Emneside for MILM3201 Utdanning i avdeling
Hva lærer du
Hensikten med emnet Praksis 2, er at kadettene er eksponert for relevant og tidsriktig praksis som profesjonsutøvere innen deres respektive våpengren eller troppeart.
Praksis 2 gjennomføres med bakgrunn i kadettenes deltagelse på temaet Praksis 1 som del av emnet OPS2201, Kontekst landoperasjoner.
Emnet gjennomføres ved avdeling (eget våpen) eller på repetisjonsøvelse, og har hovedfokus på troppssjefen og sekundært stabsmedarbeideren.
Emnet innholder følgende tema:- Ledelse- Læring og pedagogikk- Forberedelser til bacheloroppgave
Kadettene gis nødvendige kurs for å kunne tjenestegjøre i en avdeling på troppsjefsnivå og som linjeleder i praksisperioden.
-
Kunnskap
Etter fullført emnet kan kadetten:
- Planlegge utdanning og øving av en hæravdeling, som ivaretar måloppnåelse og sikkerhet.
Ferdigheter
Etter fullført emnet kan kadetten:
- Gjennomføre utdanning og øving av en hæravdeling, som ivaretar måloppnåelse og sikkerhet.
- Reflektere over relevante problemstillinger for troppssjefer innen ledelse, støtte og administrasjon.
- Anvende eget våpen eller troppearts kapasiteter i samvirkesystemet.
- Identifisere kravene de respektive våpen og troppearter stiller til en troppssjef.
Generell kompetanse
Etter fullført emnet kan kadetten:
- Forstå offisersrollen i daglig tjeneste, trening og øving, i samsvar med gjeldende retningslinjer for forsvarlig forvaltning innen personell, materiell og økonomi.
- Anvende egen erfaring til å oppdatere kunnskap.
- Anvende teoretisk kunnskap i egen praksis.
-
Den første delen av emnet Praksis 2 vil være forbeholdt aktivitet tilknyttet bacheloroppgaven, som er beskrevet i emnet Syntese - taktikk, ledelse og stabssjeneste. Gruppene som skriver bacheloroppgave sammen er sammensatt basert på hvilken avdeling de skal tjenestegjøre ved etter endt skolegang. Tiden som er satt av til bacheloroppgaven er tiltenkt å brukes til utvikling og oppstart av bacheloroppgaven. Samtidig vil et faglig utbytte ved fremtidig avdeling underveis i praksisperioden kunne benyttes i oppgaven.
Etter at den initiale perioden for bacheloroppgaven er over, gis kadettene et teorigrunnlag innen ledelse, virksomhetsstyring/forvaltning og pedagogikk. Videre defineres arbeidsoppgaver gitt av praksisavdelingen, og det gjennomføres linjelederkurs og 40-timers HMS-kurs. I tillegg gjennomgås rutiner for daglig drift ved avdelinger i Forsvaret.
Deretter skal kadettene ut i praksis ved avdeling hvor de skal erfare hvordan avdelingen driftes til daglig innen utdanning, forvaltning og øving. Kadettene skal kunne høste erfaringer fra aktiviteter i både stab og tropp for å få forståelse for forskjellige oppgaver og roller ved avdelingen og offisersprofesjonen. Kadettene vil på denne måten få et bevisst fokus på forsvarlig forvaltning av personell, materiell og økonomi. I tillegg vil erfaringer om ledelse av operasjoner kunne samles ved avdelinger som øver under praksisperioden.
Offisersutviklingen en sentral del av Praksis 2. Emnet søker å gi kadettene et realistisk bilde av hva som forventes av offiseren, og skal forberede kadettene til å kunne fungere i avdeling fra første dag etter uteksaminering. Ved bruk av forskjellige lærings- og refleksjonsmetoder i forkant, underveis og i etterkant av praksis forsterkes individuell og kollektiv læring og utvikling. Dette med fokus på individuell og kollektiv evne til å ta beslutninger (fagkompetanse) og evne til å skape oppslutning og samhandling (relasjonskompetanse). Kadettene følges opp og evalueres av avdelingenes praksisveiledere, som igjen blir fulgt opp av Krigsskolen. Samtidig skal kadettene under emnet produsere et fagessay/refleksjonsnotat med sine refleksjoner rundt praksis i tilbeordret avdeling, og rollen som troppsjef. I tillegg skal kadettene evaluere egen praksis i avdeling, sine personlige erfaringer, egen faglig utvikling og hva de mener forventes av fremtidens offiser. I forbindelse med emnet vil det gjennomføres en 360 graders måling, hvor de får tilbakelesing etter praksisperioden.
-
- Bransford, J.D, Brown, A. L. & Cocking, R.R. (2000). How People Learn - Brain, Mind, Experience, and School. Kap 1 Learning: From Speculation to Science. s. 3-27 (24 s.).
- Bruner, J.S. (2001). Verdien av struktur. I E. L. Dale (Red.), Om utdanning - Klassiske tekster. Oslo: Gyldendal Akademisk. s.125-142 (17 s.).
- Christiansen m fl. (2014). Offentlig politikk. Universitetsforlaget.
- Dewey, J. (2001). Erfaring og tenkning I: E. L. Dale (Red.), Om utdanning - Klassiske tekster. Oslo: Gyldendal Akademisk. Side 53- 66 (15 s.).
- Engelsen, K.S. (2014) Vurdering som pedagogisk redskap. I Heldal, Stray & Wittek (Red.) Pedagogikk - en grunnbok. Oslo: Cappelen Damm AS. Side 389-399.
- Forsvarets overkommando. (1984). UD 3-2 Veiledning i militær undervisning. Oslo. (191 s).
- Forsvarets skolesenter. (2006). Forsvarets pedagogiske grunnsyn. (50 s).
- Forsvarsstaben. (2016). Direktiv for virksomhets- og økonomistyring i Forsvaret. FST.
- Grimsø, R. (2014). Personaladministrasjon. Gyldendal.
- Gilje, Ø. (2014) Læring og undervisning med digitale medier. I Heldal Stray & Wittek (Red.) Pedagogikk - en grunnbok. Oslo: Cappelen Damm AS. s. 369-388.
- Hæren. (2012) Hærens utdannings- og treningsbestemmelser (hoveddokument samt vedlegg D). (16 s).
- Klafki, W. (2001). Kategorial dannelse. I E. L. Dale (Red.), Om utdanning - Klassiske tekster. Oslo: Gyldendal Akademisk. s. 167-203.
- Torgersen, G.E., Steiro, T.J. & Sæveot, H. (2015). Den fjerde vei - indirekte danning mot det uforutsette. I G. E. Torgersen (Red.), Pedagogikk for det uforutsette. Bergen, Fagbokforlaget. s. 297-308.
- Vygotsky, L.S. (2001). Internalisering av høyere psykologiske funksjoner. I E. L. Dale (Red.), Om utdanning - Klassiske tekster. Oslo: Gyldendal Akademisk. s. 143-150.
- Wittek, L. (2014). Arven fra Vygotsky. I Heldal Stray & Wittek (Red.) Pedagogikk - en grunnbok. Oslo: Cappelen Damm AS. s. 286-300.
-
Obligatorisk arbeidskrav: Årlig fysisk, styrke og utholdenhet, i henhold til gjeldende krav for kadetter ved FHS BA militære studier, ledelse og landmakt.
Obligatorisk arbeidskrav: Fagessay:/refleksjonsnotat "Praksis i eget våpen" Med utgangspunkt i utdannelsen så langt og praksis 1 skal kadettene revidere sin arbeidskravsanalyse, gap-analyse og handlingsplan. Basert på dette arbeidet skrives det et fagessay/refleksjonsnotat vedrørende egen praksis og utvalgt tematikk. Dette er arbeidskrav 5 som skal inngå i mappen "min offisersutvikling" . Denne mappen leveres inn for mappevurdering i emnet Offiseren.
Vurderingsform: Praksis, individuell. Offisersvurdering.
Varighet: 10 uker
Karakterskala: Bestått / ikke bestått
-
Praktisk organisering og arbeidsformer
Kjernen i emnet er praksisperiodene, hvor kadettene skal erfare hvordan avdelinger el. tilsv. driftes til daglig innen forvaltning og utdanning, trening og øving (UTØ). Praksisperiodene i emnet gjennomføres hos forskjellige avdelinger eller kurssteder. I utgangspunktet vil kadettene ha et opphold ved den avdeling eller hos den våpen-/troppeart kadetten skal tjenestegjøre i, hvor hovedfokuset er på troppssjefen og sekundært stabsmedarbeideren. Kadettene skal kunne høste erfaringer fra aktiviteter i både stab og tropp for å få forståelse for forskjellige oppgaver og roller ved avdelingen og offisersprofesjonen. Kadettene vil på denne måten få et bevisst fokus på forsvarlig forvaltning av personell, materiell og økonomi.
I tillegg vil de fleste kadettene være ved en eller flere avdelinger som driver grunnleggende utdanning av soldater - en virksomhet de aller fleste kadettene vil bli tett involvert i like etter at krigsskoleutdanningen er ferdig. Her vil kadettene i størst mulig grad involveres i planlegging av utdanningen, samt lede utførelsen av den, i den grad forholdene ligger til rette for dette.
Alternative arenaer
Enkelte kadetter vil i perioden i stedet delta på omfattende funksjonsrettede kurs, som er særegne for visse våpen-/troppearter. Disse kadettene vil benytte kurset som arena for å forstå hvordan utdanning knyttet til sin våpen-/troppeart kan planlegges og gjennomføres. Som kursdeltagere vil de også settes i direkte forbindelse med vedlikeholds- og driftsrutiner - samt kulturen knyttet til dette - som er relevante for sin tjeneste etter endt utdanning. Kursansvarlige legger til rette for kadettens læring knyttet til forvaltning og UTØ, ved å gjøre rede for hvordan kurs og leksjoner er designet og gjennomføres for å ivareta disse dimensjonene.
Læringsprosjekt
Leder- og ledelsesutvikling er en rød tråd gjennom bachelorprogrammet dette emnet er en del av, og offisersutviklingen er naturligvis en sentral del av Praksis 2. Emnet søker å gi kadettene et realistisk bilde av hva som forventes av offiseren, og skal bidra til at kadettene kan fungere i avdeling fra første dag etter uteksaminering. Emnets læringsprosjekt konsentrerer seg om den individuelle kadetts utvikling, med utgangspunkt i de unike opplevelser hen får i løpet av emnet.
Tidlig i emnet vil teori bli tilgjengeliggjort og/eller undervist for kadettene med fokus på ledelse, virksomhetsstyring/forvaltning og pedagogikk. Kadettene utarbeider en prosjektbeskrivelse for sitt læringsprosjekt tidlig i emnet, for å etablere et rammeverk som gjør dem i stand til å observere sin og andres adferd på en målrettet måte, spesielt knyttet til ledelse og læring. Prosjektbeskrivelsen omfatter som minimum en behovsanalyse, målsettinger og en tiltaksplan. Veilederkurs del 2 (del 1 gjennomføres i MILM1202) gjennomføres også tidlig. Kursets fokus på gruppeveiledning vil forsterke fokuset på den relasjonelle dimensjonen av ledelse.
I forbindelse med praksisoppholdene forventes det at kadettene fortløpende gjør seg refleksjoner om utvikling av lederidentitet og relasjonskompetanse. I tillegg vil kadettene evalueres av avdelingenes praksisveiledere, som igjen blir fulgt opp av Krigsskolens ansatte. Praksisveilederne kan også på kadettenes initiativ tjene som informanter til kadettenes læringsprosjekter, i den grad forholdene ved de forskjellige praksisstedene ligger til rette for det. Kadettene vil i tillegg kunne få tilgang til 360-graders måling, avhengig av tilgjengelighet.
Grunnlaget som prosjektbeskrivelsen og de tidlige aktivitetene i emnet gir, sammen med den analytiske observasjonen av sin og andres adferd knyttet til ledelse og læring underveis i praksisoppholdene kadettene gjennomfører, gjør dem i stand til å forfatte en prosjektrapport. Rapporten binder sammen teori, egne opplevelser og refleksjoner.
Kadettene jobber med eksamensbesvarelsen sin i løpet av emnet. Arbeidet med denne vil foregå i samspill med innsatsen knyttet til læringsprosjektet. Mens læringsprosjektet fokuserer på lederutviklingen av kadettene og deres fremtidige undergitte, retter eksamensarbeidet seg mot å stimulere konkret og praktisk forståelse for hvordan forvaltning og UTØ gjennomføres av offiserer på tropps- og kompaninivå i Hæren.