Emneside for MILM4106 Operasjonskunst
Hva lærer du
-
Kunnskap
Etter fullført emne kan studenten:
-
redegjøre for historisk utvikling og samfunnsendringer med betydning for totalforsvar og beredskap, herunder sivil-militære relasjoner med relevans for den nasjonale beredskap.
-
forklare ulike prinsipper og ansvarsforhold som ligger til grunn for organisering av totalforsvar og beredskap.
-
redegjøre for gjeldende lover, instrukser, andre styringsdokumenter og nasjonale planverk.
-
drøfte forholdet mellom aktører, ressurser og kapasiteter som er tilgjengelige nasjonalt, herunder Forsvarets rolle.
Ferdigheter
Etter fullført emne kan studenten:
-
drøfte ulike måter å organisere Totalforsvaret og den nasjonale beredskapen på.
-
redegjøre for og drøfte politiske og rettslige rammer for Totalforsvaret og den nasjonale beredskapen.
-
redegjøre for og drøfte Forsvarets rolle og de sivil-militære relasjonene i bredere forstand.
Generell kompetanse
Etter fullført emne kan studenten:
-
reflektere over praktiske problemstillinger knyttet til ansvar og roller i nasjonal beredskap.
-
-
Emnet vil inneholde en blanding av forelesninger, gruppearbeid og egenstudier.
-
Aven, T., Boyesen, M., Njå, O., Olsen, K. H. & Sandve, K. (2004). Samfunnssikkerhet. Oslo: Universitetsforlaget. (Kap. 1 & 2 : 48 s.)
Bistandsinstruksen. (2012). Instruks om forsvarets bistand til politiet. Hentet fra https://lovdata.no/dokument/LTI/forskrift/2017-06-16-789.
Bjerga, K. I. & Håkenstad, M. (2013). Hvem eier krisen? Politi, forsvar og 22. juli. I T. Heier & A. Kjølberg (Red.), Mellom fred og krig : Norsk militær krisehåndtering (s. 54-73). Oslo: Universitetsforlaget. (21 s.)
Boin, A., Hart, P., Stern, E. & Sundelius, B. (2005). The politics of crisis management: Public leadership under pressure. Cambridge: Cambridge University Press. Hentet fra http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=nlebk&AN=146166&site=ehost-live. (Kap. 3, 6 & 7 : 69 s.)
Espenes, Ø. (2010). Forsvaret og politiet: lovhjemler og «bistandsinstruksen». I G. L. Dyndal (Red.), Strategisk ledelse i krise og krig (s. 277-296). Bergen: Fagbokforlaget. (19 s.)
Fimreite, A. L., Lango, P., Lægreid, P. & Rykkja, L. H. (Red.). (2014). Organisering, samfunnssikkerhet og krisehåndtering (2. utg.). Oslo: Universitetsforlaget. (Kap. 1, 2, 5, 8, 11, 12 & 14 : 133 s.)
Forsvarsdepartementet & Justis- og beredskapsdepartementet. (2015). Støtte og samarbeid : En beskrivelse av totalforsvaret i dag. Hentet fra https://www.regjeringen.no/globalassets/departementene/fd/dokumenter/rapporter-og-regelverk/fd_stotte-samarbeid_web_april.pdf. (s. 9-64 : 55 s.)
Forsvaret (2014). Forsvarets fellesoperative doktrine. Oslo: Forsvarsstaben. Hentet fra https://brage.bibsys.no/xmlui/bitstream/id/317149/FFOD%202014.pdf. (Kap. 7 : 23 s.)
Heieraas, B. O. (2010). Bajonetter til innvortes bruk: Sivil-militære relasjoner i historisk perspektiv. I G. L. Dyndal (Red.), Strategisk ledelse i krise og krig (s. 91-107). Bergen: Fagbokforlaget. (16 s.)
Justis- og Beredskapsdepartementet. (2015). Endringer i politiloven (bistand fra Forsvaret) (Prop. 79 L 2014-2015). Hentet fra https://www.regjeringen.no/contentassets/e812b7198a0c43c99717db9d20943040/no/pdfs/prp201420150079000dddpdfs.pdf. (s. 5-11 & 21-23 : 10 s.)
Kjølberg, A. (2013). Hva er krisehåndtering? I T. Heier & A. Kjølberg (Red.), Mellom fred og krig : Norsk militær krisehåndtering (s. 21-43). Oslo: Universitetsforlaget. (22 s.)
Politidirektoratet. (2011). PBS I: Politiets beredskapssystem del I: Retningslinjer for politiets beredskap (POD-publikasjon 4/2011). Oslo: Politidirektoratet. Hentet fra https://www.politiet.no/globalassets/05-om-oss/03-strategier-og-planer/pbsi.pdf. (s. 29-116 : 87 s.)
Smith, E. (2015). «Ministerstyre» - et hinder for samordning? Nytt Norsk Tidsskrift, 32(3), 258-266. Hentet fra https://www.idunn.no/file/pdf/66798439/ministerstyre_-_et_hinder_for_samordning.pdf. (8 s).
-
Obligatoris arbeidskrav: Det legges opp til en kombinasjon av muntlig fremlegg og paperinnlevering. Nærmere informasjon omkring arbeidskrav vil bli gitt i forbindelse med første emneutvalgsmøte. Arbeidskrav vurderes til godkjent/ikke godkjent. Arbeidskrav må være vurdert til godkjent for å få innleveringsmappen vurdert.
Vurderingsform: MappevurderingVarighet: 4 uker
Karakterskala: Bestått / Ikke bestått