Norsk English

Emneside for MILM1701 Vitenskapsteori

Studiepoeng
5
Studieår
2020
Engelsk emnetittel
Scientific theory

Hva lærer du

Innledning

Emnet gir studentene en innføring i ulike vitenskapelige retninger, samt metode forståelse. Emnet omfatter både kvantitative og kvalitative forskningsmetoder, akademisk skriving, og grunnleggende vitenskapsteori. Målet med emnet er at studentene skal utvikle kompetanse for kritisk vurderinger av kilder, modeller, utsagn, påstander, hypoteser og argumentasjonsføringer for å nyttiggjøre dette i bacheloroppgaven.

Målgruppe

Emnet tilbys studenter ved Etterretningsskolen med opptak til bachelorstudiet i språk og etterretning, 180 studiepoeng.
Emnet er tilgjengelig for emnestudenter.

Forkunnskapskrav

Ingen.

Emnets oppbygning

Emnet gjennomføres i første semesteret. Studentene gis normalt seks timer styrt aktivitet pr dag i undervisningsukene. Det forventes at studentene gjør individuelle forberedelser til undervisningsaktiviteten. Emnet inkluderer et akademisk skrivekurs.

  1. Kunnskaper

    Studenten…

    • har kjennskap til ulike grunnlagsbegreper, argumentasjonsrekker samt vitenskapsteoretiske og adferdsvitenskapelige tilnærminger til basale vitenskapelige problemstillinger

    • har kjennskap til hva som kjennetegner kvantitative metoder og kvalitative metoder

    • kan beherske relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer innen kvantitative og kvalitative forskningsmetoder, samt akademisk lesing og skriving

    • har kunnskap om antatt sammenheng mellom fenomener (kausalitet og korrelasjon) og ulike slutningsteorier (abduksjon, deduksjon og induksjon).

    • har kjennskap til essayet og artikkelformatet som vitenskapelige formidlingsverktøy

    • har kunnskap om forskjellen og likheter mellom akademisk skriving og institusjonell skriving (E-faglige rapporter)

    Ferdigheter

    Studenten…

    • kan anvende faglig kunnskap om vitenskapsteori og forskningsmetode, og treffe begrunnede valg angående planlegging og gjennomføring av små, anvendte forskningsprosjekter.

    • kan på kvalifisert grunnlag nyttiggjøre seg av ulike slutningsteorier og selvstendig gjøre rede for forskjellen mellom korrelasjon og kausalitet og hvilke implikasjoner dette valget har.

    • kan finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff gjennom litteratursøk, og framstille dette gjennom akademisk skriving, slik at det belyser en problemstilling.

    • kan beherske relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer innen kvantitative og kvalitative forskningsmetoder, samt akademisk lesing og skriving.

     

    Generell kompetanse

    Studenten …

    • kan diskutere problemstillinger knyttet til metodevalg.

    • kan planlegge og gjennomføre små, anvendte forskningsprosjekter, alene og som deltaker i en gruppe, og i tråd med forskningsetiske krav og med bevissthet om forskningsetiske dilemmaer.

  2. Arbeidsformene består av individuelle forberedelser, leksjoner, styrte diskusjoner og seminar.

  3. Pensum består av artikler og utdrag fra akademiske bøker, og utgjør ca. 3-400 sider. Pensum vil kunne revideres av emneansvarlig med bakgrunn i nye publikasjoner eller utvikling på fagområdet. Enkelte elementer kan derfor bli lagt til eller erstattet med annen tilsvarende litteratur. En pensumliste presenteres for studentene i starten av det aktuelle semesteret. Gjeldende pensumliste i dette emnet:

    Førland, Tor Egil (2000). Drøft. Lærebok i oppgaveskriving. (s. 35-48, 67-77, 95-105) Ad Notam Gyldendal. [35 sider]

    Johannessen, A., Tufte, P. A. & Christoffersen, L. (2016). Introduksjon til samfunnsvitenskapelig metode. (kap. 1-3). Abstrakt Forlag.

    Kahneman, D. (2011). The Characters of the Story. I D. Kahneman. Thinking Fast and Slow. Penguin. S. 19-30 [12 sider]

    Kvernbekk, T. (2007). Vitenskapteoretiske prespektiver. I Lund, T. (Red). Innføring I forskningsmetodologi, (kap. 2). Fagbokforlaget. [55 sider]

    Lund, T. (2007). Metodologiske prinsipper og referanserammer. I Lund, T. (Red). Innføring I forskningsmetodologi, (kap.3). Fagbokforlaget. [40 sider]

    Thurén, Torsten (2009). Vitenskapsteori for nybegynnere (2. utg). (kap 5, 10, 12, 17-20) Gyldendal Akademisk. [134 sider]

    Øyen, S. A., Solheim, B. & Johansen, A. (2013). Akademisk skriving -en skriveveiledning. Cappelen Damm akademisk. [112 sider]

  4. Arbeidskrav

    Følgende arbeidskrav må være oppfylt og godkjent før studentene får framstille seg til eksamen:

    En individuell skriftlig arbeidsoppgave med omfang 1000 ord (+/-10 %).

     

    Eksamen

    Vurdering og sensur

    Vurderingsform

    Tidspunkt

    Varighet

    Karakterskala

    Vekt

    Muntlig eksamen

    1. semester

    0,5t

    Bestått/Ikke bestått

    100 %

     

     

    Tillatte hjelpemidler: Ingen.