Hva menes med ivaretakelse?
Kommunene er ansvarlige for at personer som er bosatt i kommunen skal tilbys nødvendige helse- og omsorgstjenester. I likhet med den øvrige befolkningen, kan veteraner også oppleve å ha psykiske og fysiske helseutfordringer. For fastleger og ansatte i kommunens tjenester vil det være viktig å vite at årsaken til fysiske og psykiske helseplager, både hos veteranen selv og familiemedlemmer, kan være symptomer på belastninger tilknyttet deltakelse i internasjonale operasjoner.
Forebygging og kompetanseheving vil være viktige nøkkelfaktorer i dette arbeidet.
Hvorfor er det viktig?
For mange veteraner kan det være vanskelig å be om hjelp, og det har stor betydning at de opplever å bli forstått og ivaretatt når de først oppsøker den sivile helsetjenesten. I så måte er det en fordel at de som skal bistå veteranene og deres familier har noe kompetanse på hva tjeneste i internasjonale operasjoner innebærer, og hvilke utfordringer dette potensielt kan medføre for veteranen og familien i hverdagen.
Hvordan gjør man det?
For å kunne ivareta veteraner og deres familier trenger man litt kunnskap om veteranene og deres utfordringer. Samtidig må man vite hvem som besitter kompetanse på dette feltet og kan være en ressurs for kommunene og kan bidra med kompetanseheving av kommunens ansatte.
Kommunen kan utpeke en veterankontakt, og på den måten sikre at kommunen har en intern ressursperson på veteranområdet. Veterankontakten kan fungere som en kontaktperson for veteraner, deres pårørende og eksterne aktører på veteranområdet, samt være en intern ressursperson i kommunen som besitter kompetanse på veteranområdet, og kan følge opp kommunens forpliktelser gjennom tiltakene i veteranplanen. Les mer om Veterankontaktrollen her.
Ivaretakelse av veteraner og deres familier har også et forebyggende element ved seg. I møte med veteraner og deres familier bør kommunale instanser ha litt kjennskap til hva som kan være utfordrende for veteraner og veteranfamilier. På den måten kan disse instansene i større grad kunne plukke opp signaler tidlig hos veteranen, partner, barna eller andre pårørende, dersom det oppstår utfordringer eller det er behov for oppfølging.
Det er utarbeidet flere kompetansehevende kurs som kommunen kan ta i bruk, for å kompetanseheve sine relevante instanser. Regionale ressurssentre om vold, traumatisk stress og selvmordsforebygging (RVTS) har, i samarbeid med blant annet Forsvaret, utarbeidet kursmoduler for beslutningstakere i kommunen, helsepersonell og andre faggrupper, ansatte i skoler og barnehager, fastleger og veterankontakter. De har også utarbeidet meritterende kurs for leger og psykologer. Disse kursene kan bestilles direkte fra RVTS i kommunens helseregion. RVTS Øst, Horten kommune og Forsvaret har også utarbeidet et digitalt kurs; E-læring om veteraner, som gir en god grunnkompetanse om veteraner, deres familier og potensielle utfordringer.
Å tilgjengeliggjøre informasjon om kommunens tilbud til veteranene og om hvilke særskilte ressurser som finnes på veteranområdet i kommunen, er et viktig ledd i å både anerkjenne og ivareta veteranene og deres familier. Kommunen kan opprette en egen veteranside på kommunens hjemmeside, slik at veteranene kan få oversikt over nødvendig informasjon. Dette kan også være et effektivt verktøy for å nå ut til veteranene med informasjon om veteranrelaterte arrangementer eller lignende som kommunen ønsker at veteranene skal kjenne til eller delta på.