Emneside for NAV2303 Navigasjonssystemer 1
Hva lærer du
Hensikten med emnet er å dekke Sjøforsvarets behov, samt tilfredsstille kravene i STCW, 1978, med tillegg innen navigasjonssystemer i funksjonen navigering på ledelsesnivå.
Sertifikatrettigheter
STCW-kode: A-II/1 og A-II/2
STCW-funksjon: Navigering på operativt og ledelses nivå (F1)
- Emneplanen oppfyller den internasjonale konvensjon om normer for opplæring, sertifikater og vakthold for sjøfolk, STCW, 1978 med tillegg.
- Emneplanen tar utgangspunkt i IMO modellkurs 7.03 Skipsoffiserer med ansvar for en navigasjonsvakt:
- Kapittel 1.1.3 Elektroniske navigasjons- og posisjoneringssystemer
- Kapittel 1.1.5 Magnetisk og gyrokompass
- Kapittel 1.1.6 Styre og kontrollsystemer
- Kapittel 1.2.5 Bruk av informasjon fra navigasjonsinstrumenter for å oppretteholde sikker navigasjon
- Fartsmåling
- Bruk av AIS
- Emneplanen tar utgangspunkt i IMO modellkurs 7.01 Skipsoffiserer med ansvar på ledelsesnivå
- kapittel 1.2.1 Posisjonsbestemmelse under alle forhold
- kapittel 1.3.1. Prinsipp og feil på magnetkompassanlegg
- kapittel 1.3.2. Prinsipp og feil på gyrokompass
- kapittel 1.3.3. System under kontroll av hovedgyro, og operasjonsprinsipper for hovedtypene av gyrokompass
- Emneplanen oppfyller IMO modulkursene 1.27 ECDIS, 1.08 ARPA og 1.34 AIS
Faglig innhold:
- Geodesi (Kjerstad, Del 1, Kapittel 1)
- Magnetkompasset (Kjerstad, Del 3, Kapittel 2)
- Gyrokompasset (Kjerstad, Del 3, Kapittel 3)
- Landbaserte systemer (Kjerstad, Del 1, Kapittel 4)
- Satellittbaserte systemer (Kjerstad, Del 1, Kapittel 3 ogSulen, Civil Maritime GNSS Combinations in Arctic Area, Kompendium ogSulen, How does the civil maritime stand alone GPS user receiver comutes its positions, Artikkel)
- ECDIS (Navkomp, Kompendium og Kjerstad Del 2, Kapittel 7-9 ogHaukås, Bevisste innstillinger på instrumenter for å bidra til økt situasjonsbesvisshet i navigasjon, Artikkel)
- AIS (Navkomp, Komp, Kjerstad Del 2, Kapittel 6 ogNyhamn, Blir radar og AIS utnyttet maksimalt i anti-kollisjon på moderne fartøyer med integrerte brosystem, Artikkel)
- Radarteoridelen av IMO 1.08 RADAR navigasjon, plotting og ARPA (Kjerstad, Del 2, Kapittel 1-5)
-
Kunnskap
Etter endt emne har kadetten:
- bred kunnskap om sentrale temaer, teorier, problemstillinger, prosesser, verktøy og metoder innenfor navigasjonssystemer og navigasjonsutstyr
- kjenner kadetten til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor Geodesi og navigasjonssystemer
- kan kadetten oppdatere sin kunnskap innenfor navigasjonssystemer
- kunnskap om geodesiens, navigasjonsutstyr og navigasjonssystemenes historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
- kunnskap om og kjenner til virkemåten og begrensninger til tradisjonelle navigasjonshjelpemidler som magnetkompass og gyrokompass
- kunnskap om radarteori som har betydning for praktisk bruk av radar, og kjenner til ulike typer navigasjonsradarer, deres fordeler og begrensninger og praktisk bruk av disse.
- grunnleggende kunnskap om prinsippene for landbaserte systemer.
- grunnlegende kunnskap om satellittbaserte navigasjonssystemer, ECDIS og AIS.
Ferdigheter
Etter endt emne kan kadetten:
- anvende faglig kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid på praktiske og teoretiske problemstillinger og treffe begrunnede valg
- reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning
- finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og framstille dette slik at det belyser en problemstilling
- beherske relevante faglige verktøy og uttrykksformer
- anvende navigasjonsutstyr og navigasjonssystemer
Generell kompetanse
Etter endt emne kan kadetten:
- har kadetten innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger
- planlegge- og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekter som strekker seg over tid, alene og som deltager i en gruppe, og i tråd med etiske krav og retningslinjer
- formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig, muntlig og gjennom andre uttrykksformer
- utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
- kjenner kadetten til nytenkning og innovasjonsprosesser
-
Faget bruker Itslearning eller Teams. Det er øvelser til hvert delemne.
Emnet er koordinert med emnene og øvelsene grunnlegende ECDIS- og assistenkurs, Sensorsystemer, MPN 4, Øvelsene Ryfylke og Blindleia, ARPA/AIS-kurset, og Brovakt og fartøyskontroll 1. Radaremnet bør komme tidligst mulig i semesteret. Delemnet radar er hentet fra IMO modullkurs1.08 Radar, ARPA, CRM og SAR kurset.
Faget Sensorsystemer dekker radarpensumet i Kjerstad Del 2 kapittel 2.1-2.6 (radarens oppbygning) samt 2.14 (strålefare). Sensorsystemer dekker også Kjerstad Del 1 kapittel 2.2 Elektro- og radiotekniske grunnbegreper. AIS-og ARPA kurset slås sammen og gjennomføres som en modul over 1 uke med teori og simulatorøvelser. Dette kurset går parallellt med MPN 4 Øvelse Ryfylke.
Den grunnleggende delen av IMO modulkurs 1.27 ECDIS gjennomføres som modul i semester 2 etterfulgt av praksis om bord på skolefartøyene (Øv Vestkyst) slik at elevene får nødvendig ECDIS opplæring så tidlig som mulig i utdanningsløpet. Resterende undervisning i ECDIS gjennomføres i Navigasjonssystemer 1.
Arbeidsmåter
- Klasseromsundervisning/Fjernundervisning: Teorigjennomgang, gjennomgang av oppgaver, kadetter gjennomgår utvalgte oppgaver, øvelser
- Internett: Itslearning og/eller Teams
- Elevforedrag: Kadettene holder et kort foredrag om et delemne i fagområdet
- Veiledningsstime: Kadetter besvarer oppgaver og får veiledning
- Selvstudium: Arbeid med teori, besvarelser av oppgaver
- Øvelser
- Undervisning ombord på skolefartøyene og lab.oppgaver relatert til systemer på skolefartøyene.
-
Kjerstad, N. (2015). Elektroniske og akustiske navigasjonssystemer (5. utg.). Bergen: Fagbokforlaget.
Kompendier utlevert av faglærer.
Oppgaver utlevert av faglærer.
-
Vurderingsform: Muntlig eksamen, individuell
Varighet: ca. 20 minutter
Karakterskala: A-F