Norsk English

Emneside for MILM1703 Innhentingsdisipliner

Studiepoeng
7.5
Studieår
2022
Engelsk emnetittel
Intelligence collection disciplines

Hva lærer du

Innledning

Emnet skal gi studentene generell kunnskap om ulike innhentingsdisipliner og deres egenart, herunder styrker, svakheter, muligheter og begrensninger som tilligger den enkelte disiplin. Emnet skal også gi studentene en innføring i etterretningsledelse og styring (IRM&CM), samt å gi studentene en innføring i en-disiplin analyse. Utfordringer knyttet til bi- og multilateralt samarbeid belyses gjennom problemstillinger knyttet til deling og fremtidig bruk av informasjon, gradering av informasjon og sanitisering av informasjon.

Målgruppe

Emnet tilbys studenter ved Språk- og etterretningsskolen med opptak til bachelorstudiet i etterretning og språk, 180 studiepoeng.
Emnet er ikke tilgjengelig for emnestudenter.

Forkunnskapskrav

Krav til bestått MILM1702 Introduksjon til etterretningsprofesjonen, og MILM1701 Vitenskapsteori.

Emnets oppbygning

Emnet gjennomføres i andre semester. Studentene gis normalt seks timer styrt aktivitet pr dag i undervisningsuken. Det forventes at studentene gjør individuelle forberedelser til undervisningsaktiviteten. Emnet inkluderer praksis som skal bygge opp under ferdighetsmålene.

  1. Kunnskaper

    Studenten…

    • har kunnskap om de forskjellige innhentingsdisipliner, herunder styrker, svakheter, muligheter og begrensninger

    • kjenner og ha forståelse for utfordringer innenfor innhentingsledelse (CM) og IRM&CM prosessen

    • har kunnskap om etterretningssamarbeid og de utfordringene som knyttes til dette

    Ferdigheter

    Studenten …

    • kjenne til hvordan e-behov blir utarbeidet og kjenne til hvordan de kan omsettes til innhentingsoppdrag i en innhentingsplan

    • beherske utarbeidelse av etterretningsbehov og kjenne til hvordan disse kan omsettes til innhentingsoppdrag.

    • kan reflektere over hvilke innhentingsdisipliner som er egnet til å svare på forskjellige problemstillinger og hvordan de kan utfylle hverandre.

    • kan identifisere sikkerhetsutfordringer og juridiske utfordringer knyttet til informasjonsinnhenting innenfor de ulike disiplinene og ulike operasjonsmiljøer.

    • kan identifisere mulige konsekvenser av en ensartet disiplinbruk for å besvare etterretningsbehovene

    Generell kompetanse

    Studenten ….

    • har innsikt i ulike innhentingsmetoder innenfor de ulike disiplinene.

    • har innsikt i relevante problemstillinger knyttet til etterretningssamarbeid.

    • har evne til å kritisk reflektere over de utfordringene som knyttes til etterretningssamarbeid.

    • har evne til å kritisk reflektere over utfordringer innenfor innhentingsmetoder og innhentingsledelse

  2. Arbeidsformene vil bestå av individuelle forberedelser, skriftlig innleveringer, leksjoner, studentpresentasjoner, gruppediskusjoner, seminar og praksisarena. Praksisarenaen har til hensikt å øke studentens evne til å forstå de ulike disiplinenes bruksområder og øke forutsetningen for å kunne drøfte ulike innhentingsmetoder mot teorien.

  3. Pensum består av artikler, doktriner og utdrag fra akademiske bøker, og utgjør ca. 600-650 sider. Pensum vil kunne revideres av emneansvarlig med bakgrunn i nye publikasjoner eller utvikling på fagområdet. Enkelte elementer kan derfor bli lagt til eller erstattet med annen tilsvarende litteratur. En pensumliste presenteres for studentene i starten av det aktuelle semesteret. Gjeldende pensumliste i dette emnet:

    Aid, M. (2020). All glory is fleeting: SIGINT and the fight against international terrorism. I Andrew, C., Aldrich, R.J., & Wark W.K., (Red.), Secret Intelligence: A Reader (s. 38-76). Routledge. [38 sider]

    Aid, M. M. (2014). Measurement and signature intelligence. I Dover, R., Goodman, M. &Hillebrand, C. (Red.), Routledge companion to intelligence studies (s. 114-122). Routledge. [8 sider]

    Althoff, M. (2016). Human Intelligence. I Lowenthal, M. & Clark, R. M. (Red.), The Five Disciplines of Intelligence Collection (s. 45-81). Sage Publications. [36 sider]

    Gibson, S. D. (2020). Exploring the role and value of open-source intelligence. I Andrew, C., Aldrich, R.J., & Wark W.K., (Red.), Secret Intelligence: A Reader (s. 95-106). Routledge. [11 sider]

    Gibson, S.D. (2014). Open-source intelligence. I Dover, R., Goodman, M. &Hillebrand, C. (Red.), Routledge companion to intelligence studies (s. 123-132). Routledge. [9 sider]

    Gill, P. & Phythian, M. (2012). Intelligence in an insecure world (2. utgave). (s. 77-102). Polity Press. [25 sider]

    Grongstad, I. G. & Lasoen, K. L. (2020). The Nature of Intelligence Requirements, Internal Roles and Relations in the Twenty-First Century. I Røseth, T. & Weaver, T. M. (Red.) Intelligence Relations in the 21st Century (s. 13-40). Palgrave MacMillan. [27 sider]

    Hribar, G., Podbregar, I. & Ivanusa, T. (2014). OSINT: A «Grey Zone?». International journal of Intelligence and CounterIntelligence, 27(3). 529-549. https://doi.org/10.1080/08850607.2014.900295 [20 sider]

    Hulnick, A. S. (2010). The Downside of Open-Source Intelligence. International Journal of intelligence and CounterIntelligence, 15(4). 565-579. https://doi.org/10.1080/08850600290101767 [14 sider]

    Jardines, E. A. (2016). Open-Source Intelligence. I Lowenthal, M. & Clark, R. M. (Red.), The Five Disciplines of Intelligence Collection (s. 5-45). Sage Publications. [40 sider]

    Lander, S. (2020). International intelligence co-operation: An inside perspective. I Andrew, C., Aldrich, R.J., & Wark W.K., (Red.), Secret Intelligence: A Reader (s. 163-174). Routledge. [11 sider]

    Lowenthal, M. & Clark, R. M. (2016). Managing Collection. I Lowenthal, M. & Clark, R. M. (Red.), The Five Disciplines of Intelligence Collection (s. 209- 220). Sage Publications. [11 sider]

    Morris, J. L. & Clark, R. M. (2016). Measurement and Signature Intelligence. I Lowenthal, M. & Clark, R. M. (Red.), The Five Disciplines of Intelligence Collection (s. 159-208). Sage Publications. [49 sider]

    Murdock, D. & Clark, R. M. (2016). Geospatioal Intelligence. I Lowenthal, M. & Clark, R. M. (Red.), The Five Disciplines of Intelligence Collection (s. 111-158). Sage Publications. [47 sider]

    NATO (2018). AIntP-18(A) Intelligence Requirement Management and Collection Management, Version 1. NSO [68 sider]

    NATO. (2014). AJP 2.0 (A) Allied Joint Doctrine for Intelligence, Counter-Intelligence and Security, Versjon 2. NSO [90 sider]

    NATO. (2016). AJP 2.1 (B) Allied Joint Doctrine for Intelligence Procedures, Versjon 1. NSO [231 sider]

    Nolte, W. N. (2016). Signals Intelligence. I Lowenthal, M. & Clark, R. M. (Red.), The Five Disciplines of Intelligence Collection (s. 81-110). Sage Publications. [29 sider]

    Omand, D., Bartlett, J. & Miller, C. (2020) Introducing social media intelligence (SOCMINT). I Andrew, C., Aldrich, R.J., & Wark W.K., (Red.), Secret Intelligence: A Reader (s. 77-94). Routledge. [17 sider]

    Pedersen, T. & Jansen, P. T. (2019). Seduced by secrecy – perplexed by complexity: effects of secret vs open-source on intelligence credibility and analytic confidence. Intelligence and National Security 34(6), 881-898. https://doi.org/10.1080/02684527.2019.1628453 [17 sider]

    Richard, J. (2014). Signal intelligence. I Dover, R., Goodman, M. &Hillebrand, C. (Red.), Routledge companion to intelligence studies (s.87-95). Routledge. [8 sider]

    Rødseth, T. (2020). How to Classify Intelligence Relations: Partnership Types in the Intelligence Community. I Røseth, T. & Weaver, T. M. (Red.) Intelligence Relations in the 21st Century (s. 41-68). Palgrave MacMillan. [27 sider]

    Scott, L. (2014). Human intelligence. I Dover, R., Goodman, M. &Hillebrand, C. (Red.), Routledge companion to intelligence studies (s. 96-104). Routledge. [8 sider]

    Sims, J.E. (2020) Foreign intelligence liaison: Devils, deals, and details. I Andrew, C., Aldrich, R.J., & Wark W.K., (Red.), Secret Intelligence: A Reader (s. 175-194). Routledge. [19 sider]

    Walsh, J. I. (2014). Intelligence sharing. I Dover, R., Goodman, M. &Hillebrand, C. (Red.), Routledge companion to intelligence studies (s. 290-296). Routledge. [6 sider]

    Wippl, J. (2020). Observations on successful espionage. I Andrew, C., Aldrich, R.J., & Wark W.K., (Red.), Secret Intelligence: A Reader (s. 28-37). Routledge. [9 sider]

  4. Arbeidskrav

    Følgende arbeidskrav må være oppfylt og godkjent før studentene får framstille seg til eksamen: En individuell skriftlig arbeidsoppgave med et omfang på 1500 ord (+/-10 %), med karaktersetting BESTÅTT/IKKE BESTÅTT.

    Vurdering og sensur

    Vurderingsform

    Tidspunkt

    Varighet

    Karakterskala

    Vekt

    Skriftlig essay og

    muntlig eksamen

    2. semester

    3 dager +0,5timer

    A-F

    100%

     

     

    Tillatte hjelpemidler: Alle. Det forutsettes at arbeidet er et selvstendig arbeid.

    Kommentar til vurdering: Individuelt skriftlig essay på 2500 ord +/- 10 % som skrives hjemme, hvor studenten blir bedt om å plassere deres praksis inn i en akademisk setting. Studenten få mulighet til å forsvare sin oppgave med en 0,5 t muntlig hvor studenten har mulighet til å justere sin karakter.