Teip av flytteeske

Flytte til ønsket bosted

For deg som ønsker å flytte til en bolig utenfor tjenestedistriktet og søke om pendling. Godtgjørelsen er skattepliktig.

Flytting til ønsket bolig kan være aktuelt hvis du ikke har fått beordring, men ønsker å flytte til en bolig utenfor tjenestedistriktet og søke om pendling. Dette er en rettighet du bare kan benytte en gang i løpet av hele karrieren. Godtgjørelsen er skattepliktig, og det er skatteprosenten på skattekortet ditt som legges til grunn.
 
Du får ikke dekket lagring av flyttegods når du flytter til ønsket bosted.

Vilkår

Du må være fast ansatt på disponeringsordningen og i tillegg må disse kriteriene være oppfylt:

  • Du må ha fire år med lønnet arbeid i Forsvaret etter førstegangstjenesten på flyttetidspunktet.
  • Du må flytte utenfor tjenestedistriktet og det må være minst 50 km fra nytt bosted til tjenestestedet.
  • Du må flytte til en selvstendig bolig (gjelder altså ikke flytting til hybel eller kvarter).
Søk om flytting
Husk å ta med inventar i bod, garasje, kjeller og loft når du fyller ut volumskjema.

Send søknad

Send utfylt skjema (Excel-format) til Forsvarets personell- og vernepliktssenter (FPVS) via FIF-portalen. Har du spørsmål eller ny informasjon må du følge opp saken i FIF-portalen, ikke sivil e-post.

Dette dekkes

Transport, forsikring og pakking av flyttelass inntil 65 kubikk.

Reise med offentlig transport (tog eller fly) eller med egen bil. Bruker du egen bil får du dekket reisen med kilometergodtgjørelse og bompenger som beregnes ut fra korteste strekning i Norge. Kost- og nattillegg (eventuelt overnatting) dekkes ut ifra strekning (se kompensasjonsavtalen i FOBID, pkt. 5.8.10.3).

Pendlerstatus

Du må få innvilget flytting til ønsket bosted før du kan søke om pendling. Flyttesøknaden må være innvilget selv om du ikke har behov for forsendelse av flyttelass.

Bindingstid

Det er 12 måneders bindingstid på flyttegodtgjørelsen. Sier du opp eller tar permisjon uten lønn før det er gått 12 måneder etter at flyttingen er gjennomført, krever Forsvaret refundert deler av flyttegodtgjørelsen. Refusjon beregnes med 1/12 av samlet flyttegodtgjørelse for hver måned som gjenstår.

  1. Når søknaden er innvilget, skal du

    Avtal tidspunkt

    Ta kontakt med oppgitt kontaktperson hos flyttebyrå og avtal praktisk gjennomføring av flyttingen, som for eksempel henting og forventet levering av flyttelass.

    Bestill vask

    Bestill vask hos et registrert foretak. Be gjerne om en fast pris for oppdraget. Hvor mye du får dekket finner du i innvilget søknad.

    Gi tilbakemelding

    Gi tilbakemelding til FPVS via FIF-portalen når flyttebyrået har gjennomført oppdraget.
    Faktura fra flyttebyrået blir sendt direkte til FPVS.

  2. Fyll ut flytteregningsblanketten (Excel-dokument).

    Alle utgifter som for eksempel flyreise, hotell og utvask, skal dokumenteres med kvitteringer.
    Send blanketten til FPVS (Excel-format) via FIF-portalen eller kontakt@forsvaret.no (ugradert).


    NB! Blanketten må sendes innen 2 måneder etter at flyttingen er gjennomført.

  3. Innen 8 dager etter at du har flyttet må du sende flyttemelding til folkeregisteret. Dette gjør du på Skatteetatens nettside.