Emneside for OPG3201 Syntese - taktikk, ledelse og felttjeneste. Bacheloroppgave
Hva lærer du
Emnet har to hovedaktiviteter: 1) vintertjeneste med operasjonsplanlegging (2. og 3. avdeling) og 2) bacheloroppgave
Hensikten med første hovedaktivitet er at kadettene skal utvikle evne til å planlegge og gjennomføre taktiske oppgaver i avdeling. Dette krever at kadetten tilpasser og syntetiserer de kunnskaper, ferdigheter og holdninger som er utviklet gjennom tidligere emner i studieprogrammet. Kadettene skal i løpet av emnet vise evne til både selvstendig og i grupper kunne identifisere og løse komplekse problemer, under tidspress, usikkerhet og krevende klimatiske forhold.
Gjennom andre hovedaktivitet, bacheloroppgaven, får kadettene mulighet til å fordype seg i et selvvalgt tema innenfor Krigsskolens fagområder. Relevansen for offisersyrket er her knyttet til utredning- og stabsarbeid som særlig gjør seg gjeldene i stabsfunksjoner i Forsvaret. Arbeidet med bacheloroppgaven gir også kadettene evne til å anvende vitenskapelig metode til å kritisk vurdere fakta og analyser som legges til grunn i beslutningsprosesser på alle nivå i Forsvaret. Endelig skal kadettene gjennom bacheloroppgaven vise evne til å finne informasjon, referere til den og presentere sine analyser og konklusjoner i klart og tydelig språk.
-
Kunnskaper
Etter fullført vintertjeneste med operasjonsplanlegging skal kadetten:
Ha bred kunnskap om de grunnleggende faktorene som påvirker en taktisk samvirkeoperasjon under krevende klimatiske forhold, og om hvordan slike operasjoner planlegges og gjennomføres.
Gjennom bacheloroppgaven skal kadettene etter fullført emne:
Ha bred kunnskap om fremgangsmåter for en vitenskapelig undersøkelse, relevante metoder og om hvordan de erverver seg relevant teoretisk kunnskap for å svare på en problemstilling. Videre skal kadettene ha innsikt i etiske problemstillinger knyttet til vitenskapelige undersøkelser.
Ferdigheter
Etter fullført vintertjeneste med operasjonsplanlegging skal kadetten:
- kunne anvende faglig kunnskap og relevante erfaringer for å planlegge, gjennomføre og evaluere en taktisk samvirkeoperasjon under krevende klimatiske forhold.
- analysere og treffe begrunnede valg på ulike taktiske utfordringer.
- kunne beherske faglige verktøy og teknikker for å utvikle ordrer.
- kunne finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og fremstille dette for kaste lys over en problemstilling.
- kunne vurdere hvordan klimatiske forhold påvirker operasjoner, og derigjennom kunne utvikle og gjennomføre hensiktsmessige tiltak.
- kunne planlegge og lede utdanning i vintertjeneste i en militær avdeling.
- kunne reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning.
Etter bacheloroppgaven skal kadetten:
- kunne formulere en problemstilling og gjennomføre en vitenskapelig undersøkelse av empirisk materiale.
- kunne anvende vitenskapelig metode og relevant teori for å besvare en problemstilling gjennom drøfting av empirisk materiale.
- kunne finne frem til relevant litteratur og kilder, og referere til disse på riktig måte.
- kunne presentere analyser i et klart og tydelig språk.
Generell kompetanse
Etter fullført syntese skal kadetten:
- ha innsikt i relevante fag - og yrkesetiske problemstillinger.
- kunne reflektere over egen kompetanseutvikling i lys av teori og egen erfaring, samt ha utviklet gode holdninger til egen praksis som offiser og leder.
- kunne formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig, muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis.
Etter bacheloroppgaven skal kadetten:
- ha innsikt i de sentrale stegene i en vitenskapelig undersøkelse.
- som deltaker i gruppe kunne planlegge og gjennomføre en vitenskapelig undersøkelse som strekker seg over tid, i tråd med etiske krav og retningslinjer.
- kunne formidle resultater fra en vitenskapelig undersøkelse.
- kunne utveksle synspunkter og erfaringer med andre som har en bakgrunn fra samme fagområde, og således bidra til utvikling av god praksis.
-
Syntese - taktikk, lederskap og felttjeneste, legger opp til at kadettene i løpet av året skal tilsettes i Hæren og skal tiltre i en stilling ved avdeling. Kadettene vil derfor jobbe mye selvstendig, hvor de i størst mulig grad selv må søke veien til egne løsninger. Samtidig vil kadettene fortløpende bli utfordret til å reflektere over sin rolle som leder, og hvordan deres holdninger og egenskaper i lederfunksjonen påvirker oppdragsløsningen.
Undervisningsformene i emnet vil være seminarer, gruppearbeid og øvelser der kadettene vil bli stilt overfor ulike taktiske utfordringer, under varierende klimatiske forhold, som de så må analysere og løse. Kadettene vil fortløpende få veiledning underveis, og må være forberedt på å produsere skriftlige og muntlige presentasjoner som vil bli formativt vurdert. Kadettene må også være forberedt på å bidra med veiledning og tilbakemeldinger til sine medkadetter.
Vintertjeneste, med øvelsene Vinterstrid og Fjellmarsj, er læringsarenaer. Krigsskolen stiller krav om gjennomført tidligere programmert undervisning i vintertjeneste, før deltagelse på Fjellmarsj. Annen dokumentert vinterutdanning som tilfredsstiller de samme læringsmålene, og som godkjennes av øvingsleder, kan erstatte deltagelse på fjellmarsj. Dette for å sikre et tilstrekkelig faglig nivå til sikkerhetsmessig forsvarlig å delta på Fjellmarsj.
Bacheloroppgaven har oppstart i starten av sjette semester, der kadettene skal formulere problemstilling og lage prosjektbeskrivelse i samråd med veileder. Prosjektbeskrivelsen er et obligatorisk arbeidskrav som skal gjennomføres for å kunne gå opp til eksamen i emnet. Kadetten skal levere prosjektbeskrivelsen til sin veileder for godkjenning innen gitt tidsfrist.
-
Gjeldende litteraturliste for 2025 Vår finner du i Leganto
-
Obligatoriske arbeidskrav
For bacheloroppgaven er innlevering og godkjenning av prosjektbeskrivelse for bacheloroppgave innen gitt tidsfrist et arbeidskrav.
Vurdering
Den ferdige bacheloroppgaven vurderes for gruppen som helhet. Karakteren som gis for gruppens innleverte oppgave, danner den individuelle karakteren på den enkeltes vitnemål.
Karakterskala: A-F.
Det er individuell klagerett ved gruppeeksamen. En eventuell endring av karakter etter klage vil kun gjelde for den som har klaget.
-
I syntesedelen vil det i hovedsak legges opp til seminarer, gruppearbeid og øvelser. I modulen vil kadettene planlegge og gjennomføre en øvelse vinterstid, der de selv må gjøre vurderinger av rutevalg, risikohåndtering og logistikk. Gjennom hele modulen vil kadettene måtte jobbe med å utvikle sitt eget og hverandres lederskap, og faglige standpunkt.
Bacheloroppgaven skrives i grupper på 2-3 kadetter, og foregår i to bolker. I den første bolken vil kadettene jobbe med prosjektskisse for en bacheloroppgave, med en del studietid og relevante leksjoner i blant annet formalia og vitenskapelige metoder. Den andre bolken vil i hovedsak være til kadettenes egen disposisjon, der de under veiledning jobber med bacheloroppgaven. Oppgaven leveres ved emnets slutt til fastsatt frist.
Evaluering
Emner ved FHS evalueres regelmessig som en del av høgskolens kvalitetssystem. Studentevaluering er en del av dette arbeidet og kadettene vil bli bedt om å delta i evaluering av emnet i etterkant av gjennomført undervisning og vurdering.