Norsk English

Emneside for OPS2301 Sjømilitære operasjoner og taktikk

Hva lærer du

Hensikten med emnet er å gi kadettene en grunnleggende innføring i maritim krigføring på taktisk nivå.

Faglig innhold:

  • Marinen og Kystvaktens fartøyer, herunder våpen, sensorer, styrker og svakheter.

  • Nato og nasjonal kommandoorganisasjon, herunder hovedkvarter struktur.

  • (J- struktur), dessuten type, task og warfare struktur. Introduksjon til NATO publikasjonsstruktur (AJP, ATP, ACP, AXP mv), med hovedvekt på ATP-1 vol I

  • Maritime operasjoner på taktisk nivå, herunder også maritime luftoperasjoner og ubåtoperasjoner.

  • De maritime krigføringsområdene, AAW, ASUW, ASW, MW og EW herunder

    • AAW; lufttrussel og de fire prinsipper, grunnleggende begreper og eksterne prosedyrer, ASMD

    • ASuW; overflatetrusselen og de fire fasene, grunnleggende begreper og eksterne prosedyrer, OTHT

    • ASW; utfordringer med ubåt som motstander, grunnleggende begreper og eksterne prosedyrer

  • Bildebygging, prosedyrer og rapportering.

  • Maritime Interdiction Operations (MIO), bestemmelser for bording i Sjøforsvaret og bordingsoperasjoner generelt.  

  • OPGEN/OPTASK samt andre meldinger som er relevante for maritime operasjoner.

  • Kunne lese og forstå en øvelsesordre for en større felles/ maritim øvelse (Cold Response eller lignende).

  • Støttefunksjoner rundt den operative driften, samt logistikk i operasjoner.

  • Få trening i å skrive, lese og presentere Tabords eks Casex, Adex og Tacex

  • Elektronisk krigføring, herunder radar EK og sambands EK.

  • Aktuelle kodeord fra APP7

  1. Kunnskap

    Etter endt emne har kandidaten:

    • kjennskap til hvilke oppgaver som er tillagt Sjøforsvaret i dag og marineoffiserenes rolle

    • kunnskap om det ordreverk, både nasjonalt og i NATO, som Sjøforsvarets offiserer må forholde seg til

    • kunnskap om maritim krigføring på taktisk nivå

     

    • kjennskap til hvilke oppgaver som er tillagt Sjøforsvaret i dag og marineoffiserens rolle

    • kunnskaper om militærmaktens muligheter og begrensninger, inkludert legale og politiske hensyn, i fred, krise og krig, med vekt på Sjøforsvarets funksjon

    • kunnskap til å oppdatere sin kunnskap om operativ marineoffisersrollen, både gjennom informasjonsinnhenting og kontakt med fagmiljøer og praksis

    • kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid, nytenking og innovasjon innenfor maritime fag og militær anvendelser av fagområdet, samt kan oppdatere sin kunnskap om den teknologiske utviklingen innen den sjømilitære stridsarenaen  

    • kunnskap innen sjømilitære emner for å kunne gå inn i operative stillinger ombord

    Ferdigheter

    Etter endt emne kan kandidaten:

    • lese og forstå operative dokumenter, herunder OPORDERS, OPGEN, OPTASK og TABORDS

    • bidra med å planlegge maritime operasjoner og presentere sine planer med korrekt bruk av sjømilitære begreper

    • kommunisere effektivt på norsk og engelsk, skriftlig og muntlig, ved øvelser og militære operasjoner

    • anvende relevante sjømilitære faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer for å bekle operativ stilling i henhold til generalrullen under landligge, gange i sjøen, klart skip og angrepslaget om bord på Sjøforsvarets fartøy.

    • anvende faglig kunnskap og arbeide både selvstendig og i team

    • reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning for å utnytte ethvert potensial i fartøy, besetning, vær og omgivelser til å skaffe seg en fordel i forhold til motparten

    • anvende kunnskap om og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid for å løse operative, teoretiske, tekniske og praktiske problemstillinger innenfor operativ ledelse om bord og begrunne sine valg

    • anvende relevante faglige verktøy, teknikker og taktikker i fysisk og psykisk krevende operasjoner  

    Generell kompetanse

    Kandidaten:

    • har tilstrekkelige forkunnskaper for å kunne gjennomføre bransjerettede spesialkurs og Langkurs Maritime Operasjoner

    • har utviklet analytiske egenskaper og kan bidra metodisk i planprosesser knyttet til maritime operasjoner

    • kan delta aktivt i faglige diskusjoner, evner å dele sine kunnskaper og erfaringer med andre og bidra til ny kunnskap og utvikling av god praksis

    • kan formidle nautisk og operativ kunnskap til ulike målgrupper både skriftlig og muntlig på norsk og engelsk, og kan bidra til å synliggjøre teknologiens betydning og konsekvenser for den operative anvendelsen av fartøyet

    • kan bidra til utvikling av god praksis gjennom å delta i faglige diskusjoner innenfor fagområdet og dele sine kunnskaper og erfaringer med andre

    • kan bidra til nytenkning, innovasjon, materiell, taktikkutvikling og nye systemer gjennom deltakelse i utvikling og realisering av bærekraftige produkter, taktikker og/eller løsninger som er nyttig for Forsvaret

  2. U

    Undervisningen vil bestå av klasseromsundervisning, selvstudier, oppgaveløsninger, praktiske oppgaver og øvelser samt seilas om bord i marinens fartøyer. Der det er mulig og naturlig skal deler av undervisningen gjennomføres på engelsk for å gi elevene mulighet til å praktisere dette i størst mulig grad. Sjøkrigsskolen vil legge til rette for at kadettene kan anvende kunnskap fra faget under kveldsseilaser/ helgeseilaser/ øvelser med skolefartøy eller marinefartøy samt andre øvelser i navigasjonsutdanningen herunder spesielt navigasjonsøvelse MPN 6.

    Organisering og koordinering

    Emnet bygger på den undervisning kadettene har fått i emnene Sjømaktens grunnlag og Militær problemløsning i sem II. Emnet undervises i 5-6 uker. I noen timer er det behov å hente inn spesialister innenfor krigføringsområdet. Dette koordineres med Marinens krigføringssenter(MKS).

    Arbeidsmåter

    • Klasseromsundervisning: Forelesninger, kadetter gjennomgår utvalgte oppgaver

    • Veiledningsstime: Kadetter besvarer oppgaver og får veiledning

    • Selvstudium: Arbeid med publikasjoner, besvarelser av oppgaver

    ndervisningen vil bestå av klasseromsundervisning, selvstudier, oppgaveløsninger, praktiske oppgaver og øvelser samt seilas om bord i marinens fartøyer. Der det er mulig og naturlig skal deler av undervisningen gjennomføres på engelsk for å gi elevene mulighet til å praktisere dette i størst mulig grad. Sjøkrigsskolen vil legge til rette for at kadettene kan anvende kunnskap fra faget under kveldsseilaser/ helgeseilaser/ øvelser med skolefartøy eller marinefartøy samt andre øvelser i navigasjonsutdanningen herunder spesielt navigasjonsøvelse MPN 6.

    Organisering og koordinering

    Emnet bygger på den undervisning kadettene har fått i emnene Sjømaktens grunnlag og Militær problemløsning i sem II. Emnet undervises i 5-6 uker. I noen timer er det behov å hente inn spesialister innenfor krigføringsområdet. Dette koordineres med Marinens krigføringssenter(MKS).

    Arbeidsmåter

    • Klasseromsundervisning: Forelesninger, kadetter gjennomgår utvalgte oppgaver

    • Veiledningsstime: Kadetter besvarer oppgaver og får veiledning

    • Selvstudium: Arbeid med publikasjoner, besvarelser av oppgaver

    • Gjeldende utgave av Forsvarets fellesoperative doktrine og Forsvarets doktrine for maritime operasjoner

    • Håndbok for Taktisk maritim planlegging, Taktikksenteret 2013

    • Utvalgte deler av ATP 1 vol 1(G)

    • Utvalgte kodeord fra APP -7

    • Bestemmelser for bording i Sjøforsvaret STP 035(A)

    • MC 362/1 Nato Rules of Engagement.

    • Utvalgte lover og forskrifter; Kystvaktloven, Forskrifter om fremmede ikke-militære fartøyers anløp av og ferdsel i norsk territorialfarvann under fredsforhold(kgl. res 23 desember 1994, nr 1130), Forskrift om fremmede militære fartøyers og luftfartøyers adgang til norsk territorium under fredsforhold.

    • Utvalgte deler av AXP 1, AXP 2, STP 50, ATP-31, ATP-28, APP-11

    • PPT fra leksjoner med gradering t.o.m. begrenset

  3. Obligatorisk arbeidskrav: Oppmøte til undervisning

    Obligatorisk arbeidskrav: Veiledningssamtaler

     

    Vurderingsform: Skriftlig eksamen, individuell

    Varighet: 4 timer

    Karakterskala: A-F

    Krav til å bestå eksamen er 60 % korrekt besvarelse iht tabell nedenfor:

    A 100 - 92 %

    B 91 - 84 %

    C 83 - 76 %

    D 75 - 68 %

    E 67 - 60 %

    F < 60 %