Emneside for ING1501 Cyberingeniørens profesjon

Studiepoeng
7.5
Studieår
2018
Engelsk emnetittel
The cyber engineer’s profession

Hva lærer du

Emnet skal gi studentene grunnleggende kunnskap om Forsvarets virksomhet og hensiktsmessige arbeidsmetoder for å gjennomføre studiet. Studentene gis en innføring i den militære profesjonen og rollen som leder og ingeniør. Det legges vekt på temaer som kontekstualiserer ingeniørvitenskapen til militærmakten og den militære ingeniørprofesjonen.

Emnets temaerCyberingeniørens rolle, ansvar og profesjon • Forsvarets rolle og Forsvaret som arbeidsplass • Cyberoffiseren/-spesialisten i en historisk ramme og i et fremtidsrettet perspektiv

Cyberingeniørens oppgaver • Bruk av kommando, kontroll og informasjonssystemer(K2IS)

Cyberingeniørens metoder og arbeidspraksis • Studieteknikk og formidlingsteknikker • Kurs i omgangsformer og sosiale forventninger til offiseren/spesialisten • Innføring i vitenskapelig metode, forskning, prosjektarbeid og CDE virksomhet • Innføring i laboratorietekniske arbeidsmetoder • Deltagelse på militær grunnlagsperiode og høstøvelse «Initial Entry»

  1. Kunnskap Etter å ha fullført emne kan kadetten: • beskrive Forsvarets oppgaver og organisering, samt offiserens og spesialistens rolle og ansvar • beskrive rasjonale og prinsipper for utvikling og anvendelse av informasjons- og kommunikasjonsteknologi i militære operasjoner • problematisere rundt etiske, økonomiske, miljø- og samfunnsmessige utfordringer ved militær virksomhet • beskrive prosjekt- og vitenskapelig metode, og kan relatere disse til forsknings- og utviklingsarbeid i Forsvaret

    Ferdigheter Etter å ha fullført emne kan kadetten: • opprettholde stridsevne og anvende kommando og kontroll informasjonssystemer under feltforhold • anvende grunnleggende metoder og verktøy for ingeniørfaglig analyse, utvikling og drift av informasjons- og kommunikasjonsteknologi.

    Generell kompetanse Etter å ha fullført emne kan kadetten: • tilrettelegge egne studier målrettet og effektivt • identifisere faglige problemstillinger, drøfte disse, dokumentere, beskytte og presentere sitt arbeid muntlig og skriftlig • håndtere sosiale sammenhenger og representasjon som militær • reflektere over læring og kan vurdere egne erfaringer opp mot anerkjent kunnskap.

  2. Forelesninger, militær grunnlagsperiode, høstøvelse «Initial Entry», seminarer, gruppearbeid, presentasjon og prosesskriving.

  3. Andersen & Solheim. (2013). Akademisk skriving  (1. utg.). Oslo: Cappelen Damm Ersland et al. (1999). Forsvaret - fra leidang til totalforsvar​  (1. utg.). Oslo: Gyldendal Forsvarsdepartementet (2012). Forsvarets verdigrunnlag . Oslo: Forsvarsdepartementet Øvrig pensumlitteratur oppgis ved semesterstart

  4. Individuell semesteroppgave som vurderes etter skalaen A-F. Semesteroppgaven er en innlevering som dokumenterer studentenes resultater, arbeidsprosess og refleksjoner innen emnets temaer. Oppgaven skrives under hele semesteret, med veiledning fra mentorer. Muntlig presentasjon og høring er en del av totalvurderingen.

    Sensur og sensorordning i henhold til Forskrift om opptak, studier og eksamen ved Forsvarets høgskole.