Emneside for ING1502 Matematiske metoder 1
Hva lærer du
Matematiske metoder 1 vil gi studentene kunnskap om og forståelse for bestemte matematiske begreper, problemstillinger og løsningsmetoder. Emnet gir en innføring i enkel matematisk modellering. Gjennom emnet vil studenten også få se hvordan matematikken kan integreres i ingeniørfaglig og tverrfaglig problemløsning. Emnet legger grunnen for videre studier av emnene på CISK, og gir studenten et begreps- og forståelsesapparat som er en forutsetning for yrkesutøvelsen.
Emnets temaer
• Tallsystemer
• Komplekse tall
• Funksjoner
• Derivasjon
• Integrasjon
• Første og andre ordens differensiallikninger
• Vektoralgebra og vektorvaluerte funksjoner
• Funksjoner med to og tre variable
• Partielle deriverte, lineære approksimasjoner, kjerneregelen, retningsderiverte og gradient
• Dobbeltintegral og trippelintegral
• Polarkoordinater, sylinderkoordinater, kulekoordinater og generelt variabelskifte
• Vektorfelt
• Konservative felt og potensialer
• Linjeintegraler og arbeid, flateintegraler og fluks
• Greens, Gauss’ og Stokes’ teoremer
Spesielle forhold knyttet til vurderingene
Det gis opptil 5 bonusprosent poeng avhengig av antall oppgaver studenten har registrert som gjennomført i emnet. Det er ikke krav til bestått på den enkelte skoleprøver. Kadettene vil få tilbakemeldinger på besvarelsene underveis, for læring og som hjelp til å velge ut mappen. Eventuell kontinuasjon som følge av stryk på mappen, gis i form av en eksamen som dekker hele pensum og teller 100% på totalkarakteren. Eventuell ny sensur utføres på hele mappen etter at endelig karakter er satt.
-
Kunnskap
Etter å ha fullført emne kan kadetten:
• vise forståelse for de matematiske begreper, problemstillinger og løsningsmetoder som inngår i emnets temaer
• påvise grunnleggende sammenhenger mellom matematikk og ingeniørfaglige anvendelser.
Ferdigheter
Etter å ha fullført emne kan kadetten:
• regne med symboler og formler
• anvende derivasjon og integrasjon på enkle praktiske problemer
• sette opp og løse enkle differensiallikninger
• løse enkle likninger med komplekse tall som løsningsmengde
• anvende matematiske representasjoner
• beskrive kurver, flater og romlige områder ved likninger og ulikheter, ved å benytte forskjellige typer koordinater, og ved bruk av parameterfremstillinger
• sette opp og regne ut de forskjellige integralene av skalar- og vektorfelt som inngår i emnets temaer; herunder kunne benytte sammenhengene mellom de ulike typene integraler som inngår i Greens, Stokes og Gauss’ teoremer
• gjenkjenne et konservativt felt og beregne en potensialfunksjon for feltet
Generell kompetanse
Etter å ha fullført emne kan kadetten
• fortelle med egne ord om matematikkens anvendelse og betydning for ingeniørfaglige problemstillinger
• påvise sammenhenger mellom matematikken og emnene «Fysikk» og «Elektro», samt elektronisk krigføring
-
Forelesninger, "Flipped classroom" (omvendt klasserom), prøver, gruppearbeid, studentpresentasjoner, elektrolaboratoriearbeid og øvinger.
Planlagt undervisning er omtrent 215 skoletimer inkludert prøver.
-
Obligatorisk arbeidskrav: Det er krav om å ha gjort 1/3 av øvingsoppgavene i forkant av hver skoleprøve, for å kunne ta skoleprøven.
Vurderingsform: Mappeeksamen
Gruppering: Individuell
Karakterskala: A-F
Andel: 100%
Mappen inneholder skoleprøver (4 beste av 5 utgjør mappen) og teller 100%. De håndskrevne svararkene blir skannet og levert inn i WiseFlow.
Hjelpemidler: Prøver gjennomføres delvis med og uten godkjent kalkulator og egenskreven formelsamling. En A4 side med egen formelsamling per prøve. Alle egenproduserte formelsamlinger i faget frem til og med den aktuelle prøven, kan benyttes.