Skilt på Gardermoen flyplassSign at Gardermoen airport

Pendlerstatus

For deg som har fått beordring, pålagt tjeneste eller kurs i et nytt tjenestedistrikt som varer mer enn 28 dager.

Er du fast ansatt kan du søke om pendlerstatus hvis du blir beordret, pålagt tjeneste eller kurs over 28 dager i Norge. Det må være mer enn 50 km mellom gammelt og nytt tjenestedistrikt. Du må eie/leie og bo i selvstendig bolig på beordringstidspunktet.

Er du midlertidig ansatt kan du søke om pendlerstatus dersom du midlertidig blir pålagt tjeneste eller kurs over 28 dager i nytt tjenestedistrikt i Norge, innenfor arbeidskontraktens periode. Det må være mer enn 50 km mellom gammelt og nytt tjenestedistrikt. Du må eie/leie og bo i selvstendig bolig på beordringstidspunktet.

Ikke endret tjenestedistrikt?

Ønsker du å flytte til en bolig utenfor tjenestedistriktet og søke om pendling, må du søke om å få innvilget flytting til ønsket bosted først.

  1. Innvilget pendlerstatus gir deg rett til 30 tur-retur-reiser per år. Dette innvilges til alle ukependlere, uavhengig av sivil status. 
Du opptjener deg 0,58 tur-retur-reiser per uke. Reisene kan ikke brukes før de er opptjent.

    Husstandsmedlemmer kan benytte pendlerreisene dine for å besøke deg på tjenestestedet. Det forbrukes da en tur-retur-reise per husstandsmedlem.

    Du kan overføre opptjente reiser for november og desember til påfølgende kalenderår. Reiser du ikke har fått brukt opp utover dette kan du ikke overføre. Overføring av reiser avtales med nærmeste leder.

    NB! Har du fått vedtak fra Skatteetaten om tvungen adresseendring, mister du ikke retten til pendling, men må sende dokumentasjon på vedtaket til Forsvarets personell- og vernepliktssenter via FIF-portalen​ eller til e-post kontakt@forsvaret.no.

  2. Hvis du ikke fyller kriteriene for pendlerstatus, kan du ha rett til tariffreiser dersom du er fast ansatt og har vært registrert i folkeregisteret med samboer i over 9 måneder. Du opptjener 1 tur-retur-reise per måned med fly mellom tjenestested og bosted.

Flytting til ønsket bosted

Flytt til en bolig utenfor tjenestedistriktet og søk om pendling.

Pil til høyre
Teip av flytteeske

Søk om pendlerstatus

  1. Vent til du har kommet på plass på nytt tjenestested før du søker. Der får du tilgang til Forsvarets interne portal (FIF-portalen). Forsvaret har en digital assistent som behandler saker fortløpende, og du får normalt svar på søknaden din i løpet av et døgn.

    1. Last ned søknadsskjemaet «Søknad om pendling» (Excel-dokument)
    2. Fyll ut obligatoriske felt
    3. Send inn i FIF-portalen

    Hvis du får pendlerstatus, er det et krav om at reisene skal opparbeides på tjenestestedet før de kan brukes. Du opptjener deg 0,58 tur-retur-reiser per uke. Det er derfor tidsnok at du søker etter du har møtt på nytt tjenestested.

    Første reisen til tjenestestedet er en tiltredelsesreise hvor du ikke trenger pendlerstatus. Den bestiller du og legger ut for selv, og får refundert over reiseregning når du får tilgang til å skrive reiseregninger.

    Ønsker du informasjon om fradrag for merkostnader ved pendling, se skatteetaten.no.

  2. Legg ved administrative bestemmelser i forbindelse med kurset/utdanningen/oppdraget. Dette utstedes av kursholder.

    1. Last ned søknadsskjemaet «Søknad om pendling» (Excel-dokument)
    2. Fyll ut obligatoriske felt
    3. Send inn i FIF-portalen inkludert vedlegg (alternativt send til e-post kontakt@forsvaret.no)
  3. Pendlerreiser dekkes etter prinsippet om statens rimeligste reisemåte og er en tur-retur-reise. Den første reisen til nytt tjenestested er en tiltredelsesreise som du selv søker om via FIF-portalen. Pendlerreiser føres deretter på strekningen jobb–hjem–jobb. Ved fratredelse fra tjenestedistriktet har du rett til en fratredelsesreise som du også må søke om via FIF-portalen.

    Du får dekket utgifter til buss, tog, ferge og fly (rutegående transport) mellom tjenestestedet og hjemmet. Det forutsettes at du bruker rabattordninger hvis det er mulig. Utgifter til for eksempel taxi og bruk av egen bil dekkes ikke (herunder også fergeutgifter for bil). Bruker du egen bil får du dekket ut fra satsen for rutegående transport (buss eller tog) på strekningen.

    Legg ved dokumentasjon på utgifter til fly når du fører pendlerreisen. Øvrige reiseutgifter, som er offentlig tilgjengelig, trenger du ikke dokumentere.

    Husk at en pendlerreise er en reise i fritid. Reiser du i arbeidstiden skal du føre fravær.

Bestill, registrer og overfør pendlerreise

  1. Bestill og legg ut for flyreisen på samme måte som en tjenestereise. Bruk avtalekode etter gjeldende regelverk.

  2. Du får tilgang til reiseskjema for pendlere fra dato du er innvilget pendlerrettighetene. I FIF-portalen registrerer du reiseregning direkte etter gjennomført reise. Det er ikke et teknisk krav til å opprette en reisesøknad i systemet i forkant av reisen.

    Hver reise skal nummereres ut fra antall reiser du er innvilget, for eksempel «Pendlerreise 1/30».

    Reiseforskudd

    Det utbetales kun reiseforskudd tilsvarende utgift til flybilletter og ikke til annen rutegående transport. I tillegg er det satt en grense på inntil 3 uoppgjorte reiseforskudd. Har du allerede søkt om 3 forskudd, må du opprette reiseregning på disse og få de godkjent før du kan søke om flere forskudd. Reiseforskudd utbetales kun for reiser med avreisedato inntil 2 måneder frem i tid. Er det mer enn 2 måned, anbefales det at du avventer bestilling av billetter.

    Føring av enkeltreiser

    Det er ikke mulig å registrere flere reiser i FIF-portalen innenfor samme tidsrom. I tilfeller der du starter en tjenestereise fra hjemmet, og dermed kommer i konflikt med tidspunkt for pendlerreisen, kan du bruke føre pendlerreisen som to enkeltreiser.

    Innrapportering

    Pendlerreiser er en reise for å besøke hjemmet og dekkes av arbeidsgiver. Arbeidsgiver er pliktig til å innrapportere dette til skattemyndighetene og dette gjøres via eget reiseregningsskjema.

  3. Antall reiser som kan overføres

    Ved pendlerstatus/tariffreiser kan det overføres opptjente reiser fra november og desember måned.

    Overfør slik

    
Du avtaler dette med din nærmeste leder.
 Reisene fører du i FIF-portalen som pendlerreiser. Merk reisene som overføres til påfølgende kalenderår med riktig reisenummer. 
Dersom du er innvilget 30 tur-retur-reiser og skal overføre 3 av reisene til neste kalenderår, føres disse slik:

    • Reise 1: «Pendlerreise nr. 28 av 30 – [årstall opptjent]»
    • 
Reise 2: «Pendlerreise nr. 29 av 30 – [årstall opptjent]»

    • Reise 3: «Pendlerreise nr. 30 av 30 – [årstall opptjent]»

    Deretter fører du opp reisene du har krav på i inneværende år:

    • Reise 4: «Pendlerreise nr. 1 av 30»

    • Reise 5: «Pendlerreise nr. 2 av 30»


    osv.

Kost og kvarter

  1. Er du innvilget kost pendler med fast dagsats rapporterer du dette fortløpende gjennom egenregistrering i FIF-portalen. Kostgodtgjørelsen utgjør kr 250,– per dag for 2023 og er skattepliktig. Du rapporterer kun for de dagene du er fysisk til stede på tjenestestedet, og på ankomst/avreisedag dersom to måltider faller naturlig innenfor tidsrommet du er på tjenestestedet.

    Eksempel:
    Du arbeider til kl. 10.00 på avreisedagen med flyavgang kl. 11.00. Du rapporterer pendlerkost da du anses å ha merkostnader også til lunsj denne dagen, selv om du ikke har inntatt lunsjen på tjenestestedet før avreise.

    Er du fraværende fra jobb (f.eks. på ferie, avspaserer eller syk hjemme), på reise eller på døgnbasert ATF-aktivitet (når det er FRI KOST på øvelse eller vakt) skal du ikke rapportere kost for disse dagene.

    Dersom du endrer sivilstatus fra enslig til samboer/gift, eller har egne barn under 18 år i husstanden (20 år dersom barnet er i skole/studie-situasjon), kan du søke om oppgradering av pendlerstatus via FIF-portalen.

  2. Leie av kvarter for pendlere er et forhold mellom deg og Forsvarsbygg. Du må selv søke om kvarter, inngå og avslutte leieforholdet med Forsvarsbygg. Avsluttes ikke leieforholdet i henhold til pendlerrettigheten du har fått innvilget, står du selv økonomisk ansvarlig.

  3. Du blir trukket for husleie hver måned over lønn. Det er Forsvarsbygg som har ansvar for husleietrekket. Det vil si at trekket er et resultat av informasjon som er oversendt til Forsvaret. Informasjon blir lest automatisk inn i systemet, og Forsvarets personell- og vernepliktsssenter har ingen mulighet til å endre, slette eller tilbakebetale eventuel feil trekk. Er du blitt trukket for feil type kvarter eller trukket dobbelt på lønnsslippen, må du ta kontakt med Forsvarsbygg.

    Har du pendlerkvarter og blir trukket husleie på lønna, skal du også ha en motpost på lønnsslippen. Mangler du motposten, ta kontakt med Forsvarets personell- og vernepliktssenter via e-post kontakt@forsvaret.no. Husleie på lønnsslippen blir registrert med «Husleie 1 rom pendler». Trekket blir nullet ut med «Motpost 3210».

    Du betaler ikke skatt av fritt kvarter, men den er oppgavepliktig og blir innrapportert med «Fritt kvart pendl» på lønnsslippen og årsoppgaven.