Norsk English

Emneside for ING3304 Skipsteknisk styring, regulering og HMI

Hva lærer du

Emnet dekker fagområder innen instrumentering, styring, reguleringsteknikk og HMI. Emnet skal gjøre kandidaten i stand til å arbeide helhetlig og tverrfaglig og inneholder instrumentering: transmittere og aktuatorer,  datakommunikasjon (ethernet, feltbuss), reguleringsteknikk med vekt på praktisk regulering og innstilling av regulatorer, objektorientert programmering av automatiseringsapparat (PLS), menneske-maskin-kommunikasjon (HMI) samt eksempler og oppgaver spesielt knyttet til temaer innen fremdriftsmaskineri, hjelpemaskineri, startere, frekvensomformere, ventiler og annet skipsteknisk utstyr.

  1. Kunnskap

    Kadetten...:

    • (K1) har bred kunnskap om hvordan instrumentering, styring, reguleringsteknikk og HMI inngår i et sammensatt system. 
    • (K2) kjenner til begrepene system, delsystem og modularitet.
    • (K3) har bred kunnskap om sammenhenger mellom tekniske enkeltelementer og systemmessig helhet.
    • (K4) kjenner til begrepene instrumentering, feltbusskommunikasjon, automatisering, reguleringsteknikk og HMI. 

    Ferdigheter

    Kadetten...:

    • (F1) kan foreta valg og analyse av instrumentering, analysere og stille inn en regulator, programmere et automatiseringsapparat (PLS) til å utføre oppgaver innen sikkerhet, automatisering og overvåkning.
    • (F2) kan beherske funksjonstester og feilsøking på sikkerhets-, automatiserings og overvåkingssystemer.
    • (F3) kan velge utstyr og for HMI og utarbeide bilder og betjening for automatisering og overvåkning.

    Generell kompetanse

    Kadetten...:

    • (G1) kan formidle kunnskap om instrumentering, styring, reguleringsteknikk og HMI 
    • (G2) kan bidra i tverrfaglige grupper og prosjekter med kunnskap om instrumentering, styringsteknikk, reguleringsteknikk og HMI.
    • (G3) kan i et team planlegge tverrfaglige ingeniørprosjekter der systemmodellering inngår, og gjennomføre delprosjekter innenfor eget fagområde.
    • Klasseromsundervisning: Gjennomgang av teori, oppgaveløsning, oppgavegjennomgang og elevpresentasjoner.
    • Laboratorie- og dataøvelser med veiledning.
    • Prosjektarbeid i gruppe: Planlegging, konstruksjon og dokumentasjon.
    • Selvstudium: Oppgaveløsning, informasjonsinnhenting fra internet og rapportskriving.
    • Gjesteforelesninger
    • Ekskursjon/bedriftsbesøk
  2. Obligatorisk arbeidskrav

    Prosjektoppgave

    Utvikle et program med dokumentasjon og muntlig fremføring

    Arbeidskrav må være godkjent for å kunne ta eksamen

     

    Vurdering

    Vurderingsform: 3-timers skoleeksamen

    Gruppering: Individuell

    Vekting: 100%

    Bestått/ikke bestått