Emneside for NAV2303 Navigasjonssystemer 1

Hva lærer du

Hensikten med emnet er å dekke Sjøforsvarets behov, samt tilfredsstille kravene i STCW, 1978, med tillegg innen navigasjonssystemer i funksjonen navigering på ledelsesnivå.

Sertifikatrettigheter

STCW-kode:   A-II/1 og A-II/2

STCW-funksjon:  Navigering på operativt og ledelses nivå (F1)

  • Emneplanen oppfyller den internasjonale konvensjon om normer for opplæring, sertifikater og vakthold for sjøfolk, STCW, 1978 med tillegg.
  •  Emneplanen tar utgangspunkt i IMO modellkurs 7.03 Skipsoffiserer med ansvar for en navigasjonsvakt:
    • Kapittel 1.1.3 Elektroniske navigasjons- og posisjoneringssystemer
    • Kapittel 1.1.5 Magnetisk og gyrokompass
    •  Kapittel 1.1.6 Styre og kontrollsystemer
    • Kapittel 1.2.5 Bruk av informasjon fra navigasjonsinstrumenter for å oppretteholde sikker navigasjon
      • Fartsmåling
      • Bruk av AIS
  • Emneplanen tar utgangspunkt i IMO modellkurs 7.01 Skipsoffiserer med ansvar på ledelsesnivå
    • kapittel 1.2.1 Posisjonsbestemmelse under alle forhold
    • kapittel 1.3.1. Prinsipp og feil på magnetkompassanlegg
    • kapittel 1.3.2. Prinsipp og feil på gyrokompass
    • kapittel 1.3.3. System under kontroll av hovedgyro, og operasjonsprinsipper for hovedtypene av gyrokompass
  • Emneplanen oppfyller IMO modulkursene 1.27 ECDIS, 1.08 ARPA og 1.34 AIS

Faglig innhold:

  • Geodesi (Kjerstad, Del 1, Kapittel 1)
  • Magnetkompasse (Kjerstad, Del 3, Kapittel 2)
  • Gyrokompasset (Kjerstad, Del 3, Kapittel 3)
  • Landbaserte systemer (Kjerstad, Del 1, Kapittel 4)
  • Satellittbaserte systemer (Kjerstad, Del 1, Kapittel 3)
  • ECDIS (Navkomp, Kompendium og Kjerstad Del 2, Kapittel 7-9)
  • AIS (Navkomp, Kompendium og Kjerstad Del 2, Kapittel 6)
  • Radarteoridelen av IMO 1.08 RADAR navigasjon, plotting og ARPA (Kjerstad, Del 2, Kapittel 1-5)
  1. Kunnskap

    Etter endt emne har kadetten:

    • bred kunnskap om sentrale temaer, teorier, problemstillinger, prosesser, verktøy og metoder innenfor navigasjonssystemer og navigasjonsutstyr
    • kjenner kadetten til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor Geodesi og navigasjonssystemer
    • kan kadetten oppdatere sin kunnskap innenfor navigasjonssystemer
    • kunnskap om geodesiens, navigasjonsutstyr og navigasjonssystemenes historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
    • kunnskap om og kjenner til virkemåten og begrensninger til tradisjonelle navigasjonshjelpemidler som magnetkompass og gyrokompass
    • kunnskap om radarteori som har betydning for praktisk bruk av radar, og kjenner til ulike typer navigasjonsradarer, deres fordeler og begrensninger og praktisk bruk av disse.
    • grunnleggende kunnskap om prinsippene for landbaserte systemer.
    • grunnlegende kunnskap om satellittbaserte navigasjonssystemer, ECDIS og AIS.

    Ferdigheter

    Etter endt emne kan kadetten:

    • anvende faglig kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid på praktiske og teoretiske problemstillinger og treffe begrunnede valg
    • reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning
    • finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og framstille dette slik at det belyser en problemstilling
    • beherske relevante faglige verktøy og uttrykksformer
    • anvende navigasjonsutstyr og navigasjonssystemer

    Generell kompetanse

    Etter endt emne kan kadetten:

    • har kadetten innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger
    • planlegge- og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekter som strekker seg over tid, alene og som deltager i en gruppe, og i tråd med etiske krav og retningslinjer
    • formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig, muntlig og gjennom andre uttrykksformer
    • utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
    • kjenner kadetten til nytenkning og innovasjonsprosesser
  2. Emnet følger F og Ø timene i timeplanen i de ukene årsprogrammet for SKSK har undervisningsuke(UV uke). Undervisningen går over 15 uker. Faget har 5 F-timer på timeplanen og bør organiseres i en 3 timersøkt og en 2 timers økt. Faget bruker Itslearning eller Teams. Det er øvelser til hvert delemne.

    Emnet er koordinert med emnene og øvelsene grunnlegende ECDIS- og assistenkurs, Sensorsystemer, MPN 4, Øvelsene Ryfylke og Blindleia, ARPA/AIS-kurset, og Brovakt og fartøyskontroll 1. Radaremnet bør komme tidligst mulig i semesteret. Delemnet radar er hentet fra IMO modullkurs1.08 Radar, ARPA, CRM og SAR kurset.

    Faget Sensorsystemer dekker radarpensumet i Kjerstad Del 2 kapittel 2.1-2.6 (radarens oppbygning) samt 2.14 (strålefare). Sensorsystemer dekker også Kjerstad Del 1 kapittel 2.2 Elektro- og radiotekniske grunnbegreper.AIS-og ARPA kurset slås sammen og gjennomføres som en modul over 1 uke med teori og simulatorøvelser. Dette kurset går parallellt med MPN 4 Øvelse Ryfylke.

    Den grunnleggende delen av IMO modulkurs 1.27 ECDIS gjennomføres som modul i semester 2 etterfulgt av praksis om bord på skolefartøyene (Øv Blindleia) slik at elevene får nødvendig ECDIS opplæring så tidlig som mulig i utdanningsløpet. Resterende undervisning i ECDIS gjennomføres i Navigasjonssystemer 1.

    Arbeidsmåter

    • Klasseromsundervisning: Teorigjennomgang, gjennomgang av oppgaver, kadetter gjennomgår utvalgte oppgaver, øvelser
    • Internett: Itslearning og/eller Teams
    • Elevforedrag: Kadettene holder et kort foredrag om et delemne i fagområdet
    • Veiledningsstime: Kadetter besvarer oppgaver og får veiledning
    • Selvstudium: Arbeid med teori, besvarelser av oppgaver
    • Øvelser
    • Undervisning ombord på skolefartøyene og lab.oppgaver relatert til systemer på skolefartøyene.
    • Kjerstad: Elektroniske og akustiske navigasjonssystemer for maritime studier, 5. utgave, Fagbokforlaget ISBN: 978-82-450-1183-7
    • Faglærer:Diverse kompendium
    • Faglærer:Oppgaver (utleveres av faglærer)
  3. Vurderingsform: Muntlig eksamen, individuell

    Varighet: ca. 20 minutter

    Karakterskala: A-F

  4. Læreren(e) skal ha operativ bakgrunn med tjenesteerfaring som selvstendig vaktsjef under gange eller skipssjef på Sjøforsvarets fartøy. Eller spesialkompetanse fra Sjøforsvaret innen det aktuelle delemnet.

    Det skal være en så tydelig undervisningsprofil mot elevenes kommende tjeneste på Sjøforsvarets undervannsbåter, korvetter, fregatter, minefartøy og stridsbåter som mulig. Teorien og eksemplene skal hentes fra Sjøforsvarets fartøy så langt det lar seg gjøre.

    Emnet er et teoretisk støttefag til emnet Militær praktisk navigasjon (MPN), og må gjennomføres og justeres etter MPN sitt behov.