Emneside for NAV2303 Navigasjonssystemer 1
Hva lærer du
Hensikten med emnet er å dekke Sjøforsvarets behov i navigasjon. Ved å oppfylle Sjøforsvarets behov i navigasjon tilfredsstiller emnet også kravene i STCW, 1978, med tillegg innen navigasjon i funksjonen navigering på ledelsesnivået. Emnet tar for seg den oversjøiske delen av faget navigasjon.
Sertifikatrettigheter
STCW-kode: A-II/1 & A-II/2
STCW-funksjon: Navigering på det operative nivået og Navigering på ledelsesnivået (F1)
Emneplanen oppfyller den internasjonale konvensjon om normer for opplæring, sertifikater og vakthold for sjøfolk, STCW, 1978 med tillegg
Emneplanen tar utgangspunkt i IMO modellkurs 7.03 Skipsoffiserer med ansvar for en navigasjonsvakt:
-
kapittel 1.1.. Planlegge og gjennomføre en oversjøisk seilas og bestemme posisjonen
-
Kapittel 1.1.1.7 Tid, tidssoner og tidsregning
-
kapittel 1.1.2.4 Datum
-
Kapittel 1.1.2.5 Distanser
-
Kapittel 1.1.2.7 Seilas
-
Kapittel 1.1.2.8 Øvelser i kartarbeid
-
Kapittel 1.1.2.9 Informasjon fra kart, fyrlister og andre publikasjoner
-
Kapittel 1.1.2.11 Tidevann
-
Kapittel 1.1.2.12 Loggføring
Emneplanen tar utgangspunkt i IMO modellkurs 7.01 Skipsoffiserer med ansvar på ledelsesnivå:
-
kapittel 1.1.1 Seilasplanlegging og navigering i alle forhold
-
kapittel 1.1.2 Fartøysleder iht retningslinjene for de generelle prinsippene for fartøysleder
-
kapittel 1.1.3 Rapportering iht retningslinjene og kriteria for fartøy rapporteringssystemer
-
kapittel 1.2.1 Posisjonsbestemmelse i alle forhold
-
Kunnskap
Etter endt emne har kadetten:
- bred kunnskap om sentrale temaer, teorier, problemstillinger, prosesser, verktøy og metoder innenfor navigasjonssystemer og navigasjonsutstyr
- kjenner kadetten til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor geodesi og navigasjonssystemer
- kan kadetten oppdatere sin kunnskap innenfor navigasjonssystemer
- kunnskap om geodesiens, navigasjonsutstyr og navigasjonssystemenes historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
- kunnskap om og kjenner til virkemåten og begrensninger til tradisjonelle navigasjonshjelpemidler som magnetkompass og gyrokompass
- kunnskap om radarteori som har betydning for praktisk bruk av radar, og kjenner til ulike typer navigasjonsradarer, deres fordeler og begrensninger og praktisk bruk av disse.
- kunnskap om satellittbaserte navigasjonssystemer, ECDIS og AIS.
- kunnskap om prinsippene for landbaserte systemer.
Ferdigheter
Etter endt emne kan kadetten:
- anvende faglig kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid på praktiske og teoretiske problemstillinger og treffe begrunnede valg
- reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning
- finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og framstille dette slik at det belyser en problemstilling
- beherske relevante faglige verktøy og uttrykksformer
- anvende navigasjonsutstyr og navigasjonssystemer
Generell kompetanse
Etter endt emne kan kadetten:
- har kadetten innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger
- planlegge- og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekter som strekker seg over tid, alene og som deltager i en gruppe, og i tråd med etiske krav og retningslinjer
- formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig, muntlig og gjennom andre uttrykksformer
- utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
- kjenner kadetten til nytenkning og innovasjonsprosesser
-
Faget bør organiseres i en 3 timers økt og en 2 timers økt per undervisningsuke. Faget bruker Itslearning eller Teams. Det er normalt øvelser til hvert delemne.
Emnet er koordinert med emnene og øvelsene grunnleggende ECDIS/AIS-kurs, Sjømilitær teknologi 1 og 2, MPN 4, Øvelsene Ryfylke og Vestkyst, ARPA-kurs, og Brovakt og fartøyskontroll.
Radaremnet bør komme tidligst mulig i semesteret. Delemnet radar er hentet fra IMO modullkurs1.08 Radar, ARPA, CRM og SAR kurset.
Faget Sjømilitær teknologi 2, dekker radarpensumet i Kjerstad Del 2 kapittel 2.1-2.6 (radarens oppbygning) samt 2.14 (strålefare). Sjømilitær teknologi 1 og 2 dekker Kjerstad Del 1 kapittel 2.2 Elektro- og radiotekniske grunnbegreper. ARPA kurset gjennomføres som en modul over 1 uke med teori og simulatorøvelser, parallelt med MPN 4 Øvelse Ryfylke.
Den grunnleggende delen av IMO modulkurs 1.27 ECDIS gjennomføres som modul i semester 2 etterfulgt av praksis om bord på skolefartøyene (Øv Vestkyst) slik at elevene får nødvendig ECDIS opplæring så tidlig som mulig i utdanningsløpet. Resterende undervisning i ECDIS gjennomføres i Navigasjonssystemer 1.
Arbeidsmåter
- Klasseromsundervisning: Teorigjennomgang, gjennomgang av oppgaver, kadetter gjennomgår utvalgte oppgaver, øvelser
- Internett: Itslearning og/eller Teams
- Elevforedrag: Kadettene holder normalt et kort foredrag om et delemne i fagområdet
- Veiledningsstime: Kadetter besvarer oppgaver og får veiledning
- Selvstudium: Arbeid med teori, besvarelser av oppgaver
- Øvelser
- Undervisning ombord på skolefartøyene og lab.oppgaver relatert til systemer på skolefartøyene.
-
- Forsvaret. Forsvarets doktrine for maritime operasjoner. Forsvaret
- Sjøforsvaret. Reglement for navigasjon i Sjøforsvaret
- Sjøforsvaret. Veiledning for tjenesten i Sjøforsvaret
- Navigasjon Kompetansesenter (2020). Militær praktisk navigasjon. KNM T/ Navigasjon Kompetansesenter
- Sulen (2018). Necesse. How does the civil maritime stand-alone GPS user receiver compute its position? SKSK
- Sulen (2016). Necesse. Flerkonstellasjons GNSS-utstyr er bedre enn GPS! SKSK
- Sulen (2015). Civil Maritime GNSS Combinations In Arctic Areas. The University of Nottingham. UK
- Kjerstad: Elektroniske og akustiske navigasjonssystemer for maritime studier, 6. utgave, Fagbokforlaget ISBN: 978-82-450-2552-1
- Faglærere vil kunne benytte egne kompendium/faglitteratur der hvor dette er nødvendig for å dekke Sjøforsvarets behov for dybde og vinkling innen de forskjellige delemnene
-
Vurderingsform: Muntlig eksamen, individuell. Teller 100% av karakteren.
Varighet: ca. 20 minutter
Karakterskala: A-F
-
Læreren(e) skal ha operativ bakgrunn med tjenesteerfaring som selvstendig vaktsjef under gange eller skipssjef på Sjøforsvarets fartøy. Eller spesialkompetanse fra Sjøforsvaret innen det aktuelle delemnet.
Det skal være en så tydelig undervisningsprofil mot elevenes kommende tjeneste på Sjøforsvarets undervannsbåter, korvetter, fregatter, minefartøy og stridsbåter som mulig. Teorien og eksemplene skal hentes fra Sjøforsvarets fartøy så langt det lar seg gjøre.
Emnet er et teoretisk støttefag til emnet Militær praktisk navigasjon (MPN), og må gjennomføres og justeres etter MPN sitt behov.