Emneside for NAV2303 Navigasjonssystemer 1

Hva lærer du

Hensikten med emnet er å dekke Sjøforsvarets behov for systemforståelse i enkeltsystemer som benyttes og er viktige innen Sjømilitær Navigasjon. Ved å oppfylle Sjøforsvarets behov tilfredsstiller emnet også kravene i STCW, 1978, med tillegg innen navigasjonssystemer i funksjonen navigering på ledelsesnivå.

Sertifikatrettigheter

STCW-kode:   A-II/1 og A-II/2

STCW-funksjon: Navigering på operativt og ledelses nivå (F1)

  • Emneplanen oppfyller den internasjonale konvensjon om normer for opplæring, sertifikater og vakthold for sjøfolk, STCW, 1978 med tillegg.
  • Emneplanen legger vesentlig vekt på de systemer som benyttes i Sjøforsvaret samtidig som den går i dybden på de systemer som er kritiske for Sjømilitær Navigasjon.
  • Emneplanen tar utgangspunkt i IMO modellkurs 7.03 Skipsoffiserer med ansvar for en navigasjonsvakt:
    • Kapittel 1.1.3 Elektroniske navigasjons- og posisjoneringssystemer
    • Kapittel 1.1.5 Magnetisk og gyrokompass
    • Kapittel 1.1.6 Styre og kontrollsystemer
    • Kapittel 1.2.5 Bruk av informasjon fra navigasjonsinstrumenter for å opprettholde sikker navigasjon
      • Fartsmåling
      • Bruk av AIS
  • Emneplanen tar utgangspunkt i IMO modellkurs 7.01 Skipsoffiserer med ansvar på ledelsesnivå
    • kapittel 1.2.1 Posisjonsbestemmelse under alle forhold
    • kapittel 1.3.1. Prinsipp og feil på magnetkompassanlegg
    • kapittel 1.3.2. Prinsipp og feil på gyrokompass
    • kapittel 1.3.3. System under kontroll av hovedgyro, og operasjonsprinsipper for hovedtypene av gyrokompass
  • Emneplanen oppfyller IMO modulkursene 1.27 ECDIS, 1.08 ARPA og 1.34 AIS

 

Faglig innhold:

  • Geodesi (Kjerstad, Del 1, Kapittel 1)
  • Magnetkompass (Kjerstad, Del 3, Kapittel 2)
  • Gyrokompasset (Kjerstad, Del 3, Kapittel 3)
  • Landbaserte systemer (Kjerstad, Del 1, Kapittel 4)
  • Satellittbaserte systemer (Kjerstad, Del 1, Kapittel 3)
  • ECDIS (Navkomp, Kompendium og Kjerstad Del 2, Kapittel 7-9)
  • AIS (Navkomp, Kompendium og Kjerstad Del 2, Kapittel 6)
  • Radarteoridelen av IMO 1.08 RADAR navigasjon, plotting og ARPA (Kjerstad, Del 2, Kapittel 1-5)
  1. Kunnskap

    Etter endt emne har kadetten:

    • kunnskap om sentrale temaer, teorier, problemstillinger, prosesser, verktøy og metoder innenfor navigasjonssystemer og navigasjonsutstyr
    • kunnskap om forsknings- og utviklingsarbeid innenfor Geodesi og navigasjonssystemer
    • kan kadetten oppdatere sin kunnskap innenfor navigasjonssystemer
    • kunnskap om geodesiens, navigasjonsutstyr og navigasjonssystemenes historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
    • kunnskap om og kjenner til virkemåten og begrensninger til tradisjonelle navigasjonshjelpemidler som magnetkompass og gyrokompass
    • kunnskap om radarteori som har betydning for praktisk bruk av radar, og kjenner til ulike typer navigasjonsradarer, deres fordeler og begrensninger og praktisk bruk av disse.
    • grunnleggende kunnskap om prinsippene for landbaserte systemer.
    • grunnlegende kunnskap om satellittbaserte navigasjonssystemer, ECDIS og AIS.

    Ferdigheter

    Etter endt emne kan kadetten:

    • anvende faglig kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid på praktiske og teoretiske problemstillinger og treffe begrunnede valg
    • reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning
    • finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og framstille dette slik at det belyser en problemstilling
    • beherske relevante faglige verktøy og uttrykksformer
    • anvende navigasjonsutstyr og navigasjonssystemer

    Generell kompetanse

    Etter endt emne kan kadetten:

    • gjøre vurderinger og treffe beslutninger i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger
    • planlegge- og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekter som strekker seg over tid, alene og som deltager i en gruppe, og i tråd med etiske krav og retningslinjer
    • formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig, muntlig og gjennom andre uttrykksformer
    • utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
    • bidra innen nytenkning og innovasjonsprosesser
  2. Emnet er koordinert med emnene og øvelsene grunnlegende ECDIS- og assistenkurs, Sensorsystemer, MPN 4, Øvelsene Ryfylke og Vestkyst, ARPA/AIS-kurset, og Brovakt og fartøyskontroll. Radaremnet bør komme tidligst mulig i semesteret slik at kadettene er best mulig forberedt for radarseilas innen praktisk navigasjon i MPN4. Delemnet radar er hentet fra IMO modullkurs1.08 Radar, ARPA, CRM og SAR kurset. Radaremnet avsluttes med en teoretisk prøve innen radarteori.

    Faget Sensorsystemer dekker radarpensumet i Kjerstad Del 2 kapittel 2.1-2.6 (radarens oppbygning) samt 2.14 (strålefare). Sensorsystemer dekker også Kjerstad Del 1 kapittel 2.2 Elektro- og radiotekniske grunnbegreper. AIS-og ARPA kurset slås sammen og gjennomføres som en modul over 1 uke med teori og simulatorøvelser. Dette kurset går parallelt med MPN 4 Øvelse Ryfylke.

    Den grunnleggende delen av IMO modulkurs 1.27 ECDIS gjennomføres som modul i semester 2 etterfulgt av praksis om bord på skolefartøyene (Øv Vestkyst) slik at elevene får nødvendig ECDIS opplæring så tidlig som mulig i utdanningsløpet. Resterende undervisning i ECDIS gjennomføres i Navigasjonssystemer 1.

    Arbeidsmåter

    • Klasseroms/ Digital undervisning: Teorigjennomgang, gjennomgang av oppgaver, kadetter gjennomgår utvalgte oppgaver, øvelser
    • Ved behov og der det er hensiktsmessig kan undervisning bli gjennomført som fjernundervisning (Eks: Teams)
    • Itslearning brukes for å administrere faget og formidle pensum som ikke er en del av fagliteraturen
    • Elevforedrag: Kadettene holder et kort foredrag om et delemne i fagområdet
    • Veiledningsstime: Kadetter besvarer oppgaver og får veiledning
    • Selvstudium: Arbeid med teori, besvarelser av oppgaver
    • Øvelser
    • Undervisning ombord på skolefartøyene og lab.oppgaver relatert til systemer på skolefartøyene.
    • Litteratur:

    • SNP 500 (2020) Reglement for utførelsen av navigasjon på Sjøforsvarets fartøy. Sjef Marinen. KNM T/ Navigasjon Kompetansesenter
    • (2020) Instruks for navigasjon i Marinen. Sjef Marinen. KNM T/ Navigasjon Kompetansesenter
    • Navigasjon Kompetansesenter (2020). Militær praktisk navigasjon. KNM T/ Navigasjon Kompetansesenter
    • Norvald Kjerstad: Navigasjon for maritime studier, Tapir akademiske forlag, ISBN 978-82-519-2522-8
    • Kjerstad: Elektroniske og akustiske navigasjonssystemer for maritime studier, 6. utgave, Fagbokforlaget ISBN: 978-82-450-2552-1
    • Sulen (2018). Necesse. How does the civil maritime stand-alone GPS user receiver compute its position? SKSK
    • Sulen (2016). Necesse. Flerkonstellasjons GNSS-utstyr er bedre enn GPS! SKSK
    • Sulen (2015). Civil Maritime GNSS Combinations In Arctic Areas. The University of Nottingham. UK
    • Faglærere vil kunne benytte egne kompendium/faglitteratur der hvor dette er nødvendig for å dekke Sjøforsvarets behov for dybde og vinkling innen de forskjellige delemnene
  3. Vurderingsform: Muntlig eksamen, individuell

    Varighet: ca. 20 minutter

    Karakterskala: A-F

  4. Læreren(e) skal ha operativ bakgrunn med tjenesteerfaring som selvstendig vaktsjef under gange eller skipssjef på Sjøforsvarets fartøy. Eller spesialkompetanse fra Sjøforsvaret innen det aktuelle delemnet.

    Det skal være en så tydelig undervisningsprofil mot elevenes kommende tjeneste på Sjøforsvarets undervannsbåter, korvetter, fregatter, minefartøy og stridsbåter som mulig. Teorien og eksemplene skal hentes fra Sjøforsvarets fartøy så langt det lar seg gjøre.

    Emnet er et teoretisk støttefag til emnet Militær praktisk navigasjon (MPN), og må gjennomføres og justeres etter MPN sitt behov.