Emneside for ING3506 Rolle og kommunikasjon 2
Hva lærer du
Hensikten med emnet er å tilføre studentene kulturforståelse og interkulturelle kommunikasjonsferdigheter som grunnlag for internasjonale operasjoner og samarbeid.
Emnet skal utvikle studentenes forståelse av sin rolle som cyberingeniører i Forsvaret og for ledelse av Communication and Information Systems(CIS)- og cyberoperasjoner både i inn- og utland.
Emnet bygger på ING1501 Cyberingeniørens profesjon, ING3501 Rolle og kommunikasjon 1, «Innføring i militært lederskap» og OR5-utdanning
Emnets temaer
- Kulturforståelse, kultur og forhandling om mening.
- Kommunikasjonsmodeller og kulturfiltermodellen.
- Interkulturell kompetanse og forståelse.
- Kulturelle særtrekk og håndtering av kulturrelaterte problemstillinger der norske styrker er bidragsytere.
- Genderperspektivet og innvirkning på operasjoner.
- Forståelse av ulike typer militære Communication and Information(CIS)-/cyberoperasjoner nasjonalt og internasjonalt
- Kulturrelaterte problemstillinger innad i Forsvaret og hos våre samarbeidspartnere i internasjonale operasjoner
- Lederskap i cyberdomenet
Spesielle forhold knyttet til vurderingene
Begge vurderingsenheter må bestås for å bestå hele emnet. Hvis stryk i en av vurderingene blir det kontinuasjon i denne vurderingen med de samme rammer som ordinær vurdering.
-
Kunnskap
Etter å ha fullført emnet kan kadetten:
- beskrive kulturelle referanserammer og deres betydning for militære operasjoner og internasjonalt samarbeid.
- beskrive kommunikasjonsmodeller og ulike kommunikasjonsformers betydning i en interkulturell kontekst.
- beskrive kulturens og språkets (verbal/nonverbal) betydning i flernasjonale avdelinger og staber.
- beskrive ledelse av militære Communication and Information Systems(CIS)- og cyberoperasjoner nasjonalt og internasjonalt.
- beskrive militærkulturer i de norske våpengrener/bransjer og hos andre nasjoner, herunder rollen som spesialist og rollen som offiser.
Ferdigheter
Etter å ha fullført emnet kan kadetten:
- tilpasse sin adferd og uttrykksform til den aktuelle kulturelle og militære konteksten.
- samarbeide effektivt i en flerkulturell avdeling.
- utvikle en god forståelse for sin rolle som cyberingeniører og for lederskap i cyberdomenet
Generell kompetanse
Etter å ha fullført emnet kan kadetten:
- demonstrere en grunnholdning til egen og andres kultur og religion preget av respekt, trygghet, åpenhet og toleranse.
- anvende genderperspektiv og tilpasse sine handlinger til den aktuelle historiske, kulturelle og politiske konteksten.
- bli bevisst på egen rolle som militær cyberingeniør og på ledelse av militære Communication and Information Systems(CIS)- og cyberoperasjoner generelt, og første tjenestested spesielt.
- tilpasse utøvelsen av sin rolle hensiktsmessig til endrede forutsetninger, herunder innad i ulike forsvarsgrener i Norge og i samarbeid med andre nasjoner
-
Forelesninger, oppgaveløsning, gruppe-/plenumsdiskusjoner, refleksjonslogg, nyhetsbriefer på engelsk og tilfellestudier
-
- Dahl, Ø (2013): Møter mellom mennesker. Innføring i interkulturell kommunikasjon. (2. utg.) Oslo: Gyldendal akademisk forlag. ISBN/EAN: 9788205446847
- Olsen, B., Øian, H. (red.)(2007): Hvorfor skyter de? Konflikt og kulturforståelse i internasjonale militære operasjoner. (1. utg) Oslo: Cappelen akademisk. ISBN: 9788202274078 - Utdrag
- Utvalgt litteratur om selvvalgte kulturer/internasjonale konflikter m.m..
- Forsvarets verdigrunnlag (2018). Hentet fra: https://forsvaret.no/fakta/historie-oppdrag-verdier/forsvarets-verdiar/f...
- FHS/STS (2019): Forsvarets fellesoperative doktrine (2019) (1. opplag) ISBN: 978-82-93114-99-4 - Utdrag
- Current affairs
-
Vurderingsform: Individuell fagoppgave
Varighet: 2 timer
Karakterskala: Bestått / ikke bestått
Andel: 50%
Skoleprøve, tema interkulturell kommunikasjon
Hjelpemidler: Ingen
Vurderingsform: Muntlig presentasjon individuell/gruppe Tema: Din rolle/ditt lederskap som militær cyberingeniør i ny avdeling og ledelse av CIS- og cyberoperasjoner generelt ved nytt tjenestested. Personell som skal til samme avdeling kan evt gjennomføre presentasjonen sammen. Minimum en veiledningssamtale før fremføring.
Varighet: 30 minutter
Karakterskala: Bestått / ikke bestått
Andel: 50%