntlig, og kan gjenkjenne samt overføre relevant læring mellom ulike kontekster
-
anvende teorier og metoder for å belyse problemstillinger innen organisasjon og ledelse av organisasjoner
Ferdigheter
Etter endt emne kan kadetten:
-
beherske skriftlig fremstilling i militære maler
-
anvende militær plan- og beslutningsprosess • anvende kunnskap om etikk, organisasjon, ledelse, kommando og kontroll, og språk til å utøve godt lederskap i praktisk operativ planlegging
-
anvende kunnskap om fysisk trening for utvikling og ivaretakelse av egen fysisk form og idrettslige ferdigheter.
-
benytte idiomatiske strukturer på engelsk både skriftlig og muntlig, og kan gjenkjenne samt overføre relevant læring mellom ulike kontekster
-
anvende teorier og metoder for å belyse problemstillinger innen organisasjon og ledelse av organisasjoner
Generell kompetanse
Etter endt emne kan kadetten:
-
innhente, analysere og vurdere ulike former for informasjon
-
vurdere hvilke metoder som egner seg til å besvare problemstillinger som er relevante for Forsvaret
-
analysere standardiserte prosedyrer, og diskutere forholdet mellom teori og praksis i egen profesjon
-
anvende stabsmetodikk som verktøy for å belyse problemer og fatte beslutninger
-
diskutere og kommunisere betydningen av etikk, organisasjon, ledelse, kommando og kontroll, og språk for å utøve godt lederskap i praktisk operativ planlegging
-
Planlegge, lede og gjennomføre egen og andres fysiske trening på kort og lang sikt med fokus på å utvikle styrke og utholdenhet.
-
-
Den teoretiske delen av modulen anvender tilpassede pedagogiske undervisningsopplegg som egenstudier, kollokviegrupper, e-kurs, ordinære og digitaliserte forelesninger og seminarundervisning. Emnet har en tydelig praksis-komponent, slik at kadettene kan erfare hvordan operativ planlegging og operativt lederskap omsettes fra teori til praksis.
Emnet består av to tema som gjennomføres som en kombinasjon av teori, praksis og refleksjon, organisert i plenum-, team- og individuelt arbeid.
Praksisarena:
Mot slutten av første skoleår gjennomføres to praksisarenaer: - Øvelse X, som har til hensikt å være en arena for praktisk trening av lederskap under ulike forhold. Dette innebærer blant annet trening på ledelse i en operativ kontekst som tar opp tematikk fra undervisningen i vårsemesteret som for eksempel beslutningstaking, etiske problemstillinger og stress og mestring. Øvelsen skal også være en arena for å trene grunnleggende militære ferdigheter. - Øvelse kampflybase, som har til hensikt å gi kadettene praktisk innsikt i planlegging, ledelse og gjennomføring av luftmilitære oppdrag på taktisk og stridsteknisk nivå på en flybase. Kadettene skal gis praktisk kunnskap om hvordan operasjoner planlegges og gjennomføres ved forskjellige typer avdelinger på basen. Dette vil også gi kadettene innsikt i utvalgte kapasiteter og operasjonskonsepter i Luftforsvaret, samt en innføring i planleggingsmetodikk på grunnleggende nivå.
Engelsk og Militær idrett og trening (MIT)
Perspectives and Analysis videreutvikler kadettenes kunnskap om og ferdigheter i engelsk som arbeidsspråk i Luftforsvaret.
I hele perioden gjennomføres også obligatorisk ferdighetstrening i militær idrett og trening (MIT) med 2 + 2 timer pr uke. Fokuset i perioden vil være å planlegge og gjennomføre trening mot å øke egen fysisk form og idrettslige ferdigheter innenfor relevante fysiske og militære disipliner. Undervisningen vil tilpasses de aktivitetene som foregår innenfor emnet, herunder praksisarenaene, og baserer seg på utdrag fra Gjerstad, Asbjørn (2006). Treningslære. Oslo: Gyldendal.
-
Brun, W og Kobbeltvedt, T. (2005). Beslutningstaking i operative situasjoner. I: J Eid og H Johnsen (red) Operativ Psykologi. Fagbokforlaget Bergen s 155-178 (22 s)
Dragsnes, J.G, Moland, F. og Henriksen, D. (2018). Stabshåndbok i luftmilitær planlegging. Trondheim: Skipnes Kommunikasjon.
Forsvarets stabsskole. (2010). Håndbok i stabstjeneste for Forsvaret. Oslo: Forsvarets stabsskole, s 34-143 og 164-169.
Forsvarsstaben. (2019). FFOD. Forsvarets fellesoperative doktrine. (S. 156 -166) Oslo: Forsvarets høgskole. (10s)
Hebditch, D. (2017). ‘Planning, fast and slow: or how to make military planning work for you’. Hentet 12.04.2018 fra https://www.cove.org.au/breakin/paper-planning-fast-and-slow-or-how-to-m...
Irgens, E. J. (2011). Dynamiske og lærende organisasjoner: ledelse og utvikling i et arbeidsliv i endring. Bergen: Fagbokforlaget, s 1-80 (80s).
Jacoben, D. I. & Thorsvik, J. (2013). Hvordan organisasjoner fungerer. 4. utgave. Bergen: Fagbokforlaget, kap 4 og 5. (70 s.)
Eidhamar, A. (2014). Vekst og utvikling etter traumatiske hendelser. Pacem, 17 (2), 69-74. (6 s)
Johansen, B. H. (2018). Beslutningstaking i operative situasjoner. I: J Eid og H Johnsen (red) Operativ Psykologi. Fagbokforlaget Bergen s 251-264 (14 s)
Johansen, R. B., Laberg, J. C., and Martinussen, M. (2013a). Measuring military identity: Scale development and psychometric evaluations. Social behavior and Personality, 41, 861 - 880. (19s)
Kahneman, D. og Klein, G. (2009). Conditions for intuitive expertise: a failure to disagree. American Psychologist, 64(6), s. 515-526. (12 s.)
Maguen, S. and Litz, B. (2012). Moral injury in Veterans of War. PTSD Research Quarterly, 23 (1), 1-6. (6s)
Luftforsvarsstaben (1995). Håndbok i lederskap for Luftforsvaret. Kap 1, Å utøve Ledelse s 23-71 (48 s), Kap 7, Problemløsning - Beslutningstaking s 253-293, Oslo, Luftforsvarsstaben. (40 s.)
Lunde, N. T. og Matlary, J. H. (red) (2009). Etikk og militæretikk, Oslo: Gyldendal. Kap1, 2, 4, 5, 6 (124 s).
Engelsk (ca. 100s)
Kompendium med utdrag fra blant andre følgende tekster:
Jackson, Shirley (June 18, 1948). The Lottery. The New Yorker. https://www.newyorker.com/magazine/1948/06/26/the-lottery
Holmes, Jeanette (2013). Utdrag fra Introduction to Socio-linguistics. 8-11, 292-6, 352-54
I tillegg har kadettene ansvar for en selvvalgt tekst.
-