Emneside for ING1504 Fysikk

Studiepoeng
10
Studieår
2019
Engelsk emnetittel
Physics

Hva lærer du

Emnet vil gi studenten evne til å analysere og løse enkle fysiske problemer, ved å benytte matematisk modellering og metoder. Denne evnen til å modellere praktiske problemstillinger er en grunnleggende forutsetning for videre studier på CIS, og ikke minst for yrkesutøvelsen som cyberingeniør. Fysikken legger grunnen for flere av elektro- og kommunikasjonsteknologiemnene ved CIS. Emnet bygger på ING1502 Matematiske metoder 1. 

Dette emnet undervises av representant fra NTNU/Gjøvik. Denne representanten er ansvarlig for gjennomføring av emnet etter denne emnebeskrivelsen.

Emnets temaer• Mekaniske svingninger• Bølger• Elektriske ladninger, krefter og felter• Maxwells ligninger• Elektriske felt og potensialer• Strøm og motstand• Magnetiske felt• Induksjon• Elektromagnetiske bølger

Spesielle forhold knyttet til vurderingene​Hvis stryk på totalkarakteren, vil kontinuasjon være en 5 timers deleksamen som teller hele totalkarakteren. 

  1. Kunnskap

    Etter å ha fullført emne kan kadetten:• vise elementær forståelse for Maxwell’s ligninger• beskrive egenskapene til elektromagnetiske bølger og det elektromagnetiske spektret

    Ferdigheter

    Etter å ha fullført emne kan kadetten:• utføre beregninger på mekaniske/elektriske svingesystemer med og uten demping• anvende bølgeligningen• beregne elektrisk feltstyrke og elektriske krefter• beregne elektrisk potensial og spenning• beregne og beskrive elektriske/magnetiske egenskaper til motstander, kondensatorer og spoler• beregne magnetfelt og magnetiske krefter• beregne magnetfluks og indusert strøm for praktiske anvendelser

    Generell kompetanse

    Etter å ha fullført emne kan kadetten:• vise forståelse for fysikkens anvendelse og betydning på ingeniørfaglige problemstillinger

  2. Forelesninger, prøver, obligatoriske laboratorieoppgaver, oppgaveløsning og obligatoriske øvinger. 

    Grunnet Covid19 pandemien våren 2020 ble alle emner ved FHS lagt om til distribuert/digitalisert undervisning. Denne tilstanden varte i større og mindre grad frem til 7. mai hvor enkelte emner og studentgrupper fikk noe mer tilgang til fysisk/ordinær undervisning.

  3. Lien & Løvhøiden. (2001). Generell fysikk for universiteter og høgskoler, bind 1 mekanikk (1. utg.). Oslo: Universitetsforlaget Hunderi, Lien & Løvhøiden. (2001). Generell fysikk for universiteter og høgskoler, bind 2 varmelære og elektromagnetisme​ (1. utg.). Oslo: Universitetsforlaget

  4. Vurderingsform: Individuell fagoppgave

    Karakterskala: Prosent

    Andel: 20%

    Første del av mappeevaluering: Skoleprøver i fysikk, beste av 2. Endring grunnet Covid-19, godkjent i programråd av programansvarlig

     

    Vurderingsform: Hjemmeeksamen, individuell

    Karakterskala: Prosent

    Andel: 80%

    Endring grunnet Covid-19, godkjent i programråd av programansvarlig.Hjelpemidler:Alle skriftlige hjelpemidler tillatt