Norsk English

Emneside for ING1502 Matematiske metoder 1

Studiepoeng
15
Studieår
2021
Engelsk emnetittel
Mathematical methods 1

Hva lærer du

Matematiske metoder 1 vil gi studentene kunnskap om og forståelse for bestemte matematiske begreper, problemstillinger og løsningsmetoder. Emnet gir en innføring i enkel matematisk modellering. Gjennom emnet vil studenten også få se hvordan matematikken kan integreres i ingeniørfaglig og tverrfaglig problemløsning. Emnet legger grunnen for videre studier av emnene på CIS, og gir studenten et begreps- og forståelsesapparat som er en forutsetning for yrkesutøvelsen.

Emnets temaer

• Tallsystemer

• Komplekse tall

• Funksjoner

• Derivasjon

• Integrasjon

• Første og andre ordens differensiallikninger

• Vektoralgebra og vektorvaluerte funksjoner

• Funksjoner med to og tre variable

• Partielle deriverte, lineære approksimasjoner, kjerneregelen, retningsderiverte og gradient

• Dobbeltintegral og trippelintegral• Polarkoordinater, sylinderkoordinater, kulekoordinater og generelt variabelskifte

• Vektorfelt

• Konservative felt og potensialer

• Linjeintegraler og arbeid, flateintegraler og fluks

• Greens, Gauss’ og Stokes’ teoremer

Spesielle forhold knyttet til vurderingene

Det gis opptil 5% bonusprosent avhengig av antall oppgaver studenten har registrert som gjennomført i emnet. Det er ikke krav til bestått på den enkelte delevaluering. Eventuell kontinuasjon som følge av stryk på totalkarakteren, gis i form av en eksamen som dekker hele pensum og teller 100% på totalkarakteren. Eventuell ny sensur utføres på hele mappen etter at endelig karakter er satt.

  1. Kunnskap

    Etter å ha fullført emne kan kadetten:

    • vise forståelse for de matematiske begreper, problemstillinger og løsningsmetoder som inngår i emnets temaer

    • påvise grunnleggende sammenhenger mellom matematikk og ingeniørfaglige anvendelser.

    Ferdigheter

    Etter å ha fullført emne kan kadetten:

    • regne med symboler og formler

    • anvende derivasjon og integrasjon på enkle praktiske problemer

    • sette opp og løse enkle differensiallikninger

    • løse enkle likninger med komplekse tall som løsningsmengde

    • anvende matematiske representasjoner

    • beskrive kurver, flater og romlige områder ved likninger og ulikheter, ved å benytte forskjellige typer koordinater, og ved bruk av parameterfremstillinger

    • sette opp og regne ut de forskjellige integralene av skalar- og vektorfelt som inngår i emnets temaer; herunder kunne benytte sammenhengene mellom de ulike typene integraler som inngår i Greens, Stokes og Gauss’ teoremer

    • gjenkjenne et konservativt felt og beregne en potensialfunksjon for feltet

    Generell kompetanse

    Etter å ha fullført emne kan kadetten

    • fortelle med egne ord om matematikkens anvendelse og betydning for ingeniørfaglige problemstillinger

    • påvise sammenhenger mellom matematikken og emnene «Fysikk», «Kjemi» og «Elektro», samt elektronisk krigføring

  2. Forelesninger, "Flipped classroom" (omvendt klasserom), prøver, gruppearbeid, studentpresentasjoner og øvinger

  3. Lorentzen, L., Hole, A. & Lindstrøm, T.L.. (2015). Kalkulus med èn og flere variable​. (2. utg.). Universitetsforlaget.

  4. Obligatorisk arbeidskrav: Det er krav om å ha gjort 1/3 av øvingsoppgavene i forkant av hver skoleprøve, for å kunne ta skoleprøven.

     

    Vurderingsform: Fagoppgave

    Gruppering: Individuell

    Karakterskala: A-F

    Andel: 100%

    Skoleprøver, 4 beste av 5 (teller 100%).

    Hjelpemidler: Prøver gjennomføres delvis med og uten godkjent kalkulator og egenskreven formelsamling. En A4 side med egen formelsamling per prøve. Alle egenproduserte formelsamlinger i faget frem til og med den aktuelle prøven, kan benyttes.