Emneside for MILM3701 Etiske og juridiske forhold i etterretningsprofesjonen

Emnehistorikk
Studiepoeng
5
Studieår
2022
Engelsk emnetittel
Ethical and legal conditions in the intelligence profession

Hva lærer du

Emnet skal gi studentene kunnskap om ulike juridiske og etiske utfordringer som skaper rammen for etterretningsprofesjonen, herunder en innsikt i dens ramme for alle steg i etterretningsprosessen. Emnet gir også forståelse for hvordan de juridiske begrensningene til Storbritannia og USA har sine juridiske rammer og hvilke etiske utfordringer deres løsninger gir.

Målgruppe

Emnet tilbys studenter ved Etterretningsskolen med opptak til bachelorstudiet i språk og etterretning, 180 studiepoeng.
Emnet er tilgjengelig for emnestudenter.

Forkunnskapskrav

Krav til bestått MILM2701 Analyse og etterretningsdialog.

Emnets oppbygning

Emnet gjennomføres i femte semesteret. Studentene gis normalt seks timer styrt aktivitet pr dag i undervisningsuken. Det forventes at studentene gjør individuelle forberedelser til undervisningsaktiviteten.

  1. Kunnskaper

    Studenten…

    • kjenner til grunnlaget og bakgrunnen for etterretningens etiske utfordringer

    • kjenner til grunnlaget og bakgrunnen for etterretningenes juridiske rammeverk

    • kjenner til konseptet “covert action” og de etiske utfordringene dette gir

    • Kjenne til de juridiske og etiske muligheter og begrensninger ved å operere åpent, skjult og klandestint i en innhentingsoperasjon.

    Ferdigheter

    Studenten…

    • kan identifisere juridiske utfordringer i utøvelsen av etterretningsprofesjonen

    • kan identifisere etiske utfordringer i utøvelsen av etterretningsfaget

    Generell kompetanse

    Studenten…

    • har evne til å kritisk reflektere over juridiske og etiske utfordringer i utøvelsen av etterretningsfaget

    • har evne til å kritisk reflektere over de etiske spørsmål knyttet til etterretningssamarbeid

    • har evne til kritisk kunne reflektere over den juridiske tilliten som blir delegert ned til enkeltpersonen ved et etterretningssamarbeid, samt hvordan dette kan medføre etiske utfordringer

  2. Arbeidsformene vil bestå av individuelle forberedelser, leksjoner, studentpresentasjoner, gruppediskusjoner og seminar.

  3. Pensum består av artikler og utdrag fra akademiske bøker, artikler, lovtekst og doktriner, og utgjør ca. 300-400 sider. Pensum vil kunne revideres av emneansvarlig med bakgrunn i nye publikasjoner eller utvikling på fagområdet. Enkelte elementer kan derfor bli lagt til eller erstattet med annen tilsvarende litteratur. En pensumliste presenteres for studentene i starten av det aktuelle semesteret. Gjeldende pensumliste i dette emnet:

    Beitz, C. (1989) ‘Covert Intervention as a Moral Problem’, Ethics and International Affairs, 3(1), 45-60. https://doi.org/10.1111/j.1747-7093.1989.tb00211 [15 sider]

    Bellaby, Ross (2012). ‘What’s the Harm? The Ethics of Intelligence Collection’, Intelligence and National Security, 27(1), 93-117. https://doi.org/10.1080/02684527.2012.621600 [24 sider]

    Bloomfield, L.P., Jr. (1990). ‘The Legitimacy of Covert Action: Sorting Out the Moral Responsibilities‘, International Journal of Intelligence and Counterintelligence, 4(4), 525-537. https://doi.org/10.1080/08850609008435160 [12 sider]

    Delmas, C. (2015). ‘The ethics of Government Whistleblowing ‘, Social Theory and Practice, 41(1), 77-105. https://www.jstor.org/stable/24332319 [28 sider]

    Diderichsen, A. & Rønn, K.V (2017). ‘Intelligence by consent: on the inadequacy of Just War Theory as a framework for intelligence ethics ‘, Intelligence and National Security, 32(2), 479-493. https://doi.org/10.1080/02684527.2016.1270622 [14 sider]

    Erskine, T. (2020). ‘As rays of light to the human soul ‘?: Moral agents and intelligence gathering. I C. Andrew, R. J. Aldrich & W. K. Wark (Red.), Secret Intelligence –A reader (s. 445-465). Routledge [20 sider]

    Forsvaret, (2021, mars) Etterretningsdoktrinen, s-13-15 [3 sider]

    Forsvaret, (2016, februar) Etterretningstjenesten etiske retningslinjer, [16 sider]

    Herman, M. (2020). Ethics and intelligence after September 2001. I C. Andrew, R. J. Aldrich & W. K. Wark (Red.), Secret Intelligence –A reader (s. 432-445). Routledge [13 sider]

    Omand, D. & Phythian, M. (2018). Principled Spying: The Ethics of Secret Intelligence. Oxford University Press. Kap 1-6 [199 sider]

    Richard, J. (2020). Needles in haystacks: law, capability, ethics, and proportionality in Big Data intelligence-gathering. I C. Andrew, R. J. Aldrich & W. K. Wark (Red.), Secret Intelligence –A reader (s.422-432). Routledge [10 sider]

    Rønn, K.V. (2016). Intelligence Ethics: A Critical Review and Future Perspectives, International Journal of Intelligence and CounterIntelligence, 29(4), 760-784, https://doi.org/10.1080/08850607.2016.1177399 [24 sider]

    Scott, L. (2020). Secret intelligence, covert action and clandestine diplomacy. I C. Andrew, R. J. Aldrich & W. K. Wark (Red.), Secret Intelligence –A reader (s. 526-545). Routledge [19 sider]

  4. Arbeidskrav

    Ingen.

    Eksamen

    Vurdering og sensur

    Vurderingsform

    Tidspunkt

    Varighet

    Karakterskala

    Vekt

    Muntlig eksamen

    5. semester

    0,5 timer

    A-F

    100 %

     

     

    Tillatte hjelpemidler: Ingen.